Skip to main content
Question

lyd problemer

• January 1, 2026
  • 4 replies
  • 127 views

Jeg har to Sonos one højtalere og en Sonos beam, koblet sammen med dem for at skabe surround sound. Dette virkede fint, indtil jeg købte et nyt Samsung fjernsyn, til at erstatte mit gamle Samsung med. Nu når jeg ser TV, så sker det indimellem at lyden bliver skruet 90%ned i ca 10sekunder og så vender den tilbage til normalen igen af sig selv. Hvis jeg piller Sonos beam stikket fra, så sker det ikke. Så hvad kan jeg gøre🤔? 

4 replies

Forum|alt.badge.img+9
  • Prodigy II
  • January 2, 2026

Det svært at sige uden mere info. 

Hvordan er din Beam tilsluttet, skal i dit TV´s eArc/Arc port på Tvét.

Andet tilsluttet Tvét ? Hvilke indstillinger har du gjort på Tvét

Er dit Sonos kablet eller Wifi ? Har du lave nogle indstillinger på SONOS.

Blot nogle spørgsmål, jo mere du skære alt ud i pap jo nemmer at hjælpe 🤗

Hvilket Tv snakker vi om ? Er dit Tv samt SONOS opdateret til sidste nye Firmware/Software

Samsung opdater ikke altid over nettet og sidste firmware/software bør downloades på en USB og  installeres. 

P.s

For det meste kan en simpel genstart løse meget. Sluk din router, når den er slukket så træk stikket ud af dit Tv samt alle dine SONOS højtaler. Efter 5min tænd din router, vent til den er oppe og køre, tænd for dit Tv. Derefter din Beam og dine 2xOne.  

• Author
  • Contributor I
  • January 7, 2026

Hej sorry for det sene svar, men skulle lige hjem fra juleferie. 

har aldrig haft problemer med det før, men skal nok prøve at svare på det hele. 

Hvordan er din Beam tilsluttet, skal i dit TV´s eArc/Arc port på Tvét.- er tjekket og det gør den også  

Andet tilsluttet Tvét ? Hvilke indstillinger har du gjort på Tvét-  har lige fået tv’et så har ikke lavet nogen indstillinger på det endnu. Jeg har tilsluttet en chromcast , men har prøvet at tage stikket fra og det sker alligevel  

Er dit Sonos kablet eller Wifi ? Har du lave nogle indstillinger på SONOS.-   Nej har ikke lavet nogen indstillinger på Sonos  og det er med wifi. 

Blot nogle spørgsmål, jo mere du skære alt ud i pap jo nemmer at hjælpe 🤗 -       Selvfølgelig og skal nok prøve, men har aldrig haft problemer med det før så ved ikke hvad der er rart at vide, så spørg endelig og tak for at hjælpe. 

Hvilket Tv snakker vi om ? Er dit Tv samt SONOS opdateret til sidste nye Firmware/Software -  det hedder: Samsung 65" QLED 4K Smart TV (2025) QEF1 og det er opdateret

Samsung opdater ikke altid over nettet og sidste firmware/software bør downloades på en USB og  installeres. - det er gjort. 

P.s

For det meste kan en simpel genstart løse meget. Sluk din router, når den er slukket så træk stikket ud af dit Tv samt alle dine SONOS højtaler. Efter 5min tænd din router, vent til den er oppe og køre, tænd for dit Tv. Derefter din Beam og dine 2xOne.  - har prøvet dette, det ændrede ingenting. Så prøvede jeg at afinstallere alle delene og startede med at geninstallere Sonos beam alene og har fundet ud af at den virker, når den kører alene. For da jeg også installerede mine Sonos højttalere og satte det hele sammen til surround sound, så begyndte det igen. Men som sagt der var ingen problemer da jeg kørte Sonos beam alene i tv’et   

vh

Lars

Forum|alt.badge.img+9
  • Prodigy II
  • January 8, 2026

Fair, håber det var en god ferie 🤗

Lyder godt nok underligt 🤔 

Vi kan lige sikker dit Tv står rigtigt. Under indstillinger så find Forbindelser-Eksterne enheder-Slå Anynet+ fra, under udvidet indputsignal skal alle være slukket. gå ind på Lyd, der skal der stå Beam under Lydoutput (Hdmi-eArc). Under Ekspertindstillinger under Tilstand HDMI-eArc skal der stå AUTO, under Format for digital skal der stå Pass-Through. Det vist alt på Tvét. 

Har læst at SONOS er begyndt at opdater ældre SONOS enheder med et andet firmware end de nye produkter, kan være dine ONE køre med et andet firmware end din Beam og derved driller men det bare et gæt. Du kan jo lige gå ind i din SONOS App og tjekke om alle dine enheder køre samme firmware.

Du kunne overveje at fjerne dine One som surround og så nulstille/reset dem en efter en. Kan ikke rigtig skade men tager lidt tid. Når du nulstiller dem så vil de automatisk søge efter sidste nye firmware og være nulstillet som da du købte dem. Når de nulstillet kan du tilføje en efter en som surround højtaler til din Beam. 

P.s

Var lige inde i min SONOS App og søge efter opdateringer til højtalerne og der var kommet en ny, hvornår den kom aner jeg ikke. 

Lad mig høre hvordan det går. 

• Author
  • Contributor I
  • January 10, 2026

Vi kan lige sikker dit Tv står rigtigt. Under indstillinger så find Forbindelser-Eksterne enheder-Slå Anynet+ fra, under udvidet indputsignal

(hvis jeg slukker anynet+, så ryger lyden på soundbaren og virker kun på tvet). skal alle være slukket. gå ind på Lyd, der skal der stå Beam under Lydoutput (Hdmi-eArc). Under Ekspertindstillinger under Tilstand HDMI-eArc skal der stå AUTO, under Format for digital skal der stå Pass-Through. Det vist alt på Tvét

. (med anynet+  tændt kan jeg kun vælge PCM eller Auto, i menuen format for digital outputlyd, Pass-Through er grå og kan ikke vælges)

Har læst at SONOS er begyndt at opdater ældre SONOS enheder med et andet firmware end de nye produkter, kan være dine ONE køre med et andet firmware end din Beam og derved driller men det bare et gæt. Du kan jo lige gå ind i din SONOS App og tjekke om alle dine enheder køre samme firmware. - (har tjekket og firmware er opdateret, tænker om baggrundshøjtalerne er for gamle og skal nogle nyere. De virkede dog lige indtil jeg skiftede tv)

Du kunne overveje at fjerne dine One som surround og så nulstille/reset dem en efter en. Kan ikke rigtig skade men tager lidt tid. Når du nulstiller dem så vil de automatisk søge efter sidste nye firmware og være nulstillet som da du købte dem. Når de nulstillet kan du tilføje en efter en som surround højtaler til din Beam. (har prøvet at nulstille dem og prøvet bagefter at nulstille det hele, dog uden held)

P.s

Var lige inde i min SONOS App og søge efter opdateringer til højtalerne og der var kommet en ny, hvornår den kom aner jeg ikke. (har søge, men er opdateret også)