Answered

Sonos på två olika nätverk, en i hemmet och ett annat på "landet"

• 10 May 2018
  • 6 replies
  • 2130 views

Hej, Jag hittar inga lösningar på hur jag installerar Sonos på två olika nätverk. Jag har Sonoskontrollen/appen på min bärbara, som jag bär med mig mellan hemmet och fritidshuset. Min fråga är hur jag kan installera Sonos att fungera på två olika nätverk. Dvs jag har en uppsättning högtalare i hemmet och en annan uppsättning på "landet" på två olika nätverk. Kan jag installera två olika kontroller eller kan jag lösa mitt problem med den befintliga kontrollen?
icon

Best answer by Anton W 14 May 2018, 11:40

Hej Archibal,

Har du två olika systemet på två olika ställen installerade mot olika wifi så behöver du bara Sonos appen och så fort enheten där du har sonos appen ansluts mot ett wifi med Sonos så kommer den ansluta till det och samma på ett annat wifi.
View original

6 replies

Userlevel 3
Badge +10
Hej Archibal,

Har du två olika systemet på två olika ställen installerade mot olika wifi så behöver du bara Sonos appen och så fort enheten där du har sonos appen ansluts mot ett wifi med Sonos så kommer den ansluta till det och samma på ett annat wifi.
Tackar för svar. Jag har fortfarande inte kopplat upp (mot WiFi:t) systemet som jag har på landet så det återstår att testas. Bra att veta att det inte behövs olika kontroller på olika platserna.
Userlevel 3
Badge +10
Jorå det ska inte vara några problem.
Skulle det vara något mer så hör av dig igen bara!
Hej, jag måste helt stänga av IOS appen för att, i bästa fall, få appen att förstå att jag nu är på det andra nätet. Gör jag inte det det visar appen rummen från det tidigare anslutna nätverket. Försökt hitta en funktion för att refresha appen mot anslutna enheter på det nätverket jag kopplat upp mig mot (landet el hemma). Nån gång har jag t o m tvingats starta om mobilen trots full access mot nätet. Jag har inte motsvarande problem med andra appar som kommunicerar med motsvarande utrustning hemma och på landet, typ larmet.
Userlevel 3
Badge +10
Hej Dandepappen,

Okej, har du även testat att bara slå av och på wifi på din telefon?
Tack! Då funkar det. Ifall jag stänger av wifi på IOS-enheten, startar sonos-appen och därefter connectar till wifi. Då får jag rätt sonosutrustning 🙂

Reply