Question

Sonos Beam, musiken stängs av och ger sedan ett missljud

• 11 March 2020
  • 8 replies
  • 81 views

Hej. Jag köpte min första Sonos produkt för ca 2 månader sedan (Beam). Den första tiden upplevde jag aldrig några problem, produkten var installerad via trådlöst nätverk. Kompletterade mitt system med 2 st IKEA Symfonisk. Den första tiden upplevde jag inte heller då några problem.

För ca 3 veckor sedan började min Beam helt plötsligt under uppspelning av musik/film att ge ett missljud, ett hackade ljud. Har försökt felsöka det mesta, prövat olika kanaler på mitt nätverk etc. Nu slutligen testade jag koppla in Beamen med nätverkskabel till en Apple Extreme Express. Det fungerade fint de första timmarna, sedan skedde samma problem igen (att musiken i endast den högtalaren slutar låta och ett hackade ljud uppstår). För att förtydliga uppstår detta enbart på min Beam. IKEAs Symfoniska fungerar felfritt. Jag bor i lägenhet på ca 45 kvm och upplever aldrig annars med någon annan produkt att jag skulle ha dålig wifi-mottagning.

Jag har skickat en diagnostik till er - 1165344819. Tacksam för hjälp.

8 replies

Kan förtydliga att efter en omstart (dra ifrån strömmen) fungerar det oftast igen. Dock har det vid några tillfällen krävts en factory reset för att Sonos-appen skall upptäcka min Beam igen.

Userlevel 4
Badge +12

Hej Olle_m_123, 

Välkommen till vårt  forum! 

Okej. 

Din Beam är inte med alls i den här diagnostiken, satt den med kabel till din router då du skickade in den? 

Eller var den trådlöst ansluten då? 

Lyser eller blinkar någon lampa på din Beam då den faller av? 

Hej,

just nu är min Beam inkopplad med nätverkskabel till min Airport Express Extreme (som i sin tur kommunicerar trådlöst med min router). Jag utförde en diagnostik under tiden som min Beam slutade spela musik och det hackade ljudet uppstod.

Gällande om lampan lyser eller inte har jag dessvärre inte tänkt på. Men när allt detta uppstår tappar den samtidigt kontakt med appen (krävs då en omstart), så det känns ju mest troligt att det är något anslutningsproblem.

Update: alldeles nyss skedde detta igen. Drog då ur strömmen och kopplade in den igen. Lampan blinkar vitt, dock syns inte produkten i Sonos appen.

Förtydligande: mina andra 2 st IKEA Symfoniska fungerar problemfritt och jag kan fortsätta spela med dessa. Säg till om du vill ha en ny diagnostikfil.

Userlevel 4
Badge +12

Om jag förstår rätt här så verkar din Apple airport express (Eller extreme) vara konfigurerad som en accesspunkt för ditt wifi så att kabelansluta din Beam hit är inge vidare. 

Kabelanslut den till din router istället och skicka in en diagnostik då du gjort det. 

Att den blinkar vitt då du kopplar på strömmen igen betyder att den beter sig som den ska, de blinkar alltid vitt då de startar upp. 

Frågan är om det även blinkar vitt då din Beam faller av ditt system? 

Nu har jag kollat in min Beam med nätverkskabel direkt mot min router. Det fungerar än så länge (testat ca 30 min). 

Däremot är såklart min önskan att det ska gå att köra min Beam trådlöst (så som mina IKEA Symfoniska fungerar), då det inte finns för mig något smidigt sätt att ha min Beam inkopplad med nätverkskabel.

Gjorde en ny diagnostik om det kan hjälpa dig, 545911095

Nu efter ca 60 minuters lyssnande (återigen, nu via direkt nätverkskabel) så uppstod detta ljud igen, och min Beam försvinner från appen. Enda lösningen är att dra ut strömmen och sedan koppla in den igen.

Skickade en diagnostik under tiden detta ljud uppstår- 384511548

Userlevel 3
Badge +14

Nu efter ca 60 minuters lyssnande (återigen, nu via direkt nätverkskabel) så uppstod detta ljud igen, och min Beam försvinner från appen. Enda lösningen är att dra ut strömmen och sedan koppla in den igen.

Skickade en diagnostik under tiden detta ljud uppstår- 384511548

På grund utav naturen av ditt ärende så skulle det vara mest fördelaktigt om du kan kontakta vårt support team via telefon. Så jag har skickat dig ett email med Ref# och kontaktuppgifter.   När du ringer till oss behöver du vara vid ditt Sonos system. Våra öppettider samt kontaktinformation finner du på : http://www.sonos.com/sv-se/contact   Vänligen ha ditt referensnummer som du har på mailen redo när du ringer oss.

Reply