Answered

Sonos spelade av sig själv pewdiepie prank?!

• 29 December 2018
  • 6 replies
  • 301 views

Hej,

Min ena Sonos började i natt spela upp ett reklamklipp där en del av ”meddelandet” var subscribe to pewdiepie. Har googlat runt och hittat att en del får samma problem men ingen bra lösning? En säkerhetsfråga hur löser man detta?
Mer info: https://en.community.sonos.com/announcements-228985/misconfigured-networks-vulnerable-to-pewdiepie-prank-6816971
icon

Best answer by Henrik B 31 December 2018, 11:01

Hej,

Det stämmer som Patrics83 säger.

Detta beror på att enheterna på nätverket får publika IP-adresser, alltså inte 192.168.X.X eller 10.0.X.X tex.
Oftas är det en kabelkoppling som är fel mellan modem och router, kabeln från Internet/modem skall vara koppla in i WAN-porten på routern, inte LAN.
Om den är rätt kopplad är det mest troligt en felkonfigurering av routerm, DHCP och NAT är avslaget och måste aktiveras.

Se även posten på vårt Engelska forum.
View original

6 replies

Hej,
Min Beam har hållt på så hela dagen idag, från ingenstans börjar den spela Pewdiepie på högsta volym.
1a gången den gjorde det var runt kl03-04 natten till idag.

Får upp mobilen illa kvickt och stänger av den. Vrider ner volymen från högsta till nästan lägsts nivå.

Kl11 på förmiddagen var det dags igen, återigen på HÖGSTA volym.

Är det någon som hackat Sonos appen och bestämt sig för djävlas med alla som har Sonos eller vad ska man göra?
Reklamera produkten??
Ladda ner någon tänkbar uppdatering/fix??
Då har vi samma problem! Var på högsta volym hos mig med! Vet inte vad man ska göra? Enligt forumet jag länkade är det något med nätverksinställningar. Vet inte vad man ska ändra elr om man ska försöka installera om?
Samma här, sjukt irriterande. Drog ur strömmen på natten för att slippa bli väckt igen. Nu hittar appen inte mina högtalare!?
Hej, jag har precis skaffat mig en Sonos och med detta sagt så är jag rätt noob på systemet som sådant.
Så som jag uppfattar det så händer detta för dem som har sina Sonos öppna mot internet. Dvs. Routern är bryggat läge vilket i så fall innebär att samtliga enheter i nätverket får en extern IP adress istället för att ligga bakom DHCP:n och få en intern IP adress. Det kan också vara så att man har öppnat portar eller anget DMZ till "den" aktuella högtalarna.

Kolla vad du har för IP adress på dina Sonos. Borde vara 192.xxx.x.xxx

Gå även in på ipnr.se och kolla vad du har för publikt IP nummer.
Om ditt publika IP är samma som i din Sonos så är garanterat din router/modem i bryggat läge.

Nästa steg är att kolla så att det inte ligger några portvidarebefodringar eller DMZ inlagda till någon av Sonos högtalarna.

Hoppas att detta kan vara till någon hjälp.
Userlevel 3
Badge +14
Hej,

Det stämmer som Patrics83 säger.

Detta beror på att enheterna på nätverket får publika IP-adresser, alltså inte 192.168.X.X eller 10.0.X.X tex.
Oftas är det en kabelkoppling som är fel mellan modem och router, kabeln från Internet/modem skall vara koppla in i WAN-porten på routern, inte LAN.
Om den är rätt kopplad är det mest troligt en felkonfigurering av routerm, DHCP och NAT är avslaget och måste aktiveras.

Se även posten på vårt Engelska forum.
Tack för hjälpen, kopplade till wan och då fick jag igång det igen

Reply

Cookie policy

We use cookies to enhance and personalize your experience. If you accept you agree to our full cookie policy. Learn more about our cookies.

Accept cookies Cookie settings