Legacy

Sista programuppdateringarna - Förtydliganden

• 23 January 2020
  • 3 replies
  • 1167 views

Userlevel 3
Badge +12

Vi meddelade igår att några av våra äldsta Sonos-produkter inte kommer att kunna ta emot uppdateringar längre från och med Maj månad 2020.

Vårt mål är att stödja produkter med regelbundna mjukvaruuppdateringar i minst fem år efter att vi slutat sälja dem, dock så brukar vi stödja produkter mycket längre.

Vi vill svara på några av de frågor som vi har sett dykt upp mer regelbundet i en enkel tråd så att människor enkelt kan hitta rätt information.

Från och med maj kommer programuppdateringar och nya funktioner från Sonos endast att levereras till system med bara nyare produkter.

Efter maj fortsätter system som innehåller gamla produkter att fungera som tidigare - men de kommer inte längre att få programuppdateringar eller nya funktioner.

Sonos kommer att arbeta för att upprätthålla den befintliga upplevelsen och genomföra felkorrigeringar, men våra ansträngningar kommer i slutändan att begränsas av bristen på minne och processorkraft för dessa äldre produkter.

Vi förväntar oss inte någon omedelbar påverkan på din upplevelse, men tillgången till tjänster och övergripande funktionalitet kommer så småningom att påverkas, särskilt när våra partners utvecklar sina egna tjänster och funktioner.

Kunder med både äldre och nyare produkter har tid att bestämma vilket alternativ som är bäst för dem. Du kan fortsätta använda hela systemet i det äldre läget - i detta fall kommer det att sluta ta emot uppdateringar och nya funktioner.

Du kommer också att kunna skilja dina äldre produkter från dina nyare produkter, så att de nya produkterna fortfarande kan få uppdateringar och nya funktioner och äldre produkter fortfarande kan användas separat. Vi får mer information om hur du gör detta i maj när detta bli aktuellt. 

Ett annat alternativ som är tillgängligt för alla kunder med äldre produkter är att dra nytta av Trade Up-programmet, som låter dig uppgradera äldre Sonos-produkter till moderna produkter med 30% rabatt. Trade Up kommer att vara öppet för kunder när som helst om de beslutar sig för att uppgradera.

Vi inser att detta är nytt för Sonos ägare, precis som det är för Sonos. Vi är fast beslutna att hjälpa dig, genom att göra alternativ tillgängliga för dig för det bästa beslutet för ditt hem.

Om du har ytterligare frågor, tveka inte med att ställa dem.

3 replies

Så du säger att min nya Play1 kommer att uppdateras TROTS att jag kör vidare med mina Play5 gen1 ovh Bridge.

Perfekt, internet never forgets

Får hoppas “Anton W” att du bara svarade det som någon sa åt dig att svara för ditt svar bara andas förakt för kunden. Hela Sonos bygger på ett systemtänk och att då exkludera delar av detta tar ju bort hela tanken - inte bra svar men det var ju bara dagen efter.

Fick intrycket av ett email (som många med mig) att min äldre Play5 skulle sluta fungera (”påverka fundamentala funktion” el dyl var det formulerat). Satt den därför i återvinningsläge för att kunna ta del av ert Trade up-program. Dagen efter kom ett ursäktande mail från er CEO som bad om ursäkt för att det varit otydligt och att äldre produkter visst skulle få uppdateringar. Så jag avbeställde min order. Men nu är min äldre, felfritt fungerande, Play5 i återvinningsläge och därmed helt oanvändbar. 

Kontaktade er kundtjänst och fick ett otroligt dåligt bemötande. Summa sumarum så var jag en idiot som trott att den skulle sluta fungera, er CEO hade inte alls bett om ursäkt för otydliga formuleringar, och min Play5 gen1 kan inte återvinnas. 
Otroligt besviken. 
ARN får avgöra det här om ingen av er kan ge mig ett värdigt bemötande. Som man kan förvänta sig av ett serviceföretag. 

Reply