Nyheter

Sista programuppdateringarna för äldre produkter

• 21 January 2020
  • 41 replies
  • 1982 views
Sista programuppdateringarna för äldre produkter

Show first post

41 replies

Kommer produkterna fungera som dom gör idag men blir utan framtida uppdateringar?

Kommer övriga nyare produkter i samma hem att få uppdateringar även fast det finns några gamla enheter i samma hem?

Det är nog viktigt att klargöra.  

"Med anledning av att Programuppdateringar upphör, hur kan jag/ni säkerställa att det inte kommer påtvingade uppdateringar av Sonos APP som plötsligt gör att systemet inte fungerar, samt att det inte går att gå tillbaka till tidigare versioner?"

Userlevel 3

Jag hade tänkt att lägga till lite fler högtalare i systemet men det här förändrar allt.

Helt förkastligt ur miljösynpunkt att slänga fullt fungerande produkter.

Hej då Sonos.

Helt rätt Sonos, detta blir den sista programuppdateringen!

Det här är totalt oacceptabelt! Att inte uppdatera gamla produkter är en sak, men att straffa oss som har både gamla och nya är inte OK. Jag hoppas ni tänker om gällande uppdateringar. Det kan inte vara särskilt svårt att designa om mjukvaruuppdateringar till att endast gälla nyare produkter. Jag hoppas Sonos tänker om! Detta tror jag allvarligt skadar Sonos förtroende! Jag kommer i alla fall tänka mej för i framtiden och följa hur detta utvecklar sej. Sonos måste visa på en bättre väg framåt inna jag köper någon mer produkt.

TradeUp-programmet et hån mot miljön. Att skrota fullt fungerande enheter för att få sälja nytt är inte OK! Ge trogna kunder riktiga rabatter i stället!

Totalt oacceptabelt!

Hur in i hela helvete tänker ni gällande hållbarhet? Själv köpt mina 5or inte mindre än för fem år sedan. Och nu kan de inte uppdateras! 
Är det meningen att man ska slänga och köpa nytt vart femte år? Bedrägeri? Ja, kanske inte. Men troligtvis inte i överensstämmelse med konsumentlagen i Sverige. Och var så säker  jag kommer pröva det rättsligt.

Glöm Sonos är budskapet!

Varför går ni ut i Media och ljuger? Alla äldre produkter kommer inte att stödjas. Det är falsk marknadsföring att pudla på det sättet.

Ni har redan berövat mig möjligheten för mig och mina barn att med ett enda knapptryck på en enkel kontroll kunna byta låt. Jag köper överhuvudtaget inte varför programvarorna skulle ha gått ur tiden. 

Produkten som ni övergav heter CR100 och var en fantastisk fjärrkontroll som fungerade mycket mycket bra. 

Jag kommer inte att köpa en enda Sonos apparat till förrän ni bevisat under året att ni tar ansvar för mig och alla era andra kunder som investerat som jag i många fall 10-tusentals kronor. 

Menar ni verkligen att det trots att det inte uppfunnits mer eller mindre ett enda nytt ljudformat de senaste 10 åren och där tekniken och programspråken går framåt att era lata utvecklare verkligen inte kan optimera koden bättre? Är det en ursäkt för att köra med biffigare hårdvara? Helt osannolikt faktiskt. OCH OM det nu är så, se då till att bygga era prylar modulära så man kan köpa uppgraderingar utan att man skall behöva byta ut allt.

Detta är troligen den största teknikskandalen efter Dieselgate och jag hoppas detta var den tidpunkt där allt vände för er på Sonos. Ni har upenbarligen vuxit för mycket och tappat känslan för vad som är viktigt , nämligen era trogna kunder.

Hoppas detta blir riktigt dyrköpt för er. Jag som kund väljer förmodligen något annat i framtiden...Tack för att ni öppnade mina ögon

Nu har ni skitit i det blå skåpet. Jag har en Sonos 5 och en Connect samt en Ikea-högtalare. Har stort hus och två andra ljudanläggningar. Den ena ansluten med Connect. Har egentligen haft en del invändningar mot systemet hela tiden. Skaffade det för att andra tidigare blåtandshögtalare inte var stabila. 

Har sedan fatta hur dyra Sonos produkter är och att de faktiskt inte låter så bra som priset indikerar. Tillåter inte att man stressar och krångligt när man byter Wi-Fi router. 
Tyckte ändå det var kul när Sonos börjar samarbeta med Ikea och köpte en lampa till sovrummet. 

Har tidigare kunnat rekommendera Sonos, men för några månader när en nyskild kollega ville köpa nåt nytt så rekommenderade jag HK:s nya produkter. Prisvärda och låter bättre än Sonos.  

