Question

Spela upp nyheter från Sveriges radio via GA

• 23 October 2019
  • 6 replies
  • 77 views

1. Har konfigurerat upp så att jag har valt Omni Pod och Ekot som nyhetskällor under Google Assistant-->Tjänster. När jag ger röstkommandot “Spela nyheter” spelas nyheterna från Omni Pod upp klockrent men ingenting från Ekot. Vid närmare felsökning verkar inga nyhetskällor från Sveriges radio fungera. Borde inte SR fungera? Om inte, när kommer detta stödjas av Sonos?
  2. Prövar kommandot “Prata med Sveriges radio” vilket fungerar klockrent på mobilen i Google Assistant men fungerar inte på Sonos. Får svaret “Sveriges radio stöds inte på den här enheten”. När kommer denna funktion till Sonos?
  3. Är det medvetna GA-begränsningar för Sonos när det gäller stöd för röststyrning styrda av Google eller är det tanken att Sonos skall ha samma stöd som Googles egna högtalare?

6 replies

Userlevel 3
Badge +9

Hej Baloo999, 

Välkommen till vårt svenska forum! 

Anledningen här är för att Sveriges radios egna tjänst inte fungerar att använda med Google assistant i Sonos. Det kan vara att det kommer i framtiden men det finns ingen information om detta för stunden. 

Du kan läsa lite mer om det här.

Via Radio från TuneIn så kan du komma åt Sveriges radio stationerna men tror det är ganska limiterat på programmen de har. 

Hur kommer det sig att Sveriges Radio inte stöds av Google Assistenten på Sonos? Kommer SR att stödjas i framtiden?

Prova: ”ok Google, spela P3 radio”

Svar: ok, spelar P3 på tunein”

Jag provade nyss och det fungerar för mig.

Jo det fungerar, men jag menar den funktionaliteten där man kan be Assistenten spela specifika program. Det funkar på min google nest mini, men inte på Sonos. Jag får svaret att "Sveriges Radio stöds inte på denna enheten". 

Userlevel 3
Badge +9

Hur kommer det sig att Sveriges Radio inte stöds av Google Assistenten på Sonos? Kommer SR att stödjas i framtiden?

Prova: ”ok Google, spela P3 radio”

Svar: ok, spelar P3 på tunein”

Jag provade nyss och det fungerar för mig.

Jo det fungerar, men jag menar den funktionaliteten där man kan be Assistenten spela specifika program. Det funkar på min google nest mini, men inte på Sonos. Jag får svaret att "Sveriges Radio stöds inte på denna enheten". 

Hej Frewal79, 

Välkommen till vårt forum!

Flyttade ditt meddelande till en tråd som redan finns angående din fråga. 

Som jag skrivit här ovanför så fungerar inte Sveriges radio med google assistant i Sonos.

Kan vara att det kommer i framtiden men just nu är det såhär. 

Tack för respons. Tycker definitivt ni ska implementera stöd för Sveriges Radio. Motsvarande funktion för Alexa fungerar perfekt, så bör vara tillgängligt för Google Assistant också.

För många Svenska kunder kan detta vara ganska grundläggande, dessutom förväntar nog sid de flesta att om Google Assistenten är tillgänglig på en Sonos högtalare så ska man kunna göra stort sett samma saker som om man använt en Google högtalare, vilket verkar vara fallet för Alexa.

Varför fungerar vissa SR-nyheter och vissa inte? Ekonomiekot, Radiosporten och P3 nyheter på en minut funkar tex. 

Userlevel 3
Badge +9

Hej User789801, 

Välkommen till vårt forum!

Eftersom Sveriges Radios egna tjänst inte fungerar med Google Assistant så tar den det som finns tillgängligt via Radio från TuneIn som fungerar med Google Assistant. 

Så exempel på SR-nyheter som finns tillgängligt via Radio från TuneIn är de du nämner: Ekonomiekot, Radiosporten och P3 nyheter

Reply