problem att aktivera svensk Google Assistant på Sonos One

• 18 September 2019
  • 15 replies
  • 2379 views

• Contributor I
  • 2 replies
Har ett antal Sonos enheter varav tre är Sonos One, Generation 1. Har idag köpt en Google Nest samt aktiverat svensk version av Google Assistant på mobilen. Länkat in alla enheter så dom syns i GA, inkl alla Sonos enheter. Samma nät. Senaste uppdateringarna på appar och Sonos. Loggat ut och in ett flertal gånger...

När jag går in i Sonos appen och klickar på ”bannern” aktivera GA, så väljer jag de tre Sonos One som dyker upp. Klickar vidare och startar GA appen enligt instruktionen. (Oavsett så om appen redan är igång eller ej, så när jag klickar på GA från Sonos så landar jag i Appstore... Systemet står och tuggar i Sonos, GA söker och till slut meddelas det att ”Ett problem uppstod när Google Assistant skulle läggas till.”

Vad gör jag för fel??? Skulle verkligen uppskatta hjälp. 😞🙏

15 replies

Userlevel 2
Badge +2
Hej!

Jag fick samma problem igår, men när jag testade på nytt så fungerade det. Dock kör jag inte med Google nest utan bara Sonos och GA.

Men tror jag ska byta tillbaka till Alexa på engelska då google på svenska inte kan uttala engelska ord. Låter riktigt illa när hon ska säga vilken låt eller artist som ska spelas.
Tack för svaret! Försökte konstant under typ 6-7 timmar... 😞

Men natt så började högtalarna prata. 😂 Verkar som att många försöker uppdatera samtidigt, kanske?

Spotify funkar dessutom nu med GA samt nyhetsfunktionen är kanon.

Netatmo har kommit in i Nest och GA kom in utan problem. IR och RF bryggors enheter har dykt upp men funkar inte. Än...

Sonoff (ett 15-tal produkter) syns som enheter men på Nest så syns bara en !!! som lampa i Vardagsrummet där det borde vara 6 st.

Avvaktar något dygn till och ser om resten går igång. 😊
BTW...

Man kan lägga till engelska som sekundärt språk. Kanske hjälper för uttalen. 😊

Exakt samma problem, ingen lösning?

Userlevel 3
Badge +12

Hej Michael Lindén, 

Välkommen hit! 

Okej, så du lyckas inte lägga till Google assistant till Sonos och får samma felmeddelande som ovan i denna tråd? 

Hej, ja det blir en ändlös loop. Och till slut kommer meddelandet i första posten

Userlevel 3
Badge +12

Okej.

Försök att lägga till igen är du snäll och då det misslyckas så skickar du in en diagnostik och svarar med bekräftelsenumret här.

Hej,

Jag har samma problem med en Move och en One. Kan använda dem och spela i dem från GA med telefonen som röststyrningsenhet. Men lyckas inte aktivera GA på högtalarna.

Tacksam för hjälp!

Hej,

Jag har samma problem med en Move och en One. Kan använda dem och spela i dem från GA med telefonen som röststyrningsenhet. Men lyckas inte aktivera GA på högtalarna.

Tacksam för hjälp!

Hej,

Jag har exakt samma problem.

Och när jag ska aktivera GA via ” lägg till röst” i sonos-appen så vill sonos-appen öppna GA men skickar mig till appstore trots att GA är nedladdat. Öppnar GA ”manuellt” och kör igenom processen men sonos verkar ändå inte registrera GA.

Hjälp tack!

Badge

Hej,

Tacksam för hjälp!

Hej,

Jag har exakt samma problem.

Och när jag ska aktivera GA via ” lägg till röst” i sonos-appen så vill sonos-appen öppna GA men skickar mig till appstore trots att GA är nedladdat. Öppnar GA ”manuellt” och kör igenom processen men sonos verkar ändå inte registrera GA.

Hjälp tack!

Jag har samma problem! Jag får det verkligen inte att fungera. Tjänster → Lägg till röst → Google Assistant → Lägg till din Google Assistant → Välj rum (enhet) → Gå till Google Assistant-appen → Webbläsaren öppnas och skickar mig till App Store → Äppnar Google Assistant appen manuellt men kommer inte vidare.

Precis samma problem här! Nyinköpt One. Märkligt nog fungerar det på en Beam jag har! Bägge finns i GA när jag går in där, men ingen registrerad i Sonos under Voice control. Och när jag försöker registrera dem i Sonos, blir det enligt ovan… Mycket frustrerande. Måste ju vara något i Sonos-appen? Finns det någon som lyckats med One?

Rättelse - min Beam funkar inte heller nu! Ngt måste ju vara fel i Sonos-appen. Hoppas de rättar till det snart!!!

Update: Fick det att fungera med min Move från mitt eget GA konto genom att byta ut redirecten i Safari från Sonos till App-store. Finns instruktioner på hur man gör det i engelska forumet. DOCK får jag det ej att fungera med en Sonone One (gen2) som står på min dotters rum. Vill såklart att den skall ha hennens GA inte min. Kan aktivera den från mitt egent GA-konto men ej från hennes?

Kan ju rimligen inte vara så att olika högtalare inte kan ha olika GA konton? (den skall ju lära sig hennes röst inte min på hennes högtalare?)

...och verkar inte så bra att man måste hacka setupen för att få det att fungera?

Har också märkt att gruppering av högtalare ej stödjs i Google home så det går inte att med rösten styra individuella högtalare (en eller den grupp du anger i Sonons appen endast)

Update: De skall ha gjort ngn uppdatering nu. Om man avinstallerar Assistent och sedan återinstallerar ”genom” Sonos så skall det funka. Det tycks ha gjort det för mig! För en del i amerikanska forumet hjälper det dock inte...

Pratat med Sonos: 

Dom säger att dom är medvetna om sonos og GA inte synkar, och att man havnar i appstore istället. 
Dom kunde inte såga när dom kommer att lösa problemet. 

Reply