Skip to main content

I mit hus (som jeg snart flytter ind i) er der ført netværkskabler rundt til de fleste rum - fra kælder til kvist. Og i yderområderne er wifi ganske svagt. Kablerne er desværre cat5 og ikke cat6, så man kan ikke bare tilslutte access points i rummene og derved udvide wifi-området - har jeg fået forklaret....

Men: Kan jeg bare tilslutte Sonos-enheder med ethernet-kabler i de enkelte rum - eller er der nogle særlige problemer i den forbindelse, jeg skal være opmærksom på? Sonos er jo for mange år siden gået over til at være yderst wifi-fikseret, så måske det slet ikke er muligt? Selv om enhederne har en ethernet-port...? (Det er selvfølgelig også muligt at kable én Sonos-enhed til routeren og dermed sætte gang i mesh - men jeg tænkte bare, at fysisk kabling til alle enhederne kunne være interessant, hvis muligt).

På forhånd stor tak hvis nogen kan hjælpe mig videre.

Hej,

du kan formentlig fint køre gigabit til fx WIFI over CAT5 kabler - det forhandler udstyret selv og vil virke hvis det virker… Jeg gør det selv i huset og det er fint understøttet i standarden hvis forholdene er til det! Jeg bruger fx Unifi udstyr mere flere AP’er og det fungerer perfekt - også med SONOS på WIFI.

Når det er sagt, så virker SONOS fint med ethernet kabler - vær opmærksom på, at hvis bare én højttaler er kablet til netværket, så kører samtlige højttalere (som standard) sit eget WIFI mesh netværk (SONOSnet) og dermed ikke husets WIFI.

Tak! Så jeg kan uden problemer tilslutte Sonos-enhederne med ethernetkabler i alle rummene? At Sonos laver sit eget mesh generer mig ikke - det er vel fint nok (og også sådan jeg brugte mit Sonos i gamle dage med en bridge :))

Jeg må prøve et ap med cat5-kabling også - skal jo alligevel bruge wifi til alt mulig andet end Sonos i huset :)