Skip to main content

Vi har fået nye Sonos højtalere, Era 100 og Era 300. 
Vi har problemer med, at de “hopper” af systemet om natten. 
det vil sige, at når vi om morgen vi tænde for højtalerne om morgen, så er der ingenting i appen.

hvad gør vi ? 

Er det en af hver du har og har du andre højtaler i systemet ?

Og er de tilsluttet samme rum i Appen. 

Det lyder mest som et dårligt Wifi eller at routeren genstarter om natten (men selvom den genstarter burde de finde dit wifi af sig selv) 

Ja, vi har en af hver. De er i samme rum (vi har er stort køkkenalrum og stue i et), men er registeret til at være i to rum i appen .

vi har fiber internet, så vores internet burde være OK. 
vi har haft de ældre modeller fra Sonos tidligere

Super, fiber har intet med jeres Wifi forbindelse at gøre 🙂 Det blot den hastighed/forbindelse i har til rådighed og hvordan den leveres. Det jeres router der sender signalet vider som trådløst (wifi) og den forbindelse afgør hvor god/stabil jeres forbindelser er til routeren og videre ud på nettet samt andre enheder i huset. 

Routeren bør også være placeret centralt og lidt højt så den kan dække hele området. 

Når du siger de “hopper” af wifi hvordan opdager/ser du det ?

Når du åbner Sonos App så klik på tandhjulet, under Systemindstillinger klikker du på en af dine rum/højtaler, klik så på selve højtaleren, under status klikker du på netværk. Har under kan du se hvilken forbindelse højtaleren har og hvilken frekvens den køre på 2,4 eller 5Ghz og hvor stærk forbindelsen er. 

Skal nok lade vær med at blive alt for teknisk :) 

Tit kan det løses ved blot at slukke jeres Sonos højtaler (fjern fra strøm i ca. 5min) mens de ikke er tilsluttet strøm genstarter i jeres router. Når den er oppe at køre igen tænder i for en højtaler af gangen og når den er kommet frem i Apppen tændes den anden. Det er at fortrække de køre på 5Ghz netværk. 

Du kan læse lidt her om hvordan jeg har fået et super stabilt Sonos i mit hjem. Har haft Sonos i ca. 12år og har lige opgraderet det meste til sidste nye Arc Ultra samt Era300.. 

Arc Ultra and reserved IP/5Ghz Wifi.

Jeg er ikke så teknisk, men vi bruger den router, der fulgte med fra Norlys, samt har deco “forlængere” på.

Mht at de “hopper af”, så kan vi ikke se nogle højtalere i systemet.

det er så underligt - for i morges var der ingen system eller højtaler i appen. Men lige nu, hvor jeg lige ville tage et billede af, hvordan det ser ud i appen, så er det hele der og det virker. 

Når du siger Deco forlænger er det så en booster/Wifi ekstender ? 

Det kan meget vel være derfor, det muligvis opsat forkert eller driller bare. 

Hvis det muligt så prøv at frakoble den og se om det forkommer igen, så udelukker vi den i hvert fald :) 

Vi har prøvet at tage deco fra, det gør ingen forskel. 
jeg må tjekke op på frekvens, men mener vi har makker i det før og at den er på 5.

derudover vil jeg prøve at tage strømme fra højtalerne pg genstarte  routeren..
alternativet må være at kable den ene af højtalerne og se om det ændre på det.

men det er virkelig underlig, vi har jo tidligere haft sonos uden problemer

Era100+300 er nye Sonos højtaler, de kan køre på 5Ghz hvor de gamle kun kunne køre på 2,4Ghz. Burde jo så kun gøre dem mere stabile, der flere ting der kan spille ind men det nu tit de simple ting der fikser det. Vi håber det virker med en genstart af højtaler samt routeren. 

En anden ting er, i behøver slet ikke bruge Sonos App til at spille musik. Da Era understøtter Airplay 2 så vælger du bare dine højtaler fra den streaming App du høre musik fra og så der fest 🙂 Meget nemmer og hurtigere. Hvis du har en iPhone så kan du også skrue op og ned for volumen på siden af telefonen som man ikke kan i Sonos App. Bruger stort set aldrig Sonos App da den er lidt langsom. 

Mine forældre har også Norlys og oplevede noget lignende. Deres problem var, at WiFi'et på routeren fra Norlys var tændt, mens Deco-systemet kørte sit eget netværk og ikke som et "access point".

Personligt ville jeg først tjekke, om det er tilfældet. For hvis begge kører deres eget netværk med samme WiFi-navn, vil det gøre, at du mister adgang til systemet, hvis højttalerne hopper imellem de to WiFi'er.

Hvis du kontakter vores support og har en diagnostik klar, kan de altid undersøge det og hjælpe dig med at få det løst.

Reply