Question

Sonos byter låt mitt i uppspelningen från Youtube music

• 15 February 2020
  • 20 replies
  • 156 views

Hej!

Våra sonosar har börjat byta låt mitt i uppspelningen senaste 2-3 månaderna.

Symtomen är att mitt i en låt så byter den helt enkelt till nästa. brukar oftast ta 1-10 sec men ibland 2-3 minuter in på låten. Händer dagligen.

Vi har fiberbredband 500/500 och bra router med fri sikt till en av sonosarna som krånglar. För övrigt krånglar alla.

Supportkod 1127255886

Mvh Kristoffer & Sofia

20 replies

Userlevel 3
Badge +12

Hej TrevligSE, 

Välkommen till vårt svenska forum!

Okej, får ni något felmeddelande då det misslyckas? 

Ser några problem i diagnostiken som pekar på ett problem vi håller på att undersöka just nu.

För att vara på säkra sidan, om ni tar och temporärt kabelansluter en högtalare och försöker spela YouTube Music till denna, händer samma sak då med? 

Okej, får ni något felmeddelande då det misslyckas? 

Ser några problem i diagnostiken som pekar på ett problem vi håller på att undersöka just nu.

För att vara på säkra sidan, om ni tar och temporärt kabelansluter en högtalare och försöker spela YouTube Music till denna, händer samma sak då med? 

Hej!

Har inte tittat på telefonen samtidigt förut men gjorde det nu. Efter 34 sekunder in på låten dök det upp att “låten är inte rätt kodad” och den bytte till nästa låt.

Ska testa med kabel senare idag och återkommer med svar.

Userlevel 3
Badge +12

Okej. 

Bra, svara här med hur det gick bara är du snäll.

Okej. 

Bra, svara här med hur det gick bara är du snäll.

Har nu testat med kabel och för att verkligen veta att det var via kabel stängde vi av det trådlösa nätverket.

Exakt samma problem och symtom.

Userlevel 3
Badge +12

Okej bra att ni provade.

Skicka gärna in en diagnostik då det är kablad med 

Skapade en precis efter att den bytte låt inkopplad med kabel.

Den högtalaren som bytte döpte jag till Trädgården då den av någon anledning hittades som “ny” enhet när jag kopplade in den med kabel.

Kod 1228360285

Okej bra att ni provade.

Skicka gärna in en diagnostik då det är kablad med 

Userlevel 3
Badge +12

Strålande, tack så mycket! 

Jag har skickat ett E-mail till dig, svara där är du snäll så fortsätter vi. 

Strålande, tack så mycket! 

Jag har skickat ett E-mail till dig, svara där är du snäll så fortsätter vi. 

Hittade ni något? tänker att de på forumet borde med få reda på ev problem.

Userlevel 3
Badge +12

Som sagt i tidigare meddelande så är vi medvetna om det här och undersöker det med Youtube Music. 

Finns ingen mer information för stunden.

Har samma problem. Kommer ringa supporten på måndag

Samma problem här. Sjukt störande. 

Samma här. Dock så uppstår endast problemet med Youtube Music. Med Spotify fungerar det alltid felfritt…

Skulle vara väldigt bra med en uppdatering här från Sonos så att vi andra kan ta del av information runt problem samt förhoppningsvis en lösning. 

Userlevel 3
Badge +12

Hallå, 

För er som upplever detta problem med Youtube Music uppspelning via Sonos där man får felmeddelande ‘Song is not encoded correctly’ eller ‘Access denied’ så kommer en framtida Sonos uppdatering att innehålla en fix för detta problem. 

Har inte information ännu om när den kommer, men den är på G!

Hej Anton och stort tack för informationen. Det uppskattas. 

Då jag kör dubbla musiktjänsten för tillfället pga detta fel (Youtube Music och Spotify) så undrar jag om du kan någon slags prognos på när fixen kommer? Typ 1 månad, 2 månader, 3 månader, 4 månader eller längre…

Med vänlig hälsning

Hej

Jag skulle också uppskatta om ni har någon prognos för när en fix kan väntas släppas för detta problem. Jag gick för några veckor sedan från Spotify Premium i tron om att man skulle kunna använda YouTube men i dagsläget är det totalt oanvändbart för att streama musik till mina Sonos-enheter. Skulle uppskatta att ca 90% av alla låtar avbryts efter ca 10 sekunder med felmeddelande “Kan inte spela upp … - låten är inte rätt kodad”. Behöver jag gå tillbaka till Spotify för att kunna använda min anläggning för musik eller handlar det om att vänta en vecka eller 2 till detta fixas?

/Patrik

Userlevel 3
Badge +12

Vi har inte den informationen nu så kan tyvärr inte komma med en prognos på hur länge det kommer ta, inte ens ungefärligt. 

Hej,

Jag tycker faktiskt att det är anmärkningsvärt att ni inte kan få fram denna information från er utvecklingsavdelning. Ni känner till felet och är medvetna om att många lider problemet. Att få någon slags indikation på när ni tror att en fix kommer kunna produktionssättas tycker jag är en självklarhet. Det behöver inte vara på dagen men ge gärna oss som upplever detta problem en möjlighet att antingen ta ett eget beslut om vi snällt orkar vänta, byta till Spotify med allt vad det innebär med migrering av spellistor eller kör dubbla kostnader (Youtube Music + Spotify) tills ni löst problemet. 

Snälla ta denna önskan vidare och återkom med en prognos. 

Med vänlig hälsning

Ni marknadsför aktivt era produkter med att de fungerar med YouTube Music vilket i dagsläget inte stämmer. Det är totalt oanvändbart med denna bugg och vi som kunder har inte någon aning om när eller om den kommer lösas.

Håller med Patrik. Er marknadsföring är osanning för tillfället. 

Reply