Question

Problems with wake-up functionality

• 25 January 2020
  • 7 replies
  • 89 views

Recommended improvement of the wake-up function to maybe solve the problem?

Currently when I set-up a wake-up task/time event, I/We can’t choose multiple rooms, it will only allow one room, and then you can mark ‘include group rooms’. This dosen’t work for me. It never includes all the other ‘grouped rooms’ when the alarm goes in the morning. 

Secondly, even when I have a grouping with all my Sonos speakers in it, it doesn’t work with the wake-up function, because last evening when I watched Netflix on my Beam, and before I went to bed forgot to put the Beam system back to the group ‘All’, It will not be in the wake-up?

Is this a deal-breaker? No but pretty annoying.

Sincerely,

Mike

7 replies

Userlevel 3
Badge +12

Hej mijogbg, 

Välkommen till vårt svenska forum! 

Hmm, den funktionen ska fungera, att inkludera grupperade rum alltså.

Ta och skicka in en diagnostik nästa gång det händer och svara med bekräftelsenumret här tack. 

2045451021

Det händer varje gång, kommer inte ihåg väckninginställningen. Tittade på TV igår kväll.

Gjorde inget mer än gick och la mig. Mao ’vardagsrum’ spelar inte i väckningsinställningen.

Man, ska inte behöva ställa in varje kväll innan läggdags?

Userlevel 3
Badge +12

Tackar.

Okej, och vilket rum är det du ställt in väckning för? Är det Vardagsrum? 

Hej, jag har använt ’sovrum’. Och kryssat i inkludera grupperade rum’, Och ’vardagsrum’ ingår i alla mina högtalare som en grupp. Till dess att jag slår på tv:n, då blir det en egen grupp, vilket innebär att jag varje kväll, innan jag lägger mig måste återställa gruppen.

Men, jag kan prova att ställa vardagsrum som huvudväckning, problemet med det är att jag sover i sovrummet, men jag kan prova. Jag tror effekten blir den samma, eftersom när jag ser på tv på kvällen, vill jag bara att vardagsrummet spelar, då bryts gruppen och morgonen efter kommer inte väckningen att fungera. Vad tror du?

Lägger jag upp väckningar för olika rum istället, laggar musiken (går det i otakt).

Userlevel 3
Badge +12

Ah okej.

Jo din Beam har nog “avgruppera vid autouppspelning” aktiverat och därför avgrupperar den sig från gruppen då den spelar TV ljud istället för att köra igång TV ljud på hela gruppen. Du kan justera detta i Sonos appen via: inställningar - system - vardagsrum - skrolla ner till hemteater så har du den där. 

Detta innebär dock att om du har din Beam i en större grupp och slår igång din Tv så kommer hela gruppen att spela tv ljud. 

Så jag tror inte du behöver sätta väckningen på Vardagsrum för att testa. 

Hej, den här funktionaliteten ‘väckning’ kan inte fungerar korrekt. I går kväll använde jag bara tv, med de justeringar du rekommenderat. Jag vet inte om du förstått vad jag tycker borde fungera eller inte.

Det är enkelt. Jag sätter en väckning. Jag talar om vilka högtalare som ska spela och vilken tid.

Det fungerar inte. Så här såg det ut i morse. Alla högtalarna ska vara i en väckningsgrupp. När jag vakna spelar bara ‘Vardagsrummet’, som jag trodde skulle ske.

Ni behöver inte skicka mig några mer enkäter. Ni behöver bara förstå er funktionalitet.

Reply