kan ikke tilsutte 2 sonos one til mit system.

  • 10 November 2021
  • 21 replies
  • 897 views

Badge

Hej.

Har skiftet router og forsøgt at tilslutte alle Sonos højtalerne til det nye netværk. Det lykkedes fint med at tilslutte surroundsystemet (Beam+2 x one) samt min Sonos move.

Til gengæld kan jeg ikke tilslutte 2 andre Sonos one. Har både forsøgt (mange gange) at tilføje inder fanen ‘system’ og også under fanen support (find manglende produkter) men uden held. Er rimelig frustreret 🤯

Det skal nævnes at jeg undervejs har slettet det gamle netværk under ‘administrer netværk’ og også et andet netværk som muligvis var et midlertidig sonos netværk (dog ikke sikker). Har i andre mere end et netværk under ‘administrer netværk’?

Håber nogle kan hjælpe en lettere opgivende sjæl :)

Mvh Lars 

 


This topic has been closed for further comments. You can use the search bar to find a similar topic, or create a new one by clicking Create Topic at the top of the page.

21 replies

Den første ting at nævne er ... gendan IKKE fabriksindstillinger for nogen Sonos-produkter.  Hvis du kan, kan du tilslutte din nu fungerende Beam direkte til din router eller måske prøve en af ​​dens surrounds i stedet og derefter 'lukke' Sonos-appen helt.  Sluk/tænd dine Sonos Ones, og når de har indstillet sig, åbn Sonos-appen og se, om de nu vises i din App.. hvis de vises, så gå til 'Indstillinger/System/Netværk/Administrer netværk' og vælg muligheden for at '  Update Network', og den vil scanne og finde alle dine produkter, og du skal tilføje dine nye WiFi-legitimationsoplysninger til begge dine Sonos One-højttalere - når du er færdig, kan du koble din højttaler fra routeren, og alle skal derefter køre på din nye routers WiFi-netværk.

Badge

Tak for svaret. Jeg har desværre allerede og faktisk flere gange gendannet fabriksindstillingerne på begge sonos one der ikke vil tilsluttes (altså holdt reset knappen inde i 10 sek.). Hvad gør man så?

Desværre er det aldrig en særlig god idé at nulstille nogen af ​​dine højttalere - gør det kun som en allersidste udvej.  Men hvis de nu er nulstillet, vil du se deres statuslampe blinke orange og derefter grønt.  I så fald skal du blot tilføje dem tilbage til dit eksisterende system med Beam.  Så åbn appen, sørg for at strålen ses i din app (vigtigt) - gå til 'Indstillinger / System / Tilføj produkt' og opsæt dine højttalere en ad gangen. Bemærk - deres statuslampe skal blinke grønt for at gøre dette  .  Bare for at hjælpe her er proceduren til fabriksnulstilling:

https://support.sonos.com/s/article/1096

Badge

Hej Ken, 

Jeg ved ikke lige hvad du mener med at jeg skal sørge for at ‘strålen’ ses i appen. Hvad mener du med stråle?

Men altså det er netop det jeg har forsøgt rigtigt mange gange, hvor jeg nultstiller dem inden jeg tilføjer. Det er som om de bliver tilføjet, men de kommer ikke frem under system i appen.

Jeg får denne besked når tilføjet:

‘Din Sonos One-enhed er blevet tilføjet, men vises måske ikke under System-fanen. Hvis det er tilfældet, så tag netledningen ud, og sæt den i igen for at gøre konfigurationen færdig fra systemfanen.*

Hvad menes med ‘netledningen’? - Højtaleren er IKKE kablet til router men fungerer via WIFI...

Den beder dig om at slukke for dine højttalere ved stikkontakten i væggen og tænde dem igen - jeg ser normalt denne type beskeder, når alle enheder har fået det samme (rum) navn - så prøv måske et andet navn eller føje et nummer til  navn som Kitchen 2, Kitchen 3, eller hvad dit værelse nu hedder.  Du vil muligvis også opleve, at midlertidig ledning af din Beam til din router kan hjælpe - det er, hvis dine problemer fortsætter.

