Question

Spotify laggar/tystnar mitt i låtar

• 9 October 2019
  • 9 replies
  • 88 views

I have issues with streaming from Spotify. Used to work fine, but frequent dropouts (almost every song) for the past few weeks.
I tried all three channels. No improvement.
Diagnostics: 801045828

I hope a solution is out there!

9 replies

Det senaste:

Jag testade att dra ut strömsladden till samtliga högtalare. Det blev en temporär förbättring, men fortfarande hackig uppspelning av Spotify (men som sagt bättre).

Sedan har det försämrats igen. Spotify hackar (kanske under tiden som streamen buffrar?) men Apple Music gör det inte.

Jag har skickat diagnos med nummer 1227277383, strax innan har jag gjort ett antal olika tester. Det verkar som om det funkar utan hack om jag har med Vardagsrum i gruppen.

Min set-up är (som du kanske ser i diagnosen):

Vardagsrum: Playbar, Sub, 2*Play:1. Subben är kopplad med Ethernetkabel till min wifi-router (Apple TimeCapsule). Wifi ger 400 MBPS om jag mäter med Speedtest på min telefon 1 m från wifi-router.) Playbar är kopplad med ethernet, men via powerline.

Kontor: 2*Play:1. Inget Ethernet

Kök och sovrum ligger på andra sidan Vardagsrum.

Kök: 2*Play:3. Vänster kopplad med ethernet via powerline. I anslutning till denna (på andra sidan en vägg) finns en Airport Express som extender till TimeCapule (även denna via powerline).

Sovrum: 1*Play:1. Inget Ethernet.

Problemen med Spotify har kommit efter sommaren (tror jag, inte riktigt säker)

Jag har ett boende till. Där funkar Spotify utan hack. Där har jag ett antal Play:1 och en Playbar. Endast Playbar kopplad med ethernet. 

Hoppas att denna information hjälper dig att lösa mitt problem. Familjen börjar bli rejält irriterad...  

Userlevel 3
Badge +10
Hej StockholmRocker,

Välkommen till vårt svenska forum!

Är det i gruppen med Kök, Sovrum och Kontor det hackar då du skickade diagnostiken?
Om du skapar en grupp med alla rum och skapar gruppen från din Playbar, så "Vardagsrum", blir det bättre då eller är det samma ?
Userlevel 3
Badge +10

Anledning att jag ber dig testa med en Sonos produkt du redan har i ditt system är för att den får samma funktion som en Boost. 

Så på så vis kan du först testa om det fungerar bättre innan du spenderar pengar på en Boost. 

Så du behöver inte alltid ha den ingrupperad med Kök för att den ska fungera som en Boost. 

Userlevel 3
Badge +10

Okej. 

Det vi skulle börjat med här är att koppla bort alla kablar som sitter mellan Sonos och dina EoP adaptrar. 

Dessa är inte bra att ha kopplade med Sonos för att de skapar fördröjningar i kontakten mellan Sonos och nätverket vilket påverkar uppspelning t ex. 

Du kan läsa mer om systemkraven HÄR.

Kabelanslut hellre din Playbar direkt till din router istället för din Sub med är du snäll.
Och om det går, försök att gå någon mer högtalare (som ena i kök t ex) kabelansluten till routern med, men inte via en EoP adapter. 

Tack för svar!

Jag har testat att koppla bort ethernetkabeln till högtalaren som är ansluten via EoP. Det gjorde ingen skillnad.

Det är egentligen bara Suben som kan kopplas direkt routern (utan att dra snubbeltråd över golvet). Jag skulle kunna koppla någon av surroundhögtalarna direkt till routern. Men med denna lösning så behöver väl Vardagsrum vara i samma grupp som Kök för att det ska bli någon förbättring?

Kan det vara ett alternativ att ansluta en Boost till routern och placera den så nära Kök som möjligt?

Userlevel 3
Badge +10

Nej okej, just i ett hemmabio system så är det bäst att ta huvudenheten och koppla den med ethernet kabel så i ditt fall din Playbar. 

Om du redan har en Boost så är det absolut ett alternativ, koppla den direkt till routern med ethernet kabel bara. 

Om du inte äger en Boost nu så rekommenderar jag dig att först (även om det blir en kabel som ligger över golvet) att temporärt kabla din Playbar direkt till routern och testa för en eftermiddag/kväll för att se hur det fungerar. 

Hej, tack för svar.

Men även om jag kablar Playbaren direkt mot routern så behöver väl Vardagsrum ingå i samma grupp som Kök för att det ska hjälpa?

Min idé med Boost var att den alltid är inkopplad direkt mot routern och blir centralpunkten i SonosNet utan att vara ett rum (som Vardagsrum). Boost blir som en högtalarenhet kopplad direkt till routern, men utan högtalarfunktion (dvs bara radiosignalsenhet) och som alltid är med i alla grupper.

Hej,
Ja, det var gruppen Kök, Sovrum och Kontor som hackade.
Jag har testat med enbart Vardagsrum - då verkar det funka bra.
Med Vardagsrum+Kök+Sovrum hackar det också, men inte lika ofta.
Hälsningar
Sten
Hej

Får du samma fel om du inte grupperar? Alltså att du bara spelar på Köket?
Är båda kopplade till samma router eller switch?

Hälsningar
Daniel

Reply