Question

Sonos Sub "hörs knappt"

• 2 January 2018
  • 4 replies
  • 712 views

Badge
Hej!

Haft två play 1 och en play 5 sedan ca 1 år sedan och varit mycket nöjd. Tänkte dock att en Sub kunde ge detdär lilla extra "trycket", läste massor och alla säger att det blir en sådan skillnad med den osv, så jag slog till här för några dagar sen. Men när jag först spelade musik med den så hörde varken jag eller tjejen någon större skillnad. Har kopplat den till play 5´an och kört en Trueplay. Har också flyttat på den till ett hörn, i början stod den bredvid teven. Men det är är ungefär samma. Man hör absolut en liten skillnad. Men det är inte alls den fönsterskakande bas jag hade tänkt mig.

Så min fråga är följande, kan det vara något fel på den? Om jag går in manuellt och höjer basen så blir det mer bas, men inte dendär bröstdunkande snärtiga basen, utan mer något brölande eller hur man ska beskriva det. Jag har testat att köra samma låtar på datorn via ett gammalt logitechsystem med subwoofer och jag tycker det är betydligt bättre och snärtigare bas från den, trots att den är hälften så stor och kostar en femtedel så mkt.

Hjälp! 🙂

This topic has been closed for further comments. You can use the search bar to find a similar topic, or create a new one by clicking Create Topic at the top of the page.

4 replies

Badge
Ja den borde rimligtvis spela bättre/högre hemma än i en stor butikslokal. Sen är butikerna/tillverkarna experter på att välja "rätt" material att spela upp som demo för att man skall bli imponerad så man får passa sig lite där.... har man möjlighet skall man välja egen musik för att provspela.
Man kommer inte åt elementen med handen på något sätt så du kan känna att de rör sig, antar att det sitter minst två som skall samarbeta?

Jo absolut, de fladdrar på 🙂 Så den fungerar ju. Men gah det blir lite luddigt nu. Kanske är Play 5´an så pass bra att det inte blir så stor skillnad om man lägger på en bas. Tack för hjälpen 🙂
Userlevel 2
Badge
Ja den borde rimligtvis spela bättre/högre hemma än i en stor butikslokal. Sen är butikerna/tillverkarna experter på att välja "rätt" material att spela upp som demo för att man skall bli imponerad så man får passa sig lite där.... har man möjlighet skall man välja egen musik för att provspela.
Man kommer inte åt elementen med handen på något sätt så du kan känna att de rör sig, antar att det sitter minst två som skall samarbeta?
Badge
Har ingen erfarenhet av Sonos Sub och hur den normalt presterar men rent generellt gäller ju naturlagarna att man måste flytta mycket luft för att kunna känna basen ordentligt vilket kräver ett stort element och ett bra steg som kontrollerar det.
I Sonos sub kan det med tanke på designen inte sitta några större element och då sätts tyvärr inte huset i gungning även om den säkert levererar bra bas i förhållande till sin storlek... :-)
Du har ingen Sonos-butik i närheten så du kan provspela lite?

Jo det är ju det som är grejen, jag var inne i typ en mediamarkt förut och där stod en playbar och sub uppställd med tv och en "demoknapp" som drog igång lite actionsekvenser. Den stod mitt i ett ENORMT landskap och jag tyckte det var riktigt skön och snärtig bas.

jag var väl kanske ute efter om det finns något sätt att testa om den fungerar som den ska? 🙂
Userlevel 2
Badge
Har ingen erfarenhet av Sonos Sub och hur den normalt presterar men rent generellt gäller ju naturlagarna att man måste flytta mycket luft för att kunna känna basen ordentligt vilket kräver ett stort element och ett bra steg som kontrollerar det.
I Sonos sub kan det med tanke på designen inte sitta några större element och då sätts tyvärr inte huset i gungning även om den säkert levererar bra bas i förhållande till sin storlek... :-)
Du har ingen Sonos-butik i närheten så du kan provspela lite?