Question

Tappat koppling till Spotify

• 18 January 2019
  • 15 replies
  • 314 views

Hej,
Har en helt ny sonos 5 och 3 st 1 or hopkopplade, dock tappar två av dom kontakten helt eller delvis med Spotify hela tiden och jag har installerat repeaters etc för att wi-fi skall var maximalt starkt, tips på lösning?

Hade lite högre förväntningar på systemet faktiskt.

This topic has been closed for further comments. You can use the search bar to find a similar topic, or create a new one by clicking Create Topic at the top of the page.

15 replies

Userlevel 3
Badge +14
Hej Andwic,

Välkommen till forumet!

Kan du skicka en diagnostik från ditt system precis efter du har problem, och svara med det nummer som du får?

Detta kommer att ge oss en detaljerad rapport över ditt system inklusive information kring trådlösa nätverk, anslutningsfel, lokal nätverksinformation och annan information som hjälper oss att fastställa orsaken till problemet. Instruktioner om hur du skickar en diagnostik kan du se i länken: LÄNK

Tack på förhand!
Hej, här kommer detta 558298790
Userlevel 3
Badge +14
Hej, här kommer detta 558298790

Tackar!

Jag kan se ett antal fel som tyder på DNS (Domain Name System) fel.
För att försöka lösa detta så kan du börja med att starta om din router om du inte gjort det.

Om det är gjort men hjälpte inte kan du prova att ändra DNS-servern på din router och sedan starta om samtliga Sonos system i ditt hushåll.
Om du vet hur man konfigurerar en DNS själv så rekommenderar vi att du använder www.opendns.com servrar:

Primär server: 208.67.222.222
Sekundär server: 208.67.220.220
Kör en technicolor router och mig veterligen kan man inte ställa om DNS adresser, har även loggat in direkt i routern och ser inte att man kan ställa detta manuellt? Routern är omstartad, har även startad om samtliga Sonos. Hoppar och byter låtar, tappar kontakten med Spotify, byter högtalare till helt tyst, fler tips?
Userlevel 3
Badge +14
Kör en technicolor router och mig veterligen kan man inte ställa om DNS adresser, har även loggat in direkt i routern och ser inte att man kan ställa detta manuellt? Routern är omstartad, har även startad om samtliga Sonos. Hoppar och byter låtar, tappar kontakten med Spotify, byter högtalare till helt tyst, fler tips?

Vilken Technicolor har du?
Se https://uno.help/knowledge-base/article/how-to-change-dns-on-a-technicolor-tg582n om det är detta Interface du har.
Nu har jag flyttat ihop alla enheter i samma rum och då funkar det utmärkt. Har lite svårt att tro att detta skulle bero på DNS tilldelning??? eller menar du att repeatern skulle hjälpa detta?. Problemet verkar vara när avståndet överstiger 4 m mellan router och sonos enhet vilket låter lite som konstigt. Har en 799 techicolor
Userlevel 3
Badge +14
Har din repeater samma namn och lösenord som huvudnätverket?

Det jag ser i din diagnostik är DNS-problem mot diverse tjänster Spotify och Sonos egna.

sca-us.ws.sonos.com lookup failed
took 5013ms for (1) sca-us.ws.sonos.com
msmetrics.ws.sonos.com lookup failed
Timout Failure talking to Spotify Access Point

Men det kan som du säger bero på extender, att den skapar latency.
Om du stänger av den och flyttar tillbaka dem, är det prbolem igen då?

Tack på förhand!
Nu har jag kopplat bort extender och satt alla sonos produkter bredvid router körde ny dia med id 858704420. Hur ser det ut nu då?
Userlevel 3
Badge +14
Nu har jag kopplat bort extender och satt alla sonos produkter bredvid router körde ny dia med id 858704420. Hur ser det ut nu då?

Ser inga problem de senaste 20 minuterna (Så långt jag ser detaljerat i diagnostikerna).
Dock ser jag ganska hög packet loss till alla tre, är det dåliga signaler från huvudroutern genrellt, därför du har en förlängare?

Står någon av dina Sonos näta huvudroutern så vi kan få en av dem kablad så de arbterar på sitt egna meshnätverk?
Se https://support.sonos.com/s/article/3235?language=sv för detaljer kring skillnaden.

Då komemr vi även ifrån problemet med extendern då de inte går på det vanliga WIFI't.
Nope skulle se sjukt konstigt ut att kabla mellan router och en enhet, så du tror att det är signalstyrkan från routern som är problemet inte DNS settings nu?
Userlevel 3
Badge +14
Nope skulle se sjukt konstigt ut att kabla mellan router och en enhet, så du tror att det är signalstyrkan från routern som är problemet inte DNS settings nu?

Jag ser inte samma problem, men jag vet inte hur du upplever det efter ändringen då jag inte heller ser uppspelningsfel?
Har du fortfarande avbrott?
Om inte, flytta tillbaka och testa en stund medan extender är avstängd.

Det är inte så att du har någon gammal BRIDGE som inte används som du kan kabla?

Samt skicka diagnostik om du får problem.

Tack på förhand!
Nu har jag kablat en enhet och har flyttat tillbaka dom andra och det funkade i typ 4 min sen dog hela systemet. Har även bytt DNS till det du föreslog. Nytt dia ID 1605602292. Återkom
Userlevel 3
Badge +14
Tack för svar!

På grund utav naturen av ditt ärende så skulle det vara mest fördelaktigt om du kan kontakta vårt support team via telefon.
Så jag har skickat dig ett email med Ref# och kontaktuppgifter.

När du ringer till oss behöver du vara vid ditt Sonos system.
Våra öppettider samt kontaktinformation finner du på : http://www.sonos.com/sv-se/contact

Vänligen ha ditt referensnummer som du har på mailen redo när du ringer oss.
Jag har samma problem att det tappar kontakt med Spotify och ibland slutar bara SONOS att spela så man måste klicka på PLAY igen, inte så kul då vi har detta på ett gym och det händer ofta på obemannade tider: Diagnostiknummer: 147558025
Userlevel 3
Badge +14
Jag har samma problem att det tappar kontakt med Spotify och ibland slutar bara SONOS att spela så man måste klicka på PLAY igen, inte så kul då vi har detta på ett gym och det händer ofta på obemannade tider: Diagnostiknummer: 147558025

Din diagnostik kom tyvärr in korrupt så ingen information syns.
Du nämner att det är på ett gym, använder ni Spotify Business då?

Testa i så fall att ställa om ljudkompressionen på linjeingången under Avancerade Inställningar.

Du kan även testa att ställa källnivån till 8 eller högre på den enhet som Spotifyspelaren är kopplad till med ljudkabeln.