Rum försvinner efter installation av ny router

Hej jag har bytat router i lägenheten och får inte igång alla högtalare igen. Allting har fungerat felfritt under 6 mån med den gamla routern. Allting fungerade efter bytet när jag kopplade in en nätverksladd. Men sen försvann vardagsrummet. Och nu fungerar endast sovrummet. 2 dagar i rad har vår beam i Vardagsrummet dykt upp och den går att spela via wifi. men sen försvinner den igen. Det står även i routern att alla 7 högtalare är inkopplade på wifi 2.4Ghz. Men sen försvinner dem. Får upp meddelandet att högtalarna står för långt ifrån. Men det är helt fritt mellan router och vardagsrum och sträckan är kanske 8m. Det fungerade som sagt med den gamla och vi bytte pga att den gamla hade dåligt wifi. Men det påverkade aldrig sonos. Hade gärna tagit emot tips på vad jag kan göra. Mvh Patrik

10 replies

Hej tack för svar. Ja sovrummet fungerar på Wifi. Och när jag kopplar in sladd på våran beam i vardagsrummet så kommer alla högtalare upp på sonos appen. Och jag märkte även att vardagsrummet fungerade när jag kollar på tv. Och då är bara vår beam inkopplad med hdmi. Men det går inte att se på appen. Diagnostik koden är 621101959
Userlevel 3
Badge +14
Hej tack för svar. Ja sovrummet fungerar på Wifi. Och när jag kopplar in sladd på våran beam i vardagsrummet så kommer alla högtalare upp på sonos appen. Och jag märkte även att vardagsrummet fungerade när jag kollar på tv. Och då är bara vår beam inkopplad med hdmi. Men det går inte att se på appen. Diagnostik koden är 621101959

I denna diagnostik ser jag följande enheter:

Vardagsrum (LF,RF) BEAM
--Vardagsrum (RR) Sonos One
--Vardagsrum (LR) Sonos One
--Vardagsrum (SW) SUB White
Huvudsovrum (LF,RF) BEAM
--Huvudsovrum (RR) One (Gen 2)
--Huvudsovrum (LR) One (Gen 2)

Se till att alla rummen är med i appen
Gå sedan till Inställningar, Avancerat, Trådlösa inställningar.
Gå igenom den guiden och om lösenordet är rätt kommer det stå att du kan koppla bort kabeln igen.
Okej ja det är så jag försökt göra varje gång. Men ska testa igen när jag kommer hem. Tack för hjälpen
Userlevel 3
Badge +14
Okej ja det är så jag försökt göra varje gång. Men ska testa igen när jag kommer hem. Tack för hjälpen

Ta en diagnostik precis efter du fyllt i lösenord, men innan du drar ut kabeln.
skulle faktiskt också göra detta
i din router använda funktionen DHCP-reservation där du tilldelar
sonos enhterna en manuellt satt IP-nummer, ihop med mac-adress

specifik IP-adress<--IP-nummer där bestämmer du själv
specifik MAC-adress <---MAC-adressen hittar du under varje sonos enhet

övrig information angående MAC-adress eller Media Access Control-adress är en unik identifierare för varje nätverkskort
Nu har jag testat några gånger till. Men denna gången kommer inte mitt nätverk upp i listan. Jag har även testat byta kanal. 1403950724
Userlevel 3
Badge +14
Nu har jag testat några gånger till. Men denna gången kommer inte mitt nätverk upp i listan. Jag har även testat byta kanal. 1403950724

Får du upp andra nätverk?
Om så är fallet, testa starta om din router en gång, om det fortfarande saknas, kolla inställningarna i routern så 2.4Ghz-bandet är aktiverat.
Hej ja jag får upp alla andra nätverk. Och ja enligt min router så var både mobilen, datorn och alla högtalare uppkopplade på 2.4Ghz bandet. Samtidigt som jag försökte. Även när sladden är kopplad så står det att alla sonos är kopplade via Wifi. Testade även att stänga av bara 2.4ghz och starta upp det igen.
Userlevel 3
Badge +14
Tack för svar!

På grund utav naturen av ditt ärende så skulle det vara mest fördelaktigt om du kan kontakta vårt support team via telefon.
Så jag har skickat dig ett email med Ref# och kontaktuppgifter.

När du ringer till oss behöver du vara vid ditt Sonos system.
Våra öppettider samt kontaktinformation finner du på : http://www.sonos.com/sv-se/contact

Vänligen ha ditt referensnummer som du har på mailen redo när du ringer oss.
Userlevel 3
Badge +14
Jag startade ny tråd då det verkar vara problem med att rum försvinner, så du fick dom installerade på nya routern som jag förstår?

Kan du skicka en diagnostik från ditt system precis efter du har problem, och svara med det nummer som du får?

Detta kommer att ge oss en detaljerad rapport över ditt system inklusive information kring trådlösa nätverk, anslutningsfel, lokal nätverksinformation och annan information som hjälper oss att fastställa orsaken till problemet. Instruktioner om hur du skickar en diagnostik kan du se i länken: https://support.sonos.com/s/article/141?language=sv

Reply