Badge

Jeg har allerede prøvet at slukke og tænde alle højtaler uden succes. Da den de to højtaler ikke er tilgængelige i appen, er det jo ikke muligt at navngive dem.

Kan det have noget at sige at den den nye router kører med både 2,4 ghz og 5 ghz (2 stk)?

De fleste routere driver/udsender både et 2,4Ghz-bånd og et 5Ghz-bånd, som begge er knyttet til LAN.  i nogle tilfælde kombineres de ved at have det samme SSID, men det burde i hvert fald ikke være ligegyldigt.  Det, der dog ville betyde noget, er, om de er 'isoleret' fra hinanden eller fra det kablede LAN.  Sørg for, at routerens 2.4Ghz-bånd er 802.11b/g/n-kompatibelt, og sluk også for QOS og/eller Airtime Fairness, hvis en af ​​disse funktioner er tilgængelig og slået til i routerindstillingerne.

Badge

Qos er slået fra. Alle Ghz-bånd har samme SSID. Det er en helt ny assus router så er ret sikker på den er kompatibel ift det du skriver. Men 802.11ax-tilstand er slået til - jeg ved ikke om det kan have betydning..?

Ingen af mine højtalere er kablet men kører udelukkende via WIFI.

Jeg har gjort følgende observationer:

  • hvis jeg geninstallerer netværket på alle 6 højtalere, kommer den frem med fejl på de 2 der ikke vil komme frem appen. Den melder, at de kan ikke tilknyttes det midlertidige ‘SONOS’ netværk, men de øvrige godt kan tilknyttes dette netværk, og bliver synlige i appen under system.
  • Jeg forsøgt at kable en af de højtalere, der ikke kan tilknyttes, direkte til routeren, og så komme den faktisk fint frem i appen under system og jeg kan navngive den osv. Men så snart den ikke er kablet til routeren længere, forsvinder den også fra appen.

Tak din support so far. Er der noget af ovennævnte der kan afsløre hvor fejlen ligger?

Bare sørg for, at Airtime Fairness er slået fra på din router... Har du prøvet dette ... kabel din Beam eller 'anden' fungerende højttaler til din router, og luk Sonos-appen helt.  Giv det et par minutter og åbn appen og sørg for, at du ser dit eksisterende system i appen.  Næste sluk og fabriksnulstilling af dine ikke-fungerende højttalere, gør bare en højttaler ad gangen - se nedenstående link for fabriksnulstilling, hvis det kræves.  Gå derefter til 'Indstillinger / System / Tilføj produkt' og følg instruktionerne på skærmen for at tilføje din højttaler.  Hvis det lykkes, gentag processen med den anden højttaler.  Når begge er konfigureret, skal du gå til 'Indstillinger / System / Netværk / Administrer netværk'... Vælg 'Opdater netværk' og scan og gentilføj dine routere WiFi-legitimationsoplysninger til alle dine enheder.  Du kan derefter koble din højttaler fra routeren, og alt skal køre på dit WiFi-signal.  Hvis dette mislykkes, er det måske bedst at ringe/chatte til Sonos kundesupport via det andet link nedenfor.  Håber det hjælper.

Factory resetting a Sonos product

https://support.sonos.com/s/contact

Badge

Jeg kan ikke finde noget airtime fairness på routeren (asus zenwifi ax). Der er noget der hedder optimering som ikke er slået til.

Jeg forsøger at gøre som beskrevet.

Den har 'Airtime Fairness' ifølge dette link/specifikation (jeg tror, ​​de fleste Asus-routere har denne funktion):

https://www.asus.com/uk/Networking-IoT-Servers/Whole-Home-Mesh-WiFi-System/ZenWiFi-WiFi-Systems/ZenWiFi-AX-XT8/techspec/

Måske din er en model, der er lidt anderledes end de fleste af deres routere?  (Jeg er ikke sikker?)

