Question

Symfonisk Bokhyllehögtalare

• 12 August 2019
  • 41 replies
  • 1219 views

Badge
Har sedan inköp av Ikeas högtalare haft mest problem när Spotify används, låtbyte och hopp i spellistor.
Högtalarna verkar ha dålig räckvidd på sitt wifi eller ngt. Jag har bytt kanal på Sonosnet för att minska ev störning men problemet kvarstår.
Har i stort sett haft felfri uppspelning innan inkopplingen av Symfonisk-högtalarna.
Hur löser man detta??

41 replies

Userlevel 3
Badge +10
Hej BennyBula70,

Välkommen till forumet!

Okej, så du har andra Sonos högtalare som fungerar bra ? Men inte Symfonisk?

Skicka in en diagnostik ochg svara med numret här tack så kollar vi på det.
Badge
704691870
Userlevel 3
Badge +10
Så det är både Tv-rum och Sovrum som strular i uppspelningen för dig?
Eller strular hela systemet sedan dessa installerades?
Badge
Ja, både Tv-rum och Sovrum strular.
Igår tappade Tv-rum en kanal vid uppstart men efter ett tag blev det stereo.
I morse så hade jag Sovrum på väckning men den startade in ens...
Vid försök till manuell start så höll den bara på att hoppa fram i den valda Spotify-listan. Hade tidigare en Play 1 i sovrummet och då fanns inte dessa problem.
Har märkt att om man grupperar ihop Ikea-Sonos med Sonos så uppstår inte dessa problem så något med täckningen hos Ikea-Sonos känns svajigt.
Inga problem med Sonos-högtalare i systemet
Userlevel 3
Badge +10
Okej.
Ser att du har kablar kopplade till båda ethernet portarna på din Connect, en går in i nätverket men var går den andra kabeln?
Går det att få ytterligare en Sonos produkt kopplad med ethernet kabel till nätverket precis som din connect?
Helst en som står på ett annat ställe än Connect i uterum.
Badge
Kabel två på connecten går till en gateway, kan kopplas bort om så önskas.
Har tyvärr ingen bra lösning för att koppla in ytterligare en högtalare med ethernet kabel förutom en tillfällig kabeldragning. Räcker det för ett test?
(Som nämnt har jag inte haft dessa problemen innan Symfonisk högtalarna kom in i systemet och jag har tidigare haft Sonos högtalare på samtliga ställen utan dessa problem.)
Userlevel 3
Badge +10
Okej.
Koppla bort den kabeln som går till din gateway är du snäll, behåll den som går in till nätverket.

Och kabelanslut gärna ytterligare en Sonos produkt som ett test och kolla hur det fungerar då.
Skicka in en diagnostik efter du testat och svara med hur det verkar med uppspelning.
Har också samma problem. Måste ju vara efter Symfonisk för har aldrig haft dessa problem innan.
Badge
Kopplade bort gatewaykabeln från connect och nu beter sig systemet normalt igen.
Tack för bra support/idé!
Frågan som kvarstår är väl då varför denna kabel påverkar systemet och endast sedan Symfonisk kom med i systemet?
Badge
Tydligen var det för tidigt att säga att allt löst sig.
Symfonisk-lampan i sovrum strular fortfarande...
Får koppla in en extra nätverkskabel imorgon och se vad som händer.😕
Alltså efter ett tag när man försöker få igång låtar så börjar det fungera ett litet tag (20min) därefter så börjar det strula igen..
Userlevel 3
Badge +10
Tydligen var det för tidigt att säga att allt löst sig.
Symfonisk-lampan i sovrum strular fortfarande...
Får koppla in en extra nätverkskabel imorgon och se vad som händer.😕

Aj då okej, ja gör så, koppla in en till som ett test. Kolla hur det fungerar och skicka in en till diagnostik efter det.
Userlevel 3
Badge +10
Har också samma problem. Måste ju vara efter Symfonisk för har aldrig haft dessa problem innan.

Hej Lumiboy,

Välkommen hit!

Ta och skicka in en diagnostik du med och svara med numret så kan jag kika på det.
Badge
99415488
Badge
Ny diagnostik, utan kabel men har startat om systemet.
Känns stabilt nu, väckningen imorse funkade etc.
Userlevel 3
Badge +10
Jo det ser lite bättre ut nu faktiskt.
Startade du om nätverket?

