Question

Svagt ljud från mina One högtalare

• 11 June 2019
  • 5 replies
  • 1160 views

Fick hem mina 2st Sonos One högtalare och testade ljudet efter en rekommenderad inställning av SONOS appen. Ljudet från de 2 Sonos One högtalarna hörs knappt och domineras helt av playbaren. När jag sänker ljudet på en av enheterna så sänks ljudet på alla.
Min fråga är om det går att höja ljudet på de bakre Sonos One högtalarna och sänka ljudet lite på Playbaren? Då kommer ljudet bli mer balanserat.

5 replies

Userlevel 3
Badge +14
Kan du skicka en diagnostik från ditt system precis efter du har problem, och svara med det nummer som du får? Detta kommer att ge oss en detaljerad rapport över ditt system inklusive information kring trådlösa nätverk, anslutningsfel, lokal nätverksinformation och annan information som hjälper oss att fastställa orsaken till problemet. Instruktioner om hur du skickar en diagnostik kan du se i länken: https://[url=https://support.sonos.com/s/article/141?language=sv Tack på förhand!
Skickad med referensnummer, 284629501
Har kollat igenom några trådar med liknande problem och lyckades lösa det genom att skapa en grupp för de bakre högtalarna. Playbaren i en grupp och de bakre högtalarna i en egen grupp. Då fick jag 2 separata volymkontroller, en för playbaren och en för de 2 högtalarna. Sen fick jag ansluta båda grupperna så att jag får volym från alla 3 systemen.
Hej,
Har testat att välja ljudet från de externa högtalarna istället för det inbyggda TV ljudet, men det kommer inget ljud alls. Har tittat runt och försökt att ändra de inställningar som kan påverka att ljudet inte spelas upp, men utan resultat.
När jag hade min playbar så kunde jag få ljudet utan problem men det var med min gamla tv-box (Telia triple play).
Nu har jag kopplat playbar + 2st Sonos One och det fungerar inte.
Jag har testat både att spela upp med Netflix som ligger på smart-tvn, och testade även med IP tvn men samma problem där.
Vad är det för fel och vad kan jag testa mer för att felsöka?
Userlevel 3
Badge +14
Har kollat igenom några trådar med liknande problem och lyckades lösa det genom att skapa en grupp för de bakre högtalarna. Playbaren i en grupp och de bakre högtalarna i en egen grupp. Då fick jag 2 separata volymkontroller, en för playbaren och en för de 2 högtalarna. Sen fick jag ansluta båda grupperna så att jag får volym från alla 3 systemen.

Aha, då förstår jag vad du menar.
Du kan ställa in så surroundhögtalarna spelar full stereo när du spelar musik, när det gäller TV-ljudet beror det på hur surroundsignalen är mixad.

1. På fliken Mer trycker du på Inställningar > Rumsinställningar.
  2. Välj det rum där Playbar, och surroundhögtalarna finns. Det visas som Rum (+VH+HH) på menyn Rumsinställningar.
  3. Välj Avancerat ljud > Surroundinställningar.
  4. Uppspelning av musik: Välj Stämningsskapande (standard, diskret, stämningsskapande ljud) eller Full (möjliggör fylligare ljud som täcker hela intervallet). Den här inställningen gäller endast uppspelning av musik, inte tv-ljud.

Reply