Question

Sonos Connect tappar kontakt

• 17 September 2019
  • 23 replies
  • 259 views

Badge
Jag har ett Sonossystem bestående av 2st enheter. En Connect ansluten till en förstärkare och en Sonos One.
Båda är kopplade på wifi till en Orbi, de står i samma rum men samma avstånd till Orbi’n.
Sonos One fungerar som den ska medans Connecten tappar kontakten med ojämna mellanrum, den kan gå en hel dag eller 3 min eller liknande, ingen speciell logik. Jag använder Spotify eller streamad radio, båda uppför sig likadant. Jag har försökt att ansluta den till nätverket via sladd men det vill inte fungera alls (har inte kopplat den direkt till Orbin men till samma nätverk, Orbin står inte bra till för just det)
Har någon en bra ide vad som kan vara felet?

//Larz

23 replies

Userlevel 4
Badge +12
Hej Ragnarök,

Välkommen till vårt forum!

Okej.
Du skulle kunna börja med att skicka in en diagnostik och svara här med numret så kollar jag på det.
Badge
Hej, här kommer numret, 1220424912. Felet är intermittent, det kommer och går lite som det vill.

//Larz
Userlevel 4
Badge +12
Nej okej.
Nästa gång det händer, skicka in en diagnostik direkt efter det.
Kunde inte se något riktigt fel här.

Försök även få någon av de två Sonos produkterna kabelansluten till första Orbi enheten, den som sitter med ethernet kabel.
Badge
Har flyttat One så att den kan kablas till Orbin, återkommer med resultat.

//L
Badge

Hej, har fortfarande problem med att Connecten tappar kontakten/slutar spela. Min One fortsätter dock att spela. Har provat att kabla One och köra på Sonosnet, samma problem ändå. Händer både vid streamad radio och Spotify.

//L

Badge

Färsk diagnostik 2055133953

Userlevel 4
Badge +12

Hej igen, 

Nej okej. 

Tack för diagnostiken! 

Men det är alltså endast din Connect som beter sig såhär?

Ta gärna och sätt SonosNet kanalen till kanal 1 istället för 11. Så du går i Sonos appen till: inställningar - system - nätverk - SonosNet Kanal. 

Ta även bort ditt wifi under samma som ovan förutom att du tar nätverk igen istället för SonosNet Kanal.

Badge

Tack kan testa, har dock provat att köra på kanal 1 tidigare och utan wifi.

Har nu ställt om, då försvann Connecten. Har startat om den.

Då hoppade den igång igen. Dock har jag kört denna config innan.

Problemet är att felet kommer och går, kan funka perfekt i dagar för att sedan hoppa hela tiden, som idag..

//L

Badge

Funkade säker i 3 min, sen försvann den....

Badge

De står kanske 2,5 meter ifrån varandra

Badge

Hej, här kommer ny diagnos 2080880966. Den uppför sig fortfarande konstigt.

//L

Userlevel 4
Badge +12

Hmm okej.

Det är kanske är bäst då att fabriksåterställa din Connect och installera om den helt.

Badge

Gjorde det precis, hjälpte inte, den lät i 10min på streamad radio sen vart den tyst. One’n funkar dock så det ör inget fel på källan.

Badge

Samma sak om jag byter till Spotify..

Userlevel 4
Badge +12

Okej.

Om du byter plats på dem för en stund då, kabelanslut din Connect istället. Händer samma sak ändå? 

Badge

Tog ut en ny diagnostik 1656009483 , efter jag fabriksåterställt.

Badge

Om jag använder Connect som main och grupperar den med One tystnar båda....

Userlevel 4
Badge +12

Okej. 

Och är din Connect kabelansluten just nu till nätverket?

Om den är det så skicka in ännu en diagnostik är du snäll och svara med numret.

Badge

Jag drog ur kabeln och kollar om wifi funkar bättre.

Badge

Connecten funkar inte att kabelansluta där den står till Orbin, kopplar jag den direkt på nätverket, vilket går så funkar det inte.

Userlevel 4
Badge +12

Nej okej. 

Jo jag såg det från ditt första meddelande här, men skulle varit bra om du kunde testa det bara temporärt, vill se om samma sak händer med den då nämligen. 

Så vi kan isolera om det är tack vare trådlösa signalen som gör att din Connect faller av eller om det är enheten i sig. 

Badge

Jag kan testa i morgon, är inte hemma fn

//L

Userlevel 4
Badge +12

Perfekt.

Hör av dig här igen bara då det är gjort!

Reply