Om det skulle bli struligt igen så skulle du kunna testa att byta SonosNet kanalen till 1 istället för 11.
Detta gör du via avancerat i din Sonos app.
Badge
Samma problem, vart jag än ställer Symfonisk högtalaren strular den. Trodde första platsen var dålig, bytte plats på Symfonisk och en Play:1. Play:1an funkade kanon på nya stället (där Symfonisk stått) och Symfonisk fungerade kass på sin nya där Play:1an stått. Mätte med bredbandskollen och får ett supermärkligt resultat, när Play:1 står på en plats så får jag exakt den näthastighet jag ska ha (över wifi), men vart än Symfonisk står så sänker den hela nätverkshastigheten på den platsen något helt sjukt, från 50-100 mbit/s till kanske 2-5 mbit/s. Inga nätverksproblem i övrigt på åratal, startat om nätverk, modem osv.

Skickat diagnostik: 2061096369
Userlevel 2
Badge +2
Utifrån antalet poster om Symfonisk så verkar den innehålla lite buggar. Kanske behövs en uppdatering för att den ska fungera som det är tänkt?
Badge
Samma problem, vart jag än ställer Symfonisk högtalaren strular den. Trodde första platsen var dålig, bytte plats på Symfonisk och en Play:1. Play:1an funkade kanon på nya stället (där Symfonisk stått) och Symfonisk fungerade kass på sin nya där Play:1an stått. Mätte med bredbandskollen och får ett supermärkligt resultat, när Play:1 står på en plats så får jag exakt den näthastighet jag ska ha (över wifi), men vart än Symfonisk står så sänker den hela nätverkshastigheten på den platsen något helt sjukt, från 50-100 mbit/s till kanske 2-5 mbit/s. Inga nätverksproblem i övrigt på åratal, startat om nätverk, modem osv.

Skickat diagnostik: 2061096369

Jag märkte tyvärr igår kväll att mitt problem utökats, nu gäller den även flera av mina Play:1 trots att jag aldrig haft problem med dem innan. Drog ur min Symfonisk och vips så fungerade mina Play:1.
Userlevel 3
Badge +10
Hej pekpinne,

Välkommen hit!

Kunde inte se något i diagnostiken, den var korrupt tyvärr.
Testa att skicka en igen är du snäll. Skicka även en då din symfonisk är bortkopplad så jag kan jämföra.
Badge
Hej pekpinne,

Välkommen hit!

Kunde inte se något i diagnostiken, den var korrupt tyvärr.
Testa att skicka en igen är du snäll. Skicka även en då din symfonisk är bortkopplad så jag kan jämföra.

Hej!
Jag skickade tre diagnostikfiler för säkerhets skull, dock hann jag inte göra någon utan Symfonisk.
1308678313
2087954049
64107472
Hoppas att någon av dem fungerar.
Userlevel 3
Badge +10
Perfekt, kunde se alla tre så det är bra.
Du skulle ha börjat med att sätta en nätverkskabel mellan någon av Sonos produkterna och den första google wifi enheten, så den som är kablad till nätverket.
Skicka sedan en diagnostik igen så kan jag kika om något mer behövs göras.
Kabelanslut helst inte din Symfonisk eller din Sonos Sub är du snäll utan ta någon av de andra.
Badge
Perfekt, kunde se alla tre så det är bra.
Du skulle ha börjat med att sätta en nätverkskabel mellan någon av Sonos produkterna och den första google wifi enheten, så den som är kablad till nätverket.
Skicka sedan en diagnostik igen så kan jag kika om något mer behövs göras.
Kabelanslut helst inte din Symfonisk eller din Sonos Sub är du snäll utan ta någon av de andra.

Menar du sätta i en kabel tillfälligt? För en permanent lösning är inte aktuellt, Sonos ska ju fungera utan kabelkoppling och har så gjort alla fyra år jag bott här.

Funkar det med kabel in i en Play:1 också?
Userlevel 3
Badge +10
Ja jag menar temporärt så vi kan försöka isolera var problemet ligger.
Det fungerar med en Play:1, absolut!
Badge
Ja jag menar temporärt så vi kan försöka isolera var problemet ligger.
Det fungerar med en Play:1, absolut!

Nu en Play:1 kopplad med kabel till routern. Upplever för övrigt sedan igår även problem med åtminstone en Play:1 som jag aldrig haft problem med innan. Men testade att strömma till mina olika Google Home enheter (Mini, Nest Hub) och det funkar vad jag märkt felfritt.

Diagnostik
1559687691
1583110515

Startade om nätverket efter att jag kopplat in kabeln och då brukar det ofta fungera bättre ett tag.

Reply