Trade-up program

• 22 January 2020
  • 10 replies
  • 354 views

Userlevel 1

Vad händer Sonos!!!

Blir riktigt besviken. Skall man behöva slänga upp  ytterligare 15 ksek för att uppgradera mina 3 amp. Jag köpte för sex år sedan och nu måste man köpa dem igen för nya för att få mjukvaruuppgraderingar (vilket såklart är nödvändigt, över tid). Jag har dessutom 4 Sonos One och hade tänkt bygga vidare. Detta kom dock som en kall dusch. Frågar man Telia så säger fler att Sonos ligger många år efter med tekniken jämfört med konkurrenterna med detta känns som detta minst lika mycket har att göra med att Sonos vill öka intäkterna på ett slugt sätt. Om detta är nödvändigt för Sonos att hänga med i teknikutvecklingen så borde trade-in programmet vara på minst 50% för befintliga innehavare av hårdvara som endast är <10 år gammal. Överväger seriöst att sälja på begmarknade och satsa på annan leverantör 

/Suck…..

10 replies

Vad händer Sonos!!!

Blir riktigt besviken. Skall man behöva slänga upp  ytterligare 15 ksek för att uppgradera mina 3 amp. Jag köpte för sex år sedan och nu måste man köpa dem igen för nya för att få mjukvaruuppgraderingar (vilket såklart är nödvändigt, över tid). Jag har dessutom 4 Sonos One och hade tänkt bygga vidare. Detta kom dock som en kall dusch. Frågar man Telia så säger fler att Sonos ligger många år efter med tekniken jämfört med konkurrenterna med detta känns som detta minst lika mycket har att göra med att Sonos vill öka intäkterna på ett slugt sätt. Om detta är nödvändigt för Sonos att hänga med i teknikutvecklingen så borde trade-in programmet vara på minst 50% för befintliga innehavare av hårdvara som endast är <10 år gammal. Överväger seriöst att sälja på begmarknade och satsa på annan leverantör 

/Suck…..

Håller fullständigt med dig, skall kolla på annan leverantör.

Tycker detta är för jävligt.

Va fan e detta, har alltid pratat bra om sonos, men detta ändrades när jag fick mejlet om trade up. Hur ser prognosen ut för t.ex. One, Play3, Sub, Beam, Playbar. Jag har investerat en massa pengar i detta system som jag nu ser faller sakta men säkert.
Funderar starkt på att gå över till en annan leverantör. 
Vad skulle få mig att ändra mig, helst skulle jag inte vilja byta alls, men 75% rabatt på nya produkter hade varit okej.

Är det nån som vet  om man kan ändra i trade up erbjudandet och köpa en annan än den man skall byta ut ? Alltså om man har en Play 5 och vill ev. ha nån annan typ Move. 

Byta ut mina 5 år gamla produkter då (Connect & Connect AMP + Bridge)  Okej. De +10 K det kostar mig går till HEOS by Denon! Tack och hej SONOS!

Userlevel 1

Byta ut mina 5 år gamla produkter då (Connect & Connect AMP + Bridge)  Okej. De +10 K det kostar mig går till HEOS by Denon! Tack och hej SONOS!

Tack för tipset!!

Userlevel 3
Badge +12

Är det nån som vet  om man kan ändra i trade up erbjudandet och köpa en annan än den man skall byta ut ? Alltså om man har en Play 5 och vill ev. ha nån annan typ Move. 

Hej Tompet, 

Välkommen hit! 

Absolut, om du till exempel kör trade up på en Play:5 gen 1 så måste du inte köpa en Play:5 gen 2 för att få rabatt. 

Trade Up-rabatten gäller på en enda produkt som köps på sonos.com, med undantag för produkter i begränsad upplaga, renoverade produkter och tillbehör från tredje part.

Kan bara hålla med övriga! Vad är det som händer..??!

Mitt system som skulle vara framtidssäkert, bara mjukvaruuppdateringar, är helt plötsligt värdelöst. Jag kan behålla 30% relativt nyköpta produkter, men alla "fasta installationer" åker ut!!! 
För mig blir omköpspriset 60 330kr, och trots en löjligt rabatt på 30% för redan inköpta varor blir det 42 231kr att nyinvestera för att hamna på samma position som tidigare..
Eftersom jag först måste skatta för detta krävs en bruttoinkomst på typ det dubbla eller ca95 000kr.
Verkar det rimliga pengar för att framtidssäkra mitt redan inköpta Sonossystemet...  Vad tycker ni?
I mitt fall är det extra provocerande eftersom det handlar om 7st Sonos Connect AMP. Den nya produkten ger överhuvudtaget ingen mer funktionalitet! Det finns t ex ingen mikrofon för smarta kommandon, inga andra inkopplingsmöjligheter etc.
Det enda som skiljer är att man får mer effekt, men den är jag fortfarande fullt nöjd med!  

Någon har haft rejält med otur när man tänkte!

För oss med stora installerade system måste naturligtvis ett annat tänk till!
Ett utbytesprogram kan lätt konstrueras i flera steg. Ni vet bevisligen exakt vad man har installerat... T ex:
Produkter med värde upp till 10000kr - 30%
Produkter med värde upp till 20000kr - 40%
Produkter med värde upp till 30000kr - 50%
Produkter med värde upp till 50000kr - 60%
Produkter med värde upp till 70000kr - 70%

Ni behöver inte alls behandla detta med sekretess, ni får sprida detta exakt hur mycket som helst. Det är nog bara bra om så många som möjligt kan reagera på det..
Någon annan på forumet skrev några visdomsord. Han menade att detta var tidpunkten när Sonos bekände färg. Man gick från det Goda företaget över till de mer traditionella utsugarföretagen. Om inget radikalt erbjudes, så är jag beredd att hålla med...

Som grädde på moset har jag under ett antal år sålt in Sonos till mina vänner!
Gissa vem som nu får frågorna om denna historiska dumhet?
Varför kan det vara så oerhört svårt att ta in att God PR tar åratal att bygga upp, men rivs ner med ett enda inlägg på sociala medier?.

/Kenth 

Naturligtvis helt enig till kritiken. Jag har 5 amps som drabbas och då även påverkar resterande delar i systemet som inte kommer gå att uppdatera. Att trada upp till nya med 30% rabatt och som sannolikt också kommer att ha ett sista förbrukningsdatum känns absolut inte aktuellt. Uselt Sonos och precis som många andra påpekar, jag har också varit en stolt ambassadör för varumärket och dragit in många nya kunder. Otroligt besviken och ska undersöka om detta håller legalt.

Sen är det ju riktigt störigt att man kan köpa Sonos billigare på exempelvis Elgiganten än hos Sonos själva, det betyder ju att man egentligen bara får ca 22% rabatt jämfört med motsvarande produkts pris hos andra återförsäljare..

Reply