Question

Tappat hela Sonos systemet

Så, nu är det fjärde fredagen med gäster över som skiten lägger av. I normala fall så är det för att ert system byter Sonos net kanal och det brukar hjälpa till med att byta kanal så hoppar det igång.

Nu kommer jag inte åt avancerade inställningar, jag kan inte göra diagnostik test, högtalarna dyker nu sporadiskt upp och inget funkar.

System består av:
*Ubiquiti Unifi USG Security Gateway
*Ubiquiti Unifi USG 150w Poe switch
*2st Ubiquiti Unifi AP-AC Long Range
*Sonos bridge ansluten med kabel
-trådlöst ansluta-
*Sonos play 1
*Sonos play 3
*Sonos play 5
*Sonos Connect
*Sonos Connect:amp
*Sonos Playbar

Jag har provat att starta om all utrustning, jag har startat om min brygga. Som bäst har alla utom två enheter dykt upp, men dom två går inte att lägga in manuellt.

Skulle uppskatta ett snabbt och bra svar innan allt ligger i en låda i garaget.

5 replies

Userlevel 1
Badge +6
Hallå Dasboot_swe,

SonosNet kanalen kan bara ändras om du själv byter den, den ska inte göra det automatiskt.

Aj då, har du kollat så din BRIDGE fortfarande får ström? Man kan testa trycka på knappen den har på toppen så ska det blinka orange från lampan som sitter under plasten, ovanför knappen.
Får den ström så testa koppla in en annan ethernet kabel mellan router och BRIDGE.

Får den inte ström så testa att temporärt kabelansluta en högtalare och kolla om allt dyker upp som det ska.

Kommer du åt systemet efter något av dessa steg så skicka in en diagnostik är du snäll!
Hej, under tiden som problem fanns så gick det ej att utföra någon diagnostik då det gav felkod och försök igen senare. Börja med att starta om högtalarna vilket ej hjälpte. Starta om bryggan och sedan högtalarna. Starta om routern, switch och brygga funka inte. Starta om högtalarna igen. Vilket ej hjälpte. Fick in allt utom två zoner, men appen hängde sig och strula fortfarande. Gick ej att ansluta dom sista zonerna och gick ej att skapa diagnostik.

Stängde dagen efter av allt, lät det vara strömlöst i 10 - 15 minuter. Starta sedan upp router, switch & accesspunkter. Lät dem vara på i 5minuter, startat bryggan, vänta ytterligare några minuter och starta sedan alla högtalare och då började allt funka igen.

Min diagnostik kod är 1615331570
Mvh Stefan
Userlevel 1
Badge +6
Hej,

Ah okej, kan det ha varit "Vardagsrum" och "Emma" som inte dök upp innan du lät allt vara strömlöst i 10-15 minuter?
Hur länge har det fungerat nu med alla rum anslutna?

Gör gärna såhär med i Sonos appen, gå till: Inställningar - avancerade inställningar - trådlösa inställningar - nästa - ta återställ under lösenordsfältet, skriv inte in något lösenord.
Som bäst så saknade jag enbart vardagsrum & trädgård. Sedan varierar det vilka jag fick in, ibland bara Emma och ibland bara 2-3st. Ska prova att återställa lösenordet som du skrev.

Mvh Stefan
Userlevel 1
Badge +6
Ja gör så Stefan!
Du kan ju höra av dig här igen med hur det verkar fungera efter det bara

Reply

Cookie policy

We use cookies to enhance and personalize your experience. If you accept you agree to our full cookie policy. Learn more about our cookies.

Accept cookies Cookie settings