Badge

Jeg fandt det endelig via web og det er ikke slået til.

Jeg har gjort nøjagtig som du skrev. Kablede min Beam, og kunne tilføje de to manglende højtalere, så hele mit system var tilgængeligt i appen. Jeg opdaterede netværk som du skrev, men så snart jeg kobler min beam fra routeren, så forsvinder de 2 højtalere igen… 

Hvis du kabler Beam tilbage til routeren, dukker de to højttalere op igen?  hvis de gør, så tror jeg, at du 'må' have et SSDP Multicasting (Device Discovery) problem med din router, der ikke sender multicast-pakkerne på tværs af sine forskellige WiFi-bånd.  Under alle omstændigheder kan du først koble Beam tilbage til routeren og se, hvad der sker, når du gør det.

Kan du måske se, om din router har en indstilling, noget i stil med… ”Aktiver multicast-routing (IGMP Proxy)” ..og i så fald ændre den fra deaktiver til aktivere.

Jeg fandt dette råd fra Asus.  men det er til en lidt anden model af router, men du ved aldrig, det kan stadig være gældende i dit tilfælde, måske?

  •  Log ind på ASUS-routeren.
  •  Klik på LAN under Avancerede indstillinger.
  •  Vælg fanen IPTV.
  •  Aktiver Multicast Routing (IGMP Proxy) og Efficient Multicast Forwarding (IGMP Snooping).
  •  Gå tilbage til Avancerede indstillinger, og klik på Trådløs.
  •  Vælg fanen Professionel .
  •  Aktiver IGMP Snooping.

 

Badge

ja de dukker faktisk op igen når jeg kabler beam og genstarter appen.

jeg har aktiveret som beskrevet, men når jeg kobler beam fra routeren, forsvinder de igen fra appen..

Mine personlige tanker, som tidligere nævnt, er, at det er et SSDP multicasting (opdagelses) problem med den pågældende router - hvis du søger er der klager/problemer med Asus routere og deres firmware på dette forum.  Jeg tror, ​​at det næste bedste skridt er måske at tale med Sonos Support-medarbejdere og se, om de kan give dig nogle forslag, så du kan prøve og/eller måske også tale med Asus Support.  Her er LINKET til at chatte/tale med Sonos-personalet.👍

Badge

Jeg tager kontakt til sonos. Mange tak for dit ihærdige forsøg på at hjælpe mig :)

Det er okay .. altid glad for at hjælpe.  Jeg håber du kan få det ordnet.  Hvis du finder svaret, kan du også give mig besked, da det også kan være nyttigt for andre her, der bruger Sonos med den Asus-router.👍

Badge

Problemet var åbenbart at jeg havde opdateret firmware på routeren, og det var derfor nødvendigt med en nulstilling af den. Derefter fulgte jeg instruktionerne i mailen fra Sonos support (se herunder). Alle højtalere minus move kom så på. Lavede så en factory reset på Sonos move, hvorefter den også kom på.. ALT virker nu! :pray_tone2:

Mail fra Sonos:
Som lovet kommer der hermed en længere guide omkring din kære Asus router :-) 

Da routeren har firmware opdateret tidligere, så kræver den en nulstilling:
https://www.asus.com/support/FAQ/1046973 - dette link er specifik til din model.

Når den er nulstillet, så skal du have sat den op igen med eventuelle rigtige indstillinger fra din udbyder så du kan få adgang til internettet,
det vil nok fungere som du gjorde da du købte den og satte den op første gang.


Når du har fået routeren nulstillet og op og køre igen, så de indstillinger Sonos kræver for at kunne kommunikere sammen er disse:

Vær opmærksom på hvis du ikke kan finde indstillingerne på dansk, så kan du eventuelt tage og google f.eks. Asus Zenwifi XT8 UPNP
så vil du få diverse guides op med billeder på hvor du kan finde UPNP. 

