Question

Sonos beam till projektor

• 24 December 2018
  • 17 replies
  • 600 views

Badge
Hur kopplar man en sonos beam till en projektor när det bara finns en HDMI port?

Har idag en hdmi switch där jag kopplat ett ps4 och en dator på ingående portar.
Från utgående port har jag kopplat till den ingående porten på min LG soundbar.
Från utgående port på min soundbar går en hdmi kabel till min projektor.

Men som sagt hur gör man på en beam?

This topic has been closed for further comments. You can use the search bar to find a similar topic, or create a new one by clicking Create Topic at the top of the page.

17 replies

Userlevel 3
Badge +14
Hej Robert83,

Om din HDMI-Switch stödjer ARC bör det fungera.
Men det är inget vi kan garantera är jag rädd då det finns så många olika switchar så vi kan inte verifiera alla.
Alternativ använda en HDMI-switch med optisk utgång, och på så sätt få ljudet till Beam med adaptern.
Badge
Tack för det snabba svaret.

Så hur som helst så ska det funka om man köper en switch med arc eller med optisk utgång om jag fattar dig rätt? 🆒
Userlevel 3
Badge +14
I teorin ja, inte alltid i praktiken tyvärr, därför vi inte rekommenderar konverters etc för det finns upp uppsjö olika.

Men hemma använder jag personligen en HDMI switch, som har Toslink ut, så alla mina enheter går in i switchen, en HDMI till TV samt Toslink, till en PLAYBASE visserligen men samma princip.
Badge
Jag får inte ut något ljud via min Sonos Beam när jag kopplat in den till min projektor via en hdmi switch som ar ARC.
Har provat att både koppla in min Beam med den optiska adaptern i den optiska ingången på hdmi switchen men får inte ut något ljud.

Jag hittar en enhet som heter TV i Sonos appen
Jag har kopplat som på bilden nedan.

Vad gör jag för fel?
Userlevel 3
Badge +14
I denna situation måste din projektor stötta ARC med, är HDMI-Ut på den en ARC-port?
Badge
Min projektor stödjer inte arc. Men borde inte datorn skicka ljudet till switchen ovh från switchen till min Beam? För projektorn behöver ju bara bildsignalen väl?

I värsta fall kanske man kan köpa en hdmi till hdmi arc adapter och koppla till projektorn?
Userlevel 3
Badge +14
Min projektor stödjer inte arc. Men borde inte datorn skicka ljudet till switchen ovh från switchen till min Beam? För projektorn behöver ju bara bildsignalen väl?

I värsta fall kanske man kan köpa en hdmi till hdmi arc adapter och koppla till projektorn?

Detta är just anledningen till att vi inte rekommenderar liknande, omöjligt att garantera att adaptrar etc fungerar.
Jag skulle rekommendera att kolla med switchtillverkaren, alternativt använda optisk ut om det finns på switchen.
Badge
Den switch jag köpte nu har optisk utgång men jag får inte ut något ljud ändå med den medföljande adaptern från sonos. 😞
Userlevel 3
Badge +14
Vad händer när du klickar på TV under bläddra?

Om du inte får något ljud kan det vara datorn som måste ställas in att mata ut ljudet via HDMI och inte högtalarna i datorn.
Badge
Det du säger med att ställa in datorn går inte.
Jag hade ett annat hemmabio system innan jag köpte min beam. Då fick jag ut ljudet via datorn.

Nu när jag har en beam istället så hittar bara datorn sina egna högtalare eller så kan jag skicka ut ljudet via projektorn.

Så datorn hittar inte min beam. Har även prövat att köra via mitt ps4 utan resultat där med.
Userlevel 3
Badge +14
Får du ljud om du kopplar datorn direkt till projektorn, i dess högtalare?
Detta för att bekräfta att din dator skickar ut ljudet via HDMI-anslutningen.

Om så är fallet, koppla in optiska konvertern i Toslink på switchen.
Sätt HDMI-kablen i adaptern och in i BEAM.
Stäng av ARC om du kan det på switchen.

Gå in i Sonosappen, gå till Bläddra och tryck på TV, du bär nu få ljud i BEAM.

Du skall inte "hitta" BEAM via datorn, den är kopplad till switchen.
Badge
Nu har jag gjort som du beskrev men får det inte att funka. Kopplar jag datorn med hdmi direkt till projektorn får jag ut ljudet i högtalarna på projektorn.

Får dessa felmeddelanden när jag ska försöka konfigurera
Userlevel 3
Badge +14
Nu har jag gjort som du beskrev men får det inte att funka. Kopplar jag datorn med hdmi direkt till projektorn får jag ut ljudet i högtalarna på projektorn.

Får dessa felmeddelanden när jag ska försöka konfigurera

Har du anslutit BEAM med optiska adaptern eller endast HDMI nu?
Mina instrukltioner förutsätter att du använder optiska adaptern, inte HDMI direkt.
Badge
Jag har anslutit med den optiska adaptern samt stängt av ARC funktionen.
Userlevel 3
Badge +14
Jag har anslutit med den optiska adaptern samt stängt av ARC funktionen.

Har du en TV du kan testa den med istället för via switchen?
Om inte, är den köpt i butik eller direkt av oss, om det är butik, kan dom testa den möjligtvis?
Badge
Nu jag provat min beam i min Samsung tv.
Får inte ut något ljud då heller och då har jag provat med att koppla in den i arc porten samt via den optiska ingången.

Tvn hittar min beam men det går inte att konfigurera i sonos appen.

Får detta felmeddelandet

Userlevel 3
Badge +14
Tack för svar!

På grund utav naturen av ditt ärende så skulle det vara mest fördelaktigt om du kan kontakta vårt support team via telefon.
Så jag har skickat dig ett email med Ref# och kontaktuppgifter.

När du ringer till oss behöver du vara vid ditt Sonos system.
Våra öppettider samt kontaktinformation finner du på : http://www.sonos.com/sv-se/contact

Vänligen ha ditt referensnummer som du har på mailen redo när du ringer oss.