Sticky News

Sonos 10.4 Nu tillgänglig: Uppdaterad inställningsmeny

• 13 September 2019
  • 8 replies
  • 662 views

Userlevel 3
Badge +9
Sonos version 10.4 är nu tillgänglig, vilket ger ett uppdaterat utseende och känsla till våra inställningsmenyer, tillsammans med programvara för våra nyligen annonserade Sonos One SL, Sonos Port och Sonos Move.

Nya inställningar:
Sonos appen har fått en uppdatering och omorganisering av inställningarna.
I appen har du nu längst ner till höger, inställningar istället för mer. I inställningarna finns det några nya rubriker, inställningarna har konfigurerats för att vara mer tillgängliga.
Rumsinställningar och de flesta systembaserade val ligger nu under System och sedan rumsnamnet, och lite längre ner har du rumslistan. Du hittar nu väckningar under inställningar > System.

Hantering av tillagda tjänster
Du kan nu se alla tjänster som är anslutna till ditt Sonos system för att ge kontrol genom vårt API. I Sonos-appen, under Inställningar> Tjänster> Anslutna tjänster, kan du nu koppla bort tjänster som du har anslutit tidigare. För mer information, se här för "hantering av anslutna tjänster"

Trueplay för iOS 13
Sonos 10.4 lägger också till stöd för Trueplay för iOS-enheter som kör iOS 13.

Uppdatera nu
För att uppdatera går du till: inställningar > System > Systemuppdateringar, eller tryck på uppdatera nu knappen om den visas i din controller.
Du kan också ställa in automatiska programuppdateringar som installeras när de blir tillgängliga, så ditt system är uppdaterat när du ska använda det.

Du kan också hitta den senaste informationen om våra uppdateringar från artikeln “Information om uppdateringar av Sonos programvara

Efter uppdatering, om du har problem med ditt lokala musikbibliotek, gå till Inställningar och uppdatera musikbiblioteket.

8 replies

Hur i friden namn gör jag för att spela upp musik som är lokalt lagrad i iPhone/iPad eller dator för den delen?
Userlevel 3
Badge +9
Hur i friden namn gör jag för att spela upp musik som är lokalt lagrad i iPhone/iPad eller dator för den delen?
Kan hänvisa dig till artikeln lite längre ned från denna.
https://en.community.sonos.com/sonos-svenska-forum-229098/paa-denna-iphone-eller-ipad-inte-laengre-tillgaengligt-6829031
Problem löst. Det funkar nu.
Trots ett snyggare gränssnitt i appen har dessvärre förflyttning av väckningar gjort att jag inte är helt överens med uppdateringen och jag tycker varje gång (minst 2 ggr/dygn) jag ska in och ändra, att den långa vägen utgör ett hinder. Hoppas detta justeras i en kommande uppdatering, kanske en snabbknapp under menyn "Mitt Sonos".
Uppdaterade appen och nu kan jag inte komma förbi läget i appen ” det ser ut så att en av dina högtalare är frånkopplat ”. Appen kräver tillgång till Bluetooth??!!! Play 5 har inte bluetooth.
riktig dålig uppdatering!
Uppdaterade appen och nu kan jag inte komma förbi läget i appen ” det ser ut så att en av dina högtalare är frånkopplat ”. Appen kräver tillgång till Bluetooth??!!! Play 5 har inte bluetooth.
riktig dålig uppdatering!

Hej Bahram.

Är det en iPhone du har?
Om så är fallet så pröva följande:
  • Gå till inställningar på telefonen.
  • Leta upp Sonos. Se om Bluetooth är aktiverat där inne.
  • Öppna sedan appen och se om felet inträffar igen.
Hälsningar,
Daniel
Hej.

Efter denna uppdatering kan vi inte spela Spotify via Spotify connect till Sonos från iOS (13), våra Sonoshögtalare finns inte att välja. Detta händer dock väldigt ofta och har så gjort under många år men nu var det exakt efter uppdateringen det slutade fungera.

