Question

Sonos stör nätverk

• 4 January 2018
  • 5 replies
  • 702 views

Hej
Sedan jag ska skaffade Sonos för 1 månad sedan har jag fått problem med mitt wi-fi. Dagligen är det någon våra enheter som tappar kontakten med nätverket. För att få igång det igen behöver vi starta om routern. Detta hände aldrig innan vi skaffade Sonos.

I nätverket har vi 2 Tv, 2 datorer, 1 surfplatta, 1 Xbox, 3 mobiler, sonos1 och sonos5. Har en Dlink router med två frekvensområden 2,4 resp 5 ghz. Kör Sonos på 2,4 ghz men även 5ghz störs ut. Har precis uppdaterad routern med senaste firmware och hittar inga andra uppenbara inställningar att ändra.

Tacksam för hjälp att lösa detta irriterande problem.

This topic has been closed for further comments. You can use the search bar to find a similar topic, or create a new one by clicking Create Topic at the top of the page.

5 replies

Userlevel 2
Badge +1
Hej TobiasC,

Vi tar gärna en titt.
Kan du skicka oss en diagnostik enligt instruktionerna nedan?
https://sonos-sv.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/2478/~/skicka-systemdiagnostik
Vi skulle behöva den 7-siffriga koden du får som svar.
Kanon, tack på förhand. Koden kommer här:
8328926
Userlevel 2
Badge +1
Hej TobiasC,

Din router har automatiskt kanalval igång. Då routern ändrar frekvens så faller enheterna av och omstarten fixar tillfälligt problemet.
Är du bekant med hur man loggar in på routern? Om du är det så logga in på routern och ta bort det automatiska kanalvalet på 2.4 GHZ bandbredden.

Om du inte vet hur man gör hjälper vi gärna till. Ring i detta fall in till oss på 020 120 3020 med en dator till hands så kan vi hjälpa dig. Öppettider 10.00-18.00
Hej,

Jag har en liknande problematik och lyckas inte att lösa detta - trots manuella justeringar för kanaler för 2,4 GHZ. Hela mitt internet slås ut. Var börjar jag?

/Piken
Userlevel 2
Badge +1
Hej Piken,

Låter som ett lite större problem. Ring oss gärna på 020 120 3020 då du är hemma så kan vi ta en titt.
Numret är gratis. Öppettider 10.00-18.00.

Tack på förhand!