Du kan udskifte UPNP med hvilken som helst indstilling du leder efter.


1. Bandstreeing eller smart connect skal være slået fra
2. SSID (Wifi Navn) for 2,4 GHz og 5 GHz skal være det samme
3. Klientisolering skal være slået fra ved både 2,4 GHz og 5 GHz (også kaldet AP isolering)
4. Protokol/tilstand for 2,4 GHz skal være 802.11 b/g/n
5. Sikkerhedstypen skal være WPA2-AES
6. Wifi-kanal skal være en fast kanal på 2.4Ghz, ikke automatisk. Jeg anbefaler 6 eller 11.
7. Upnp skal være tændt
8. Airtime fairness FRA
9. QoS FRA
 

Problemet var åbenbart at jeg havde opdateret firmware på routeren, og det var derfor nødvendigt med en nulstilling af den. Derefter fulgte jeg instruktionerne i mailen fra Sonos support (se herunder). Alle højtalere minus move kom så på. Lavede så en factory reset på Sonos move, hvorefter den også kom på.. ALT virker nu! :pray_tone2:

Mail fra Sonos:
Som lovet kommer der hermed en længere guide omkring din kære Asus router :-) 

Da routeren har firmware opdateret tidligere, så kræver den en nulstilling:
https://www.asus.com/support/FAQ/1046973 - dette link er specifik til din model.

Når den er nulstillet, så skal du have sat den op igen med eventuelle rigtige indstillinger fra din udbyder så du kan få adgang til internettet,
det vil nok fungere som du gjorde da du købte den og satte den op første gang.


Når du har fået routeren nulstillet og op og køre igen, så de indstillinger Sonos kræver for at kunne kommunikere sammen er disse:

Vær opmærksom på hvis du ikke kan finde indstillingerne på dansk, så kan du eventuelt tage og google f.eks. Asus Zenwifi XT8 UPNP
så vil du få diverse guides op med billeder på hvor du kan finde UPNP. 

Du kan udskifte UPNP med hvilken som helst indstilling du leder efter.


1. Bandstreeing eller smart connect skal være slået fra
2. SSID (Wifi Navn) for 2,4 GHz og 5 GHz skal være det samme
3. Klientisolering skal være slået fra ved både 2,4 GHz og 5 GHz (også kaldet AP isolering)
4. Protokol/tilstand for 2,4 GHz skal være 802.11 b/g/n
5. Sikkerhedstypen skal være WPA2-AES
6. Wifi-kanal skal være en fast kanal på 2.4Ghz, ikke automatisk. Jeg anbefaler 6 eller 11.
7. Upnp skal være tændt
8. Airtime fairness FRA
9. QoS FRA
 



Hej, jeg har haft eksakt samme udfordring med en ny Asus router (RT-AX56U). Har mistet forbindelse til mine to Play:1 og efterhånden forsøgt alt.

 

1: Smart Connect er slået fra

2: SSID er det samme for 2,4 Ghz og 5Ghz.

3: Jeg kunne ikke finde AP isolering/klient-isolering i min routeradgang.

4: Protokol/tilstand for 2,4GHz tror jeg nok er sat til 802.11 b/g/n

5: Sikkerhedstypen er WPA2-AES

6: Wifi-kanal er ændret til 11 (og ikke automatisk)

7: Upnp er tændt

8: Airtime Fairness har min router ikke

9: QoS er slået fra.

 

Alligevel kommer jeg ingen vegne. Kan det virkelig passe, at man skal gendanne sin nyindkøbte router til fabriksindstillinger og lave et rollback på en firmware for at få sine Sonos til at virke?

Selvom der er beskrevet ovenfor, at man ikke skal gendanne til fabriksindstillinger på sin Sonos er det gjort flere gange (ellers har jeg ikke kunne få adgang til dem). Det fungerer upåklageligt når de får ethernet-kabel, men jeg kan ikke få dem på WiFi (heller ikke når de er delt op mellem 5GHz/2,4GHz.