Question

Stereopar med Play 1 där en högtalare tystnar

• 12 March 2019
  • 7 replies
  • 132 views

Köpte två Play 1 för att använda som stereo-par. Installation och konfigurering lyckades, men efter 10-15 minuter tystnade en högtalare. Kopplade loss stereoparet och lyckas efter ett antal försök koppla ihop dem igen, men efter ytterligare några låtar tystnar samma högtalare igen. Har gått igenom den här proceduren ett antal gånger, byt kanal på Wifi, startat om allt, men inget hjälper mer än tillfälligt. Ganska trångt med Wifi-system, men ser inget alarmerande när jag tittar på statistiken i min router. Hur komma vidare?

This topic has been closed for further comments. You can use the search bar to find a similar topic, or create a new one by clicking Create Topic at the top of the page.

7 replies

Userlevel 3
Badge +14
Hej MariaBB,

Välkommen till forumet!

Kan du skicka en diagnostik från ditt system precis efter du har problem, och svara med det nummer som du får?

Detta kommer att ge oss en detaljerad rapport över ditt system inklusive information kring trådlösa nätverk, anslutningsfel, lokal nätverksinformation och annan information som hjälper oss att fastställa orsaken till problemet. Instruktioner om hur du skickar en diagnostik kan du se i länken: LÄNK

Tack på förhand!
Hej
Lyckades para ihop dem igen, och när den högra tystnade tog jag diagnostik, Nummer: 1774052819
Hoppas det ger något.
mvh
Maria
Userlevel 3
Badge +14
Hej
Lyckades para ihop dem igen, och när den högra tystnade tog jag diagnostik, Nummer: 1774052819
Hoppas det ger något.
mvh
Maria

Dessvärre kom denna diagnostik tom, detta brukar kunna indikera problem i nätverket.
Hur ser nätverket ut i övrigt, är Sonos helt trådlöst eller någon kablad enget direkt i routern eller via vägguttag, switch eller liknande?

Tack på förhand!
Hej Henrik
Nytt försök med diagnostik, nummer 1607560087, den här gången utan att först skilja stereoparet åt, endast med den högtalare som alltid (oftast) fungerar igång.
Båda Sonos Play 1 är kopplade med Wifi, styrning med app på iPad, Android telefon och Alexa. Inga övriga problem med Wifi, kör mycket strömmad TV.
En koll i routern ger följande lista som jag tror har med Sonos att göra:
SonosZP 192.168.10.185 34:7e:5c:43:e6:82 Wireless - 2.4GHz
SEC84251960AFDC 192.168.10.186 84:25:19:60:af:dc Wireless - 2.4GHz
SonosZP 192.168.10.241 78:28:ca:94:dd:3e Wireless - 2.4GHz

En lite konstig sak är att MAC adressen för en av SonosZP verkar ersatt eller ändrad, tillhör inte Sonos i vart fall.
mvh
Maria
Userlevel 3
Badge +14
Hej Henrik
Nytt försök med diagnostik, nummer 1607560087, den här gången utan att först skilja stereoparet åt, endast med den högtalare som alltid (oftast) fungerar igång.
Båda Sonos Play 1 är kopplade med Wifi, styrning med app på iPad, Android telefon och Alexa. Inga övriga problem med Wifi, kör mycket strömmad TV.
En koll i routern ger följande lista som jag tror har med Sonos att göra:
SonosZP 192.168.10.185 34:7e:5c:43:e6:82 Wireless - 2.4GHz
SEC84251960AFDC 192.168.10.186 84:25:19:60:af:dc Wireless - 2.4GHz
SonosZP 192.168.10.241 78:28:ca:94:dd:3e Wireless - 2.4GHz

En lite konstig sak är att MAC adressen för en av SonosZP verkar ersatt eller ändrad, tillhör inte Sonos i vart fall.
mvh
Maria

Kanon, denna ser jag info i.
Sonos stämmer, den tredje enheten verkar vara Samsung, så din telefon möjligtvis?

Båda Sonos har en ganska dålig anslutning till routern, mellan 40-70% packet loss.
Detta kan bero på en del olika orsaker, trådlösa störningar, placering av router etc.

Eftersom du har loggat in i routerm testa ändra den trådlösa kanalen för 2.4Ghz till 6 och se om det fungerar bättre.
Hej
Har testat att byta kanal (6 och 11) men ingen bestående förbättring.
Gjorde så här: Slog av 5GHz Wifi i routern, höll telefonen så nära den högtalaren som faller ifrån som möjligt, och körde en bredbandskoll. Resultat:

Verkar konstigt att detta inte skulle räcka, spelade samtidigt musik på andra högtalaren. (Spotify är väl fortfarande 320kbit/s)
Tittar på statistik i router, och där är noll i fel för 2,4GHz både för RX och TX.
Den högtalare som funkar är placerad 3-4 meter från routern, medan den som faller ifrån är ca 14m bort. Har flyttat routern så båda har fri sikt utan väggar. (Det var så även vid diagnostiken som skickades)
Om du ser i diagnostiken att båda har hög packet loss, börjar jag tro att jag köpt två måndagsexemplar.
Några förslag? Det är omöjligt att koppla ethernet p.g.a. hur lägenheten ser ut.
mvh
Maria
Userlevel 3
Badge +14
Tack för svar!

På grund utav naturen av ditt ärende så skulle det vara mest fördelaktigt om du kan kontakta vårt support team via telefon.
Så jag har skickat dig ett email med Ref# och kontaktuppgifter.

När du ringer till oss behöver du vara vid ditt Sonos system.
Våra öppettider samt kontaktinformation finner du på : http://www.sonos.com/sv-se/contact

Vänligen ha ditt referensnummer som du har på mailen redo när du ringer oss.