Question

Sonos Play One hoppar i spellistan och hoppar i liveström från SR

• 2 January 2019
  • 20 replies
  • 296 views

Badge
Ibland när jag spelar upp saker från spellistan som kan vara blandat mellan spotify och olika radioprogram från SR så avslutas det mitt i, är tyst en stund och hoppar sedan vidare till något annat på listan. Ibland när jag strömmar SR så stannar uppspelningen och börjar igen efter 10-20 sekunder, men då kommer det en ström från 1-2 timmar tidigare (skulle kunna vara att det startar om från den tidpunkt i liveströmmen då jag först startade högtalaren). Vad kan detta bero på och vad skulle lösningen kunna vara?
Mvh
Fredrik

20 replies

Userlevel 3
Badge +14
Hej karlssonf,

Välkomment ill forumet!

Kan du skicka en diagnostik från ditt system precis efter du har problem, och svara med det nummer som du får?

Detta kommer att ge oss en detaljerad rapport över ditt system inklusive information kring trådlösa nätverk, anslutningsfel, lokal nätverksinformation och annan information som hjälper oss att fastställa orsaken till problemet. Instruktioner om hur du skickar en diagnostik kan du se i länken: LÄNK

Tack på förhand!
Badge
151299237
Userlevel 3
Badge +14
151299237

Tack för svar.

Försök att göra en fullständig omstart av ditt nätverk:

1. Stäng av strömmen eller dra ur strömkabeln från modemet och routern.
2. Stäng av strömmen eller dra ur strömkabeln från resten av dina Sonos-komponenter.
3. Anslut strömkablarna på alla enheter i samma ordning, först modem, sedan router, sedan resten av dina Sonos-komponenter.

Det kommer att ta en stund för alla Sonos-enheter för att starta upp, men allt kommer att ansluta automatiskt som vanligt.

Skicka ytterligare en diagnostik om det är fortsatta problem.

Tack på förhand!
Badge
Hej! Jag har startat om allt. Denna gång tvärstannade programmet jag lyssnade på och inget fortsatte att spela.

Ny diagnoskod:
119340708
Userlevel 3
Badge +14
I denna ser jag annat fel, startade du om din Telia-router med?

Jag kan se ett antal fel som tyder på DNS (Domain Name System) fel.
Om inte omstarten av router hjälpte inte kan du prova att ändra DNS-servern på din router och sedan starta om samtliga Sonos system i ditt hushåll.
Om du vet hur man konfigurerar en DNS själv så rekommenderar vi att du använder www.opendns.com servrar:

Primär server: 208.67.222.222
Sekundär server: 208.67.220.220
Badge
Hej! Jag har en teliarouter med fiber och det ser inte ut som jag får access att byta till openDNS. Vad är det för DNS-problem du kan se. Jag ska prata med Telia och all info jag kan skicka vidare vore bra. Jag ska självklart då också kolla om jag har möjlighet att ändra dns på routern.

Mvh
Fredrik
Userlevel 3
Badge +14
Normat sett bör det gå ändra, inloggningsuppgifterna bör stå på routern.

Problemet jag ser är att det tar väldigt lång tid att få svar från DNS-server,

took 5007ms for (1) service-catalog.ws.sonos.com

För att utesluta detta kan du om möjligt, testa kabla spelaren till Teliaroutern för att utesluta problem i det trådlösa.
Men får du samma problem emd kabel skciak diagnsotik så kollar jag om det är samma fel.

Är det endast radio du har problem med, tex Spotiufy funkar som det skall?
Om det är endast radio, är det oavsett vilken kanal du spelar?
Badge
Hej! Nu hände det igen men denna gång hoppade den bara vidare på spellistan till nästa låt. Vet inte om det är samma Dns-fel som innan så jag gjorde en ny diagnoskod!
1700851939
Userlevel 3
Badge +14
Faktiskt inte, undra om det är generella nätverksproblem här som orsakar diverse olika i diagnostiken.

