Question

SONOS borta från Spotifyappen, men omvänt funkar...

Hej!
Igår försvann möjligheten att ansluta till SONOS i Spotifyappen. SONOS dyker inte upp som alternativ när jag väljer anslut till enhet, vilket tidigare funkat kanon. Har Play 1 och 3 samt Soundbar grupperade i rum, men inget alternativ syns.
Omvänt funkar dock. Jag kan nå de listor jag gjort i Spotify via SONOS-appen.
Har kollat så det ser ok ut i SONOS-appen med rätt Spotifykonto och att det är tillåtet att styra SONOS via andra enheter.
Men icke...
Vad kan jag göra?
Vänliga hälsningar,

/lemon

20 replies

Hej Lemon,

Försök starta om din router och / eller mobilenhet och se om det kanske fixar saker för dig.
Userlevel 3
Badge +10
Hej Lemon,

Välkommen till forumet!

Okej, och ingen ändring har skett i ditt nätverk t ex?
Har du testat att starta om din router ?

Om det fortfarande strular efter router omstart så skulle vi behövt en diagnostik från ditt system.
Instruktioner för det kan du hitta här, glöm inte att inkludera bekräftelsenumret i ditt svar här.
Hej Anton och Ken!

Tack för svar.

Kloka frågor. Det har inte hänt något i nätverket (vad jag vet).

I Sonos finns det två Spotifykonton som styrs dit. Har auktoriserat om mitt, men det hade ingen effekt annat än att jag säkerställde att det var mitt och rätt konto.

Kan hitta de spotifyspellistor som jag sparat i Mitt Sonos och kan välja artist i Spotify och köra radio med denne (senast Moodblanc: Rekommenderas)

Har startat om bridge och router, men problemet kvarstår tyvärr.

Har nu skickar diagnostik och fått bekräftelsenummer 1129231220
Vänliga hälsningar,
/Magnus
Userlevel 3
Badge +10
Tack för diagnostiken!
Okej, så fortfarande fungerar det att spela Spotify via Sonos appen ?
Testa även att starta om alla Sonos produkter inklusive din Bridge igen, dra strömmen på samtliga i ca 20 sekunder och koppla på igen är du snäll.

Kolla sedan om dina Sonos högtalare dyker upp i Spotify appen under tillgängliga enheter, är det samma så skicka in en till diagnostik och svara med bekräftelsenumret tack.
Tack för svar!

Testade att göra alla enheter och bridge strömlösa och återstarta enligt ovan, men tyvärr ingen förändring.

Det funkar fortfarande att köra omvänt, dvs att Sonos hämtar från Spotify i Mitt Sonos.

Har även testat att försöka nå Sonos via laptop med med Spotify, men de enda enheter som syns och kan kopplas ihop är telefonappen och laptopen (från båda håll).

Nytt nummer för diagnostik ar 1333641635
Vänliga hälsningar,

/lemon
Userlevel 3
Badge +10
Okej.
Ser att du har en extender i ditt nätverk, ta och koppla bort den en stund (är det mer än en så tar bort samtliga) så du bara har anslutning mot ditt wifi som bara heter lemon.
Kolla efter det igen är du snäll hur det fungerar och svara här med resultatet
Hej!

Klokt och rimligt tänkt.

Har kopplat bort ext och wifi funkar, Sonos funkar - men kopplingen är fortfarande enkelriktad.

Detta uppstod som sagt igår. Gick in via Sonos för att se kopplingen och då stod där två spotifyenheter: från min frus abonnemang och Spotify 2. Det senare kände jag inte igen utan auktoriserade om det och då kom mitt vanliga, lemon, upp som konto. Trodde det hade löst det, men icke. Har lemon som default.

Knepigt... Klockrent i många år. Tills nyss.

Tack för dina svar.

