Question

symfonisk home app

• 12 August 2019
  • 22 replies
  • 527 views

Badge +1
Jag har en symfonisk inkopplad i mitt Sonos system. Jag ser och kan använda den i alla mina Apple enheter och i Sonos appen, men jag kan inte lägga till den i HomeKit appen. Jag ser min Sonos One i hemmappen. Varför dyker den inte upp?

22 replies

Userlevel 3
Badge +11
Hej jenszach,

Välkommen till vårt Svenska forum!

Okej, det är en bra fråga.
Kan du skicka in en diagnostik och svara med numret här?
Då kan jag kolla om jag ser varför.
Badge +1
2124363207
Userlevel 3
Badge +11
Tack för diagnostiken!

Så om jag förstått det rätt så öppnar du din HomeKit app och kan se din Sonos One där som ett tillagt tillbehör. Men du ser inte din Symfonisk?
Eller är det så att du trycker på + tecknet uppe till höger för att lägga till Symfonisk men det är här du inte får upp den utan ser fortfarande bara din Sonos One?
Badge +1
Ja på båda dina frågor 😉
jag ser min One i HomeKit appen men inte min Symfonisk och om jag trycker på + för att lägga tilldra kommer den inte fram för att lägga till den så som min Sonos One. När jag installerade den trodde jagat jag la till den för jag gav den ett namn etc... men den syns inte. Den Susan som sagt som en AirPlay enhet och jag kan välja den i alla mina Apple enheter.
Userlevel 3
Badge +11
Okej.
Kan inte riktigt se något som sticker ut i diagnostiken heller, ser lite konstigt ut på wifi du är ansluten till med din iOS enhet. Är du ansluten till ditt egna wifi som Sonos är kopplat mot ?
Det dök bara upp som "Wi-Fi" i diagnostiken, så inte samma som Sonos är kopplat mot
Badge +1
Ja jag är på samma Wi-Fi. Jag har både 2,4g och 5g med samma namn
Userlevel 3
Badge +11
Okej.
Ta och starta om både router och dina två Sonos högtalare är du snäll.
Dra strömmen i ca 1 minut och koppla på allt igen. Är det någon skillnad efter detta ?
Badge +1
Jag skall göra detta när jag kommer hem från jobbet idag. Oavsett om det löser problemet eller ej så återkommer jag till dig med feedback på resultatet så fort jag har fått testat.
Userlevel 3
Badge +11
Ja det låter bra.
Hör av dig hur som helst så jag vet .
Badge +1
Hej, nu har jag testat att starta om routern och båda högtalarna precis så som du sa, men ingen skillnad mot innan. Allt är precis som tidigare tyvärr 😞
Jag tog fram ett nytt supportdiagnostik nummer efter ifall du kan se någon skillnad efter omstartern:1201550971
Userlevel 3
Badge +11
Nej okej.
Har kollat lite mer på diagnostiken medan jag väntat på svar och ser att du även har en extender för ditt nätverk.
Om du kopplar ur din extender helt, kan du se din Symfonisk i HomeKit appen då?
Badge +1
Det skall jag testa att göra. Trodde inte den fungerade, men jag skall koppla bort den och testa utan. Återkommer när det är gjort.
Userlevel 3
Badge +11
Okej bra.
Skicka in en till diagnostik vad som än händer med så jag kan kolla.
Badge +1
Nej, ingen skillnad nu heller. Här ny nr 212467646
Userlevel 3
Badge +11
Hmm okej.. Inte ens då alltså.
Som ett test, koppla Symfonisk direkt in i routern med en ethernet kabel och kolla om det fungerar då.
Skicka igen in en diagnostik efter detta.
Badge +1
Nej det gjordes ingen skillnad med kabel. Här är nytt nummer: 1472770499
Userlevel 3
Badge +11
Hmm..
Okej, är det på en iPhone eller en iPad du har HomeKit appen ?

Ta och starta om enheten du har HomeKit appen på, så stäng av den helt och slå igång den igen.
Öppna sedan HomeKit appen och välj hus-symbolen uppe till vänster, gå ner till botten och ta bort hem.
Då får man i princip börja om och lägga till tillbehör, har testat detta med en iPad vi har på kontoret. Fungerade inte först men lyckades få det att fungera.
Badge +1
Okej, då skall jag försöka detta.
Userlevel 3
Badge +11
Bra.
Hör av dig med resultatet.
Badge +1
Hej
Vill bara säga att nu är allt som det skall. Jag har inte gjort något speciellt... plötsligt var den där. 😉 tack för hjälpen. 👍🏻
Userlevel 3
Badge +11
Hej igen Jenszach,

Är det så?
Så du gjorde inget speciellt utan det bara började fungera som det ska ?
Det var som tusan, bra att det fungerar då i alla fall!
Jag hade liknande fel men när symfonisk blev synlig blev det stopp. Fick ”kunde inte lägga till tillbehör ”

någon som har det felet?

Reply