Question

Sonosnet borta

• 16 August 2019
  • 13 replies
  • 109 views

Userlevel 1
Badge +2
Jag har en beam kopplad med nätverkskabel till router och kör därmed sonosnet. Har dock problem med att vissa Sonos-enheter har fördröjning med ljudet och faller bort från appen. Ringde er igår och då testade vi att koppla även en annan Sonos-enhet med nätverkskabel för att se om signalen blev starkare (vilket den blev). Men utifrån planlösning så är det inte möjligt att köra nätverkskabel till den enheten så jag drog ur den nätverkskabeln efter testet.

Men nu så har jag helt tappat Sonosnet och min beam i TV-rummet är nu inte tillgänglig längre. Fastän den fortfarande är kopplad med nätverkskabel.

Har tagit ur nätverkskabeln och satt i igen men det hjälper inte. Vad ska jag göra?

Diagnostik: 1803772736

13 replies

Userlevel 3
Badge +10
Hej Skruffe,

Välkommen till vårt forum!

Okej.
Sitter och jämför diagnostiken från idag med den från igår och det ser ut som att Beamen fallit bort..
Men ström och nätverks kabel är kopplat än antar jag ?
Testa att starta om din Beam genom att dra strömmen och koppla igen, efter den blinkat vitt, blir den då fast vit?
Userlevel 1
Badge +2
Har nu startat om Beam och det tog lite tid men den började lysa vitt efter ett tag. Nu är SonosNet igång igen och Beamen har dykt upp som enhet igen.

Skickar med ny diagnostik så du kan se om det ser bra ut: 1008781042

Din kollega igår sa att det va Vardagsrum och Badrum 2 som hade svagast signal vilket jag tycker är väldigt märkligt då de står närmast routern och Beam om man jämför med Kontor, Sovrum och Badrum (alla dessa står längre ifrån och Sovrum har dessutom en tjock betongvägg däremellan.

Det är inte möjligt att dra nätverkskabel till Vardagsrum och Badrum2 och anledningen att jag köpte Sonos va främst för att hela tanken med Sonos är att köra trådlöst.
Userlevel 3
Badge +10
Nu ser det bättre ut.
Gör även såhär, gå till: inställningar - avancerat - trådlösa inställningar - nästa - välj "återställ" under lösenordsfältet. Så skriv inte in något lösenord för trådlöst nätverk.
Skicka sedan ännu en diagnostik så ska jag kolla en sak.
Userlevel 1
Badge +2
Gjort det nu. Här kommer diagnostiknr: 1043636286
Userlevel 3
Badge +10
Stod det att återställningen lyckades?
För trådlösa inställningarna ligger fortfarande kvar för ditt system.
Userlevel 1
Badge +2
När jag gick in på trådlösa inställningar så stod det (och står nu): "Installera Sonos på det trådlösa nätverket" - Nu ansluter vi Sonos till ditt trådlösa nätverk. Samt att man då kan klicka fortsätt.

Jag klickade på Fortsätt och kom då till att jag ska ange nätverkslösenord. Då klickade "Återställ" som du skrev.

Nu finns dock inte återställ när jag går in där.
Userlevel 3
Badge +10
Okej, ja då gjorde du allting rätt.
Men diagnostiken visar fortfarande trådlösa inställningar på ditt system förutom din Beam i Tv-Rum.
Hm.. Ta och starta om dina Sonos produkter förutom Beamen genom att dra strömmen och koppla på igen.

Skicka en till diagnostik är du snäll.
Userlevel 1
Badge +2
Nu har jag startat om alla enheter. Tog rätt lång tid innan det fungerade efter det. De lyste med fast vitt sken men Sonos-appen hittade inga högtalare alls förrän efter en lång tid.

Här kommer diagnostiken: 1856307184
Userlevel 3
Badge +10
Nu är trådlösa informationen borttagen, perfekt!
Hur verkar det fungera nu ?
En sak att tänka på kan vara det att det är bäst att ha en kabelansluten Sonos produkt som grupp ko-ordinator.
Så det är bättre om du skapar grupper i ditt system från "TV-rum"
Userlevel 1
Badge +2
Har inte testat så mycket och är på tjänsteresa nu. Ska testa nästa vecka då jag är åter men upplevde inga jätteproblem efter jag startade om dem.

Tack för tipset om att ha TV-rum som koordinator.
Userlevel 3
Badge +10
Okej bra.
Ja testa hur det fungerar då du kan igen och hör av dig om du behöver mer hjälp.
Userlevel 1
Badge +2
Nu har jag testat lite mer och nu verkar det fungera mycket bättre än tidigare.
Userlevel 3
Badge +10
Bra!
Härligt, det såg mycket bättre ut i senaste diagnostiken med så det här ska nog fungera finfint framöver med.

Reply