Ny diagnostik: 1548667461

/lemon
Userlevel 3
Badge +10
Samma problem ändå alltså.
Är det samma problem om du försöker spela direkt från Tidal eller Apple music till Sonos?
De två har även med funktionen att kunna spela direkt från sin app till Sonos.
Hej!
Har inte de apparna, men testade från SR Play och Radioplay, men fick inte heller där upp Sonossystemet.
Kan det ändå vara någon inställning i telefonen?
Laddade Mitt Sonos med några spellistor, som iofs är publika, från mitt spotifykonto, så någon form av koppling finns ju.
/Magnus
Userlevel 3
Badge +10
Okej, så vitt jag vet så funkar inte Sonos med direct control för SR play och Radioplay.
Kolla gärna så att Spotify appen är uppdaterad är du snäll.

Om problemet fortsätter så skulle vi behövt att du ringer oss på: 020 120 3020 mellan Mån-Fre 10:00-18:00.
Så får vår telefonsupport ta och hjälpa till och kolla direkt på problemet.
Se till att du är hemma då du ringer och har du en dator som fungerar till hands så är det ännu bättre, ifall att en fjärrstyrning skulle behövas.

Har öppnat ett ärende åt dig med ärendenummer: 00934025
Hej

Har exakt samma problem i Spotify-appen med yngsta sonens iPhone 7. Sonos-enheterna syns inte där, vilket det gjort tidigare. Problemet har funnits någon månad. Allt är uppdaterat.

Min äldre son, jag och min fru ser alla Sonos-enheter via Spotify-appen i våra iphone 7, X och XS samt iPad Pro. Här har det inte skett någon skillnad.

Mvh

Magnus
Userlevel 3
Badge +10
Hej Subzero,

Välkommen hit!

Skicka en diagnostik från denna iPhone 7 och svara här med numret är du snäll så kan jag kolla om jag ser något.
Ta även och skicka en från en telefon där du kan se Sonos enheterna.
Hej

Tackar!

Diagnos från fungerande iPhone X är 741243911. Från icke fungerande iPhone 7 är 550806718.

mvh

Magnus
Userlevel 3
Badge +10
Enda riktiga skillnaden jag kan se är att iPhone 7 är ansluten till ert wifi "HOME K32" och iPhone X som fungerar är ansluten till något annat, diagnostiken kan inte riktigt visa upp vad nätverket heter. Är det kanske ett 5ghz wifi ?
Har 1 Apple AirPort Extreme som main router och 2 AirPort Express som extendrar och alla bildar samma nätverk. De sänder både på 2,4 och 5 GHz. Har provat att lägga mobilerna anslutna till samma router utan framgång med Sonos Connect. Blir fundersam då det fungerat UA tidigare. Ingen förändring är gjord som jag kan komma på.
Userlevel 3
Badge +10
Och denna iPhone 7, när startade ni om den senast?
Hur som helst, stäng av den helt och hållet en gång och slå på den igen.
Den startas om varje vardag då sonen stänger av den under skoldagen. Ingen skillnad efter omstart nu heller 😕
Userlevel 3
Badge +14
Den startas om varje vardag då sonen stänger av den under skoldagen. Ingen skillnad efter omstart nu heller 😕

Försök att göra en fullständig omstart av ditt nätverk:

1. Stäng av strömmen eller dra ur strömkabeln från modemet och routern.
2. Stäng av strömmen eller dra ur strömkabeln från resten av dina Sonos-komponenter.
3. Anslut strömkablarna på alla enheter i samma ordning, först modem, sedan router, sedan resten av dina Sonos-komponenter.

Det kommer att ta en stund för alla Sonos-enheter för att starta upp, men allt kommer att ansluta automatiskt som vanligt.

Skicka ytterligare en diagnostik om det är fortsatta problem.
Jag skulle precis följa din instruktion ovan då jag inte haft tid innan, men dubbelkollade på sonens mobil. Nu fanns alla Sonos i Spotify! Antar att ”demobuggen” slagit till. Just nu rör jag inget mer, men kommer att prova ovan om de försvinner igen.

Tack tills vidare!
Userlevel 3
Badge +10
Härligt att höra!
Ja kör på såhär nu bara och skulle det behövas så är det bara att höra av sig igen.

Ha det fint!

Reply