Vi har 12 sonos-spelare och ingen av dem dyker upp i Spotify-appen (iOS) under Spotify connect. Övriga enheter i hemmet som kan användas för Spotify connect fanns att välja (receiver till hembion, andra telefoner m.fl).

Från Mac OS (Mojave) går det att välja Sonos-högtalarna/grupperna som vanligt.
Spelar jag upp ngt från Spotify på datorn till Sonos via Spotify Connect syns helt plötsligt den gruppen i iOS och det står att jag lyssnar via denna Sonosgrupp (andra Sonoshögtalare syns fortfarande inte).

Alla appar och hårdvara är uppdaterad, endast 3 av de 12 högtalarna använder SONOSnet, endast en av de ethernet-anslutna högtalarna har wifi (SONOSnet) aktiverat, övriga på tråd har wifi avaktiverat. Vårt nät är i princip corporate grade även om det är en bostad/villa och det finns INGA nätverksproblem i övrigt med ca 50 klienter totalt på nätverket. Endast CAT6+ FTP/SSTP i hela huset och 1000Mbit/s WAN. Noggrann kanalplanering för Wi-Fi. Alla klienter ligger på samma subnät med statiska IP där det går och statisk ARP i övriga fall, även Sonos. Är det ngt vi månar om är det nätverksstabilitet så nätverket kan ni tyvärr inte skylla på.

Frun älskar Spotify Connect men hatar när det inte fungerar (vilket händer alldeles för ofta) och det är jag som får skulden för det även om jag nog misstänker att jag är oskyldig. Snälla hjälp mig att slippa bli hackad på för att det inte fungerar, rätt leds nu.

//L
Badge +2
Hej.

Efter denna uppdatering kan vi inte spela Spotify via Spotify connect till Sonos från iOS (13), våra Sonoshögtalare finns inte att välja. Detta händer dock väldigt ofta och har så gjort under många år men nu var det exakt efter uppdateringen det slutade fungera.

Vi har 12 sonos-spelare och ingen av dem dyker upp i Spotify-appen (iOS) under Spotify connect. Övriga enheter i hemmet som kan användas för Spotify connect fanns att välja (receiver till hembion, andra telefoner m.fl).

Från Mac OS (Mojave) går det att välja Sonos-högtalarna/grupperna som vanligt.
Spelar jag upp ngt från Spotify på datorn till Sonos via Spotify Connect syns helt plötsligt den gruppen i iOS och det står att jag lyssnar via denna Sonosgrupp (andra Sonoshögtalare syns fortfarande inte).

Alla appar och hårdvara är uppdaterad, endast 3 av de 12 högtalarna använder SONOSnet, endast en av de ethernet-anslutna högtalarna har wifi (SONOSnet) aktiverat, övriga på tråd har wifi avaktiverat. Vårt nät är i princip corporate grade även om det är en bostad/villa och det finns INGA nätverksproblem i övrigt med ca 50 klienter totalt på nätverket. Endast CAT6+ FTP/SSTP i hela huset och 1000Mbit/s WAN. Noggrann kanalplanering för Wi-Fi. Alla klienter ligger på samma subnät med statiska IP där det går och statisk ARP i övriga fall, även Sonos. Är det ngt vi månar om är det nätverksstabilitet så nätverket kan ni tyvärr inte skylla på.

Frun älskar Spotify Connect men hatar när det inte fungerar (vilket händer alldeles för ofta) och det är jag som får skulden för det även om jag nog misstänker att jag är oskyldig. Snälla hjälp mig att slippa bli hackad på för att det inte fungerar, rätt leds nu.

//L

Hej!

Exakt samma sak hände för mig. Men jag kunde starta en låt från Spotify från Sonos-appen och då dök en Sonos-högtalare upp i Spotify-connect.

Detta fortlöpte i någon vecka, men helt plötsligt hoppade det igång igen häromdagen. Så nu fungerar det som vanligt igen.

Reply