Question

Strömförsörjning Move

• 2 January 2020
  • 4 replies
  • 354 views

Följande fråga skickade jag till support 20191231.
Jag använder min Move bland annat i min husbil och vill kunna ladda den via 12V, har letat länge efter adapter enligt Er spec, "USB-C-adaptrar måste ha stöd för en eller flera av följande utgångar: 12 V/3 A, 15 V/3 A, 20 V/2,25 A." Har nu hittat denna, Lenovo 65W USB-C DC-reseadapter, med följande data: Input: 12/24V DC from Vehicle, Output: USB-C 5/9/15V@3A, 20V@3.25A. Jag beställde och fick adaptern levererad i går men tyvärr fungerar det inte med min Move högtalare. Jag har testat adaptern med andra enheter och den fungerar perfekt. Nu återstår endast ett eventuellt fel i min Sonos Move, eller vad säger ni? Varför säljer inte Ni en adapter till Move? Har ni en adapter som ni kan rekomendera som även garanterat fungerar?

Och fick följande svar:
Hej Staffan.
Tack för att du kontaktar Sonos Support.
Vi brukar aldrig rekommenderar adaptrar.
Officiella data för spelaren är följande:
Charging Base100-240VAC, ~50/60Hz, 1.2A. Output: 18VDC, 2.5A
USB Port USB type C PD power with 45W, 20V/2.25A.
Fungerar din Move att ladda med den normala laddningstationen? Om så är fallet så är där inget fel på den.

Med vänlig hälsning,
Daniel
Sonos Support

Den normala laddningstationen fungerar som den ska, om detta är en garanti för att USB-C porten är ok. tvivlar jag på. :-)

Nedan klipp fån SONOS hemsida angående kraven på Ni ställer på USB porten:

Som jag skriver ovan har jag inhandlat en USB adapter som uppfyller Era ställda krav men trotts detta så fungerar det inte.

Vänligen kom med ett konstruktivt förslag på hur vi går vidare.

Hälsningar

Staffan Ramstig

4 replies

Userlevel 4
Badge +12

Hej sramstig, 

Välkommen till vårt forum!

Jo det stämmer, kollar man på specifikationerna för adaptern du skaffat så bör det gå att ladda din Sonos Move med den. 

Dock så är det även så som Daniel skriver där till dig, att vi inte rekommenderar tredje parts adaptrar eftersom vi inte kan garantera att en adapter från ett annat företag kommer att fungera för att ladda ens Sonos Move. 
Eftersom din Move går att ladda via laddningsstationen som kom med så går det att ladda upp batteriet, frågan är då om det är USB-C uttaget eller tredje parts adaptern du nu har som är felet. 

Min rekommendation är att du testar med någon annan USB-C adapter som uppfyller kraven men som man kopplar direkt till ett vägguttag istället för via bilen, så vi kan isolera felet korrekt. 

Tack för ditt svar Anton.

Jag har ett antal andra USB-C adapters för telefoner och plattor men ingen av dessa uppfyller Era krav.
Så klart kan jag köpa en annan adapter än den jag just köpt (som uppfyller era krav men ej fungerar med Move).
Problemet är att det är mycket svårt/omöjligt att hitta denna typ av adaptrar och det blir synnerligen dyrt om jag skall prova mig fram på detta sätt.

Jag hittar inga andra än den Lenovo adapter som jag redan köpt, därför behöver jag Er hjälp antingen tips om vilken jag skall köpa eller att ni levererar en till mig.

Kan Ni ej hjälpa mig ser jag mig tvungen att lämna tillbaka min Move eftersom den ej uppfyller era egna specifikationer gällande USB-C port.

Jag har kunnat konstatera att det är många med mig som har samma problem, här i detta forum och inte minst i det Engelska forumet. 

Det är nog dags för Er att ta detta problem på allvar! 

Har nu, utan hjälp från Sonos, hittat två adaptrar som fungerar utmärkt till Move.

Userlevel 4
Badge +12

Härligt att du hittade några som fungerade! 

Reply