Och nu detta. För min del är förtroendet helt borta. Aldrig mer kommer jag köpa en Sonos produkt eller rekommendera den till nån annan. Helt oavsett om företaget lyckas förena de äldre produkterna med nya. Eftersom jag gudskelov inte gjort den större investering jag tänkte göra i somras så kan jag egentligen bara skratta åt eländet. Rimligtvis kommer företagets agerande innebära rejält minskade vinster framöver. Jag kommer i a f inte bidra längre. 

Nu har ni skitit i det blå skåpet. Jag har en Sonos 5 och en Connect samt en Ikea-högtalare. Har stort hus och två andra ljudanläggningar. Den ena ansluten med Connect. Har egentligen haft en del invändningar mot systemet hela tiden. Skaffade det för att andra tidigare blåtandshögtalare inte var stabila. 

Har sedan fatta hur dyra Sonos produkter är och att de faktiskt inte låter så bra som priset indikerar. Tillåter inte att man stressar och krångligt när man byter Wi-Fi router. 
Tyckte ändå det var kul när Sonos börjar samarbeta med Ikea och köpte en lampa till sovrummet. 

Har tidigare kunnat rekommendera Sonos, men för några månader när en nyskild kollega ville köpa nåt nytt så rekommenderade jag HK:s nya produkter. Prisvärda och låter bättre än Sonos.  

Och nu detta. För min del är förtroendet helt borta. Aldrig mer kommer jag köpa en Sonos produkt eller rekommendera den till nån annan. Helt oavsett om företaget lyckas förena de äldre produkterna med nya. Eftersom jag gudskelov inte gjort den större investering jag tänkte göra i somras så kan jag egentligen bara skratta åt eländet. Rimligtvis kommer företagets agerande innebära rejält minskade vinster framöver. Jag kommer i a f inte bidra längre. 

streamar skulle det stå -inte stressar 😊

Hej hej,

Jag vill bara säga att min känsla just nu är att jag är glad att jag inte köpt mer Sonosprodukter. 
kommer inte köpa fler produkter förens jag har vetskap kring hur ni tänker kring nästa gång ’detta sker’. 

hej då Sonos. Tror inte ni återhämtar er från detta på många år,

Säger allt….det här har smygpågått under en längre tid…

https://www.whathifi.com/news/sonos-to-end-support-cr100-controller-april

Sonos, ni borde TYDLIGT informera alla kunder som köper era produkter om att de har en mycket begränsad livslängd. Hade jag vetat att Play 5 högtalarna hade en så här begränsad livslängd hade jag aldrig köpt dem! Så himla lågt av er. Jag kommer aldrig köpa något från er igen för er kan man inte lita på!

Tack SONOS! GRYMT besviken!

12 fullt fungerande produkter finns hemma. Det var 13, men för ett tag sedan valde ni att ta livet av min CR100.

From. nu kommer SONOS inte att lovordas som innan. Hoppas nu att någon vill hämta sakerna för kostnaden av blocketannonsen. 

Som vanligt gick man i fällan - en kvalitetsprodukt som bara kommer att fungera. Sonos brukar jämföras med Apples produkter som brukar göra just detta - fungerar oavsett produktålder  (synpunkter på detta i annat forum). Trade-up rabatten må låta bra men det är f-n många tusenlappar ändå och då har jag ändå bara två enheter som behöver uppgraderas. Framöver kommer i vart fall jag se över inlåsningseffekten.

Instämmer med övriga, kan inte längre skicka odelat positiva omdömen om Sonos till potientiella kunder  även om funktionalitet och, åtminstone i mitt fall, fullt funkar för mitt behov.

Jag fick intycket av ett email (som många med mig) att min äldre Play5 skulle sluta fungera (”påverka fundamentala funktion” el dyl var det formulerat). Satt den därför i återvinningsläge för att kunna ta del av ert Trade up-program. Dagen efter kom ett ursäktande mail från er CEO som bad om ursäkt för att det varit otydligt och att äldre produkter visst skulle få uppdateringar. Så jag avbeställde min order. Men nu är min äldre, felfritt fungerande, Play5 i återvinningsläge och därmed helt oanvändbar. 

Kontaktade er kundtjänst och fick ett otroligt dåligt bemötande. Summa sumarum så var jag en idiot som trott att den skulle sluta fungera, er CEO hade inte alls bett om ursäkt för otydliga formuleringar, och min Play5 gen1 kan inte återvinnas. 
Otroligt besviken. 
ARN får avgöra det här om ingen av er kan ge mig ett värdigt bemötande. Som man kan förvänta sig av ett serviceföretag. 

Bye Bye Sonos.

Hello Bluesound.

Reply