Question

Tappar en av mina sonos one då och då

• 9 November 2018
  • 8 replies
  • 552 views

Har lite strul, en högtalare försvinner då och då under uppspelning när jag försöker spela på alla tre samtidigt. Sjukt störande. Det är inte alltid samma högtalare som tappas, någon som känner igen det o har några tips?

3 st sonos one, 2 i par och en separat. De är utspridda i en 3a, Wi-fi mesh 3 st asus, 50-100mbit uppmätt över wi-fi i hela lägenheten.

This topic has been closed for further comments. You can use the search bar to find a similar topic, or create a new one by clicking Create Topic at the top of the page.

8 replies

Userlevel 3
Badge +14
Hej tornrotj,

Välkomment ill forumet!

Kan du skicka en diagnostik från ditt system precis efter du har problem, och svara med det nummer som du får?

Detta kommer att ge oss en detaljerad rapport över ditt system inklusive information kring trådlösa nätverk, anslutningsfel, lokal nätverksinformation och annan information som hjälper oss att fastställa orsaken till problemet. Instruktioner om hur du skickar en diagnostik kan du se i länken: LÄNK

Tack på förhand!
Halloj,

Numret är 695289922. Det har funkat hyfsat i en dryg vecka men nu strular det igen. Andra trådlösa enheter som är aktiva på samma wi-fi när rapporten skickats är iPhone, Apple TV, samsung j3.

Tacksam för alla tips:-)
Userlevel 3
Badge +14
Halloj,

Numret är 695289922. Det har funkat hyfsat i en dryg vecka men nu strular det igen. Andra trådlösa enheter som är aktiva på samma wi-fi när rapporten skickats är iPhone, Apple TV, samsung j3.

Tacksam för alla tips:-)

Tack för svar.

Försök att göra en fullständig omstart av ditt nätverk:

1. Stäng av strömmen eller dra ur strömkabeln från modemet och routern.
2. Stäng av strömmen eller dra ur strömkabeln från resten av dina Sonos-komponenter.
3. Anslut strömkablarna på alla enheter i samma ordning, först modem, sedan router, sedan resten av dina Sonos-komponenter.

Det kommer att ta en stund för alla Sonos-enheter för att starta upp, men allt kommer att ansluta automatiskt som vanligt.

Skicka ytterligare en diagnostik om det är fortsatta problem.
Tack för tipset!

Testade precis och det fortsätter att krångla tyvärr. Nu hade jag stora problem med att bara försöka gruppera det båda rummen via appen. Lyckades gruppera genom att trycka på play knappen direkt på högtalaren men när de väl grupperades så börjar symptomen med att de slutar att spela om vartannat. Nu var det även så att den ibland hoppar till nästa låt. De går även ur grupperingen. Det är samma typer av symptom som tidigare fast värre. Kan det vara störningar från grannarna eller något? Vad mer kan man testa?

Nytt diagnostik nr är 783451052
Userlevel 3
Badge +14
Tack för tipset!

Testade precis och det fortsätter att krångla tyvärr. Nu hade jag stora problem med att bara försöka gruppera det båda rummen via appen. Lyckades gruppera genom att trycka på play knappen direkt på högtalaren men när de väl grupperades så börjar symptomen med att de slutar att spela om vartannat. Nu var det även så att den ibland hoppar till nästa låt. De går även ur grupperingen. Det är samma typer av symptom som tidigare fast värre. Kan det vara störningar från grannarna eller något? Vad mer kan man testa?

Nytt diagnostik nr är 783451052

I denna ser jag att Kitchen ansluter sig via en extender/accesspunkt.
Har du möjlighet att kabla någon av spelarna till Asusroutern (huvudroutern)?

Tack på förhand!
Ok tack! Testade nu att sätta ethernet kabelanslutning direkt från routern till ena sonos one högtalaren, bootade om enligt tidigare sekvens o testade med att starta P1 från sonos appen med alla tre grupp. Endast ljud i 2 av 3 (Ena av stereoparet och den ensamma). Känns helt oberäkneligt

Nytt nummer 1658750112

(Kan själv se diagnostik informationen rapporterna på något sätt?)
Userlevel 3
Badge +14
Ok tack! Testade nu att sätta ethernet kabelanslutning direkt från routern till ena sonos one högtalaren, bootade om enligt tidigare sekvens o testade med att starta P1 från sonos appen med alla tre grupp. Endast ljud i 2 av 3 (Ena av stereoparet och den ensamma). Känns helt oberäkneligt

Nytt nummer 1658750112

(Kan själv se diagnostik informationen rapporterna på något sätt?)

Har du möjligtvis Homey?
Det finns en bugg i deras programvara som ger liknande symptom som du har.

Om du har Homey, testa stäng av den helt och se om det fungerar i Sonos igen.
Är det den som stör, se till att uppdatera Sonos i Homey till BETA då dom har en bugg i senaste versionen av Sonos i Homey, se:

https://github.com/athombv/homey/issues/2277
https://github.com/athombv/homey/issues/2659

Uppdatera till Sonos BETA i Homey från: https://apps.athom.com/app/com.sonos
Nä, har ingen Homey.

Men, jag har nu tagit bort mesh nätverket och kör bara på 1 av de 3 lyra noderna jag har. Jag har kört så i en dryg veckas tid och har inte upplevt samma problem. Begriper inte vad problemet har varit men verkar kanske ha något med mesh noderna o kanske att sonos kanske hoppar mellan olika mesh noder (fast det är såklart en ren amatör spekulation).

Tusen tack Henrik för alla svar o tips, det hjälpte mig hålla humöret och testviljan uppe 🙂