Kan du testa den kablad en stund?
Badge
Jag provar att stoppa in en kabel. Jag ska tillägga att jag upplever att dessa problem uppstod när jag skaffade One. Innan hade jag play 1 som funkade hur stabilt som helst. Jag hade dem samtidigt i nätverket några dagar men har nu sålt den vidare, så nu är One ensam sonosprodukt i nätverket.

Jag återkommmer när jag har testat med kabel.
Userlevel 3
Badge +14
Det ser ut som det är ett problem med Spotify Connect för tillfället.

Tekniker jobbar på att lokalisera problemet.

Det bör fungera att spela Spotify från Sonsoappen dock
Badge
Hej! Hur vet jag att min högtalare kör från kabeln istället för wifi? Kan jag kolla det någonstans? Eller måste jag stänga av Wifi i huset för att garantera att den kör via kabel?

Gällande Spotify är det Spotify connect som jag använder, men SR kör jag direkt från sonos-appen.
Userlevel 3
Badge +14
Det sköts automatisk.

Så under detta testet, spela Radio då det är ett generellt fel med Spotify.
Badge
Det har funkat bra med sladden inkopplad. Jag körde några program från SR och inget av dem stannade eller hoppade. Nu har jag kopplat tillbaka högtalaren på sin vanliga plats och där har jag ingen sladd. Det funkade bra första dagen men idag stannade programmet jag lyssnade på tvärt. Jag tog då en diagnoskod: 1495373217
Userlevel 3
Badge +14
Det har funkat bra med sladden inkopplad. Jag körde några program från SR och inget av dem stannade eller hoppade. Nu har jag kopplat tillbaka högtalaren på sin vanliga plats och där har jag ingen sladd. Det funkade bra första dagen men idag stannade programmet jag lyssnade på tvärt. Jag tog då en diagnoskod: 1495373217

Tackar.

Allright, då vet vi att det är i WIFI det är problem.
Hur långt är det mellan router och Sonos?
Är det många väggar/tak/golv mellan?
Kan du testa att placera den på en annan plats i Köket?

Tack på förhand!
Badge
Jag provar att flytta den närmare routern! Det jag upplever som konstigt är att Play 1 som jag hade på samma ställe och med samma router hade jag inga problem med alls. Detta har uppstått efter bytet till One. Sitter det en känsligare wifi-mottagare i One?

Jag har ca 10 meter till routern. Dörröppningen i köket är åt det håll som routern står men det är klart det finns väggar emellan också. Om signalen ska gå "fågelvägen" så kommer den gå igenom väggar men om signalen "studsar" så borde det vara ganska lätt väg att ta sig fram till högtalaren.
Userlevel 3
Badge +14
Nej den skall inte vara mer känslig än andra enheter,

Dock kan det vara störningar som kommer och går, logga in i din router och kolla om det är ett Automatiskt kanalval på 2.4Ghz.
Testa sätt den till en fast kanal, 1, 6 eller 11 förslagsvis´och skicka ny diagnostik om det är problem.

Tack på förhand!
Badge
Hej!

Nu stannande den igen. Den var inställd på kanal 6. Här är diagnoskoden: 573514636

Jag har ändrat till kanal 1 nu och fortsätter testa.
Badge
Nu händer det igen trots fast kanal på wi-fi. Lyssnade på P1 live sändning, helt plötsligt tystnade allt och sedan bytte det program eller möjligtvis långt tidigare i livesändningen.
Diagnoskod: 553015355
Userlevel 3
Badge +14
Jag kan se ett antal fel som tyder på DNS (Domain Name System) fel.
För att försöka lösa detta så kan du börja med att starta om din router om du inte gjort det, om det är gjort men hjälpte inte kan du prova att ändra DNS-servern på din router och sedan starta om samtliga Sonos system i ditt hushåll.
Om du vet hur man konfigurerar en DNS själv så rekommenderar vi att du använder www.opendns.com servrar:

Primär server: 208.67.222.222
Sekundär server: 208.67.220.220

Om du inte vet hur man konfigurerar detta, vänligen ta kontakt med oss via telefon så kan vi guida dig genom processen. Observera att inte alla routrar har funktionen så att du kan ändra dina DNS-inställningar, därför hänvisar vi till routerns bruksanvisning för att se om detta är möjligt.

Reply