Question

Radera felaktigt rum

• 8 September 2018
  • 11 replies
  • 1055 views

Hej
Vi fick efter uppdatering bli tvungna att koppla våra högtalare igen. Vi råkade då lägga upp både "matrum" och "kök" för samma högtalare. Självklart är det bara en som funkar så nu vill jag ta bort "matrum" från tillgängliga ljudkällor. Hittar dock inte var jag kan radera?

Tack på förhand mvh M-L

This topic has been closed for further comments. You can use the search bar to find a similar topic, or create a new one by clicking Create Topic at the top of the page.

11 replies

Userlevel 2
Badge +7
Hej M-L,

Förstår inte riktigt vad du menar för man kan bara ha ett rumsnamn per högtalare i sitt sonos system, så har du en "kök" och en "matrum" så är det två olika högtalare.
Skicka gärna en diagnostik så kan vi kolla närmare på detta med.
Instruktioner
Hej
Tack för svar, jag har skickat diagnostistik enl instruktionerna. Jag är inte så hemna på detta så jätte tacktacksam för hjälp. Så fort jag startar Sonos appen så är det alltid "matrum" som kommer upp som default trots att det är "kök" som är kopplad.

Tack på förhand mvh Marie-Louise
Userlevel 2
Badge +7
Ja vi får ta och kolla upp detta.
Bra att du skickade diagnostiken, vi skulle dock även behöva själva diagnostiknumret för att kunna kolla på det så svara gärna med numret här efter du skickat.
Hej igen!
Sorry jag missade numret, här kommer det. Se bif.
Tack på förhand, mvh Marie-Louise
Userlevel 2
Badge +7
Hej igen & tack för diagnostiken,

Kan se att du har din Sonos CONNECT som nu heter "Matrum" och som är kabelansluten till din router med en ethernet kabel och sedan har du även en PLAY:1 som heter "kök".
Ska namnen på rummen vara tvärtom?
Jag förstår nog inte riktigt vad det är du menar här.
Hej
Ledsen om jag förvirrar dig! Jag är som sagt själv rätt okunnig på detta...
Play 1 ska heta kök, den är korrekt. Den som heter matrum vet jag inte hur den är kopplad, om så äe fallet. Vi har ingen ljudutgång till den.
Vi har en till Play 1 men den heter nåt annat samt en annan ljudutgång som heter varsagsrum.
Går det inte att bara radera bort matrum eller blir det konstigt då?

Återigen tack för hjälpen o ledesen om jag förvirrar dig
Mvh Marie-Louise
Userlevel 2
Badge +1
Hej M-L,

Tack för svar.
Du har en Play 1 som heter kök. Sen har du en till Play 1 som för tillfället heter Mathilda. Vid sidan om detta har du en Connect AMP som heter Vardagsrum och en till Connect AMP som heter Matrum. Man kan inte ta bort rum ur appen direkt, du kan alltid ta ut dem ur strömmen om de inte används. Vill du bara byta namn kan du lätt göra detta under "inställningar" och "rumsinställningar". Här kan du sriva över namnet på alla dina enheter för att ändra namn till nåt annat.

Hoppas detta hjälper.
Hej,
Det stämmer vi har kök och Mathilda som play 1 men vi har bara en connect och det är vardagsrum. Därför undrar jag hur jag från listan får bort denna, se bif skärmdump. Kanske behöver vi installera om allt igen?

Tack, mvh Marie-Louise
Userlevel 2
Badge +7
Hej Marie-Louise,

Nej er Sonos CONNECT är den som nu heter "matrum" i ert system, den ser ut såhär:

Sedan har ni er CONNECT:AMP i Vardagsrum som ser ut såhär:

Enda sättet att få bort ett rum från ert system är att dra bort strömmen på den enheten, då kommer det att försvinna.
Hej, urstäkta sen återkoppling. Tack för din förklaring ovan. Förlåt en kanske dum fråga från en rookie, vad är skillnanden på dessa två? Vi använder endast "Vardagsrum" som är kopplade till högtalare, den som nu heter "Matrum" är inte kopplad till någon högtalare.
Tusen tack för din vägledning :-)
/Marie-Louise
Userlevel 2
Badge +1
Hej Marie Louise,

Den som heter vardagsrum har en inbyggd förstärkare så kan kopplas rakt till högtalaren utan ström. Den som heter Matrum har inte en inbyggd förstärkare så högtalarna borde antingen ha egen strömkälla eller kopplas via en egen förstärkare. Det enda er enhet som heter matrum för tillfället gör isåfall är att skicka en trådlös signal vidare till den andra högtalarna som inte har nätverkskabel i sig. Ni kunde också koppla in högtalaren till denna enhet för att få mera nytta av den.

Trevlig helg.