Question

sonos laggar

• 13 March 2020
  • 3 replies
  • 70 views

Mer ofta än sällan lagga ljudet när jag startar en låt, om jag pausar några gånger så kommer det oftast igång men det är fruktansvärt irriterande..

Jag kör via Wi-Fi men har testat att koppla in en högtalare via kabel men det gjorde likadant då. Jag har fabriksåterställt routern men det hjälpte inte heller.

Vore grymt tacksam om någon kunde hitta en lösning på detta 😁

disgnosnr: 1351045925

3 replies

Mali,

Det är kanske en svag WiFi-signal eller trådlös störning kring dina Sonos-enheter.  Prova kanske en annan 'fast' icke-överlappande WiFi-kanal på 2,4ghz på din router (försök att använda antingen WiFi-kanal 1, 6 eller 11).

Om du inte har någon glädje med den enkla WiFi-kanaländringen, kan du tänka på följande ...

Försök istället en SonosNet-anslutning (om den inte redan används).  Se detta…

Kabla en enda Sonos-enhet direkt till din huvud router (om det är möjligt) och som kommer att flytta alla dina Sonos-produkter till en SonosNet-anslutning.

Om du väljer att välja SonosNet, som jag personligen skulle rekommendera, gör du också dessa ytterligare steg:

1. Ställ in SonosNet-kanalen i “Inställningar / System / Nätverk” i Sonos-appen så att den är minst 5 kanaler från din valda router 2.4ghz-kanal.
 2. Ta bort / återställ WiFi-referenser i Sonos-appen "Inställningar System / nätverk / trådlös installation".  Dessa behövs inte när du kör enheterna på SonosNet.  (Detta steg är valfritt om du kör Sonos Software v11.0 eller högre).

Förhoppningsvis kommer det att lösa dina problem med bortfall av streamingradiotjänster.

Hej! Tack för ett snabbt svar!

Jag kopplade in en högtalare och ändrade till Sonos-net kanal 11. Det verkar ha blivit bättre men upplevde ändå lite problem med att vissa högtalare fortsatte spela medans andra pausade när jag pausade i appen. 

nytt diagnosnr 973203089

Userlevel 3
Badge +14

Hej! Tack för ett snabbt svar!

Jag kopplade in en högtalare och ändrade till Sonos-net kanal 11. Det verkar ha blivit bättre men upplevde ändå lite problem med att vissa högtalare fortsatte spela medans andra pausade när jag pausade i appen. 

nytt diagnosnr 973203089

Vad sitter din vänstra Play:3 kablat till med Ethernet?

Se till att den enheten stöttar/har IGMP Snooping påslaget.

Reply