Question

Plötsligt inget ljud

Hej!

Mitt första inlägg i forumet. Har använt Sonos i stort sätt utan problem ca 8 år.

sedan igår kväll har jag inget ljud i något rum. Varken Spotify eller radio. Allt ser bra ut i appen men helt tyst.

har skickat diagnostik med nr 1126323039.

hoppas ni kan hjälpa mig!

19 replies

Userlevel 3
Badge +14
Hej Per_Sonos,

Välkommen till forumet!

Är det tyst i alla rummen?
Det ser nämligen ut som en del är i Mute, Lo tex.
Se till att ingen är i mute och testa igen, om det intre komemr ljud, testa spela endast till Kök tex, kommer det ljud då?
Hej igen!

Tack för svar!

Det var tyst i alla rummen, provade att spela ett i taget, pausa alla, ta bort alla grupper etc. Det som hjälpte var att starta om ALLA enheter så nu fungerar det faktiskt. Vore intressant att veta vad som orsakade felet.
Userlevel 3
Badge +14
Bra fråga, ser lite UPnP-fel mellan Sonos och kontrollern men det förklarar inte att det var tyst i alla.
Om problemet återkommer, skicka en färsk diagnsotik precis efter du uppmärksammat felet.
Hej!

Nu är det likadant igen. Konstigt är att en av mina fem zoner spelar. Den som heter sovrum om ni kollar i diagnostiken. Jag skickar ny diagnostik nu innan jag startar om alla enheter. nr 580466744.

Tacksam för hjälp!
Userlevel 3
Badge +14
Vad jag kan se spelar dessa:

Vardagsrum CONNECT
Altan Sonos Amp
Kök PLAY:5 (gen1)
Sovrum PLAY:5 (gen1)

Samt en som inte spelar:
Lo PLAY:3

Försök att göra en fullständig omstart av ditt nätverk:

1. Stäng av strömmen eller dra ur strömkabeln från modemet och routern.
2. Stäng av strömmen eller dra ur strömkabeln från resten av dina Sonos-komponenter.
3. Anslut strömkablarna på alla enheter i samma ordning, först modem, sedan router, sedan resten av dina Sonos-komponenter.

Det kommer att ta en stund för alla Sonos-enheter för att starta upp, men allt kommer att ansluta automatiskt som vanligt.

Skicka ytterligare en diagnostik om det är fortsatta problem.
Tack för snabb respons!

Bara ett förtydligande så ser jag också att zonerna spelar i appen, jag kan höja och sänka och allt utan någon form av fördröjning eller tecken på dålig mottagning. Dock kommer det bara ljud i Sovrum PLAY:5 (gen1). Alla andra zoner är tysta!
Hej igen!

Nu händer detta igen. Plötsligt slutar det spela i alla rum, kommer tillbaka lite i något rum och sen blir det tyst. Dessutom när det blev tyst så börjar play 5 sovrum att spraka någon minut. Samma play 5 sprakade igår kväll när jag jag gick och la mig så drog ur strömmen på den. Mycket märkligt!

Diagnostik 1751024129

Tack på förhand för hjälp!
Userlevel 3
Badge +14
Hej igen!

Nu händer detta igen. Plötsligt slutar det spela i alla rum, kommer tillbaka lite i något rum och sen blir det tyst. Dessutom när det blev tyst så börjar play 5 sovrum att spraka någon minut. Samma play 5 sprakade igår kväll när jag jag gick och la mig så drog ur strömmen på den. Mycket märkligt!

Diagnostik 1751024129

Tack på förhand för hjälp!

I denna ser det us som det är en så kallad STP-loop, vad är enheterna kablade till?
Om det är en konfigurerbar switch se https://support.sonos.com/s/article/2118
Hej igen,

Det är kablat till en ej konfigurerbar switch. Router och DHCP är en Apple Airport. Tror du det är någon inställning jag kan justera i min Router?

Har också en trådlös Ubiquiti unifi AP som jag kör en Sonos S5 på.
Userlevel 3
Badge +14
Kolla så din switch har stöd för IGMP-snooping samt inte finns på https://support.sonos.com/s/article/41?language=sv
Se även https://community.ui.com/questions/UniFi-STP-and-Sonos/7f72d9cf-6511-42f6-b6bc-d9b5efb7cb19
Har precis samma problem. Dök upp för några dagar sedan. Har kört m nuvarande router/ internetleverantör sedan i mars - inga som helst problem.
Har startat om router och mitt Google Mesh (3 enheter).
Har testat dessa inga som helst problem där
Userlevel 3
Badge +14
Har precis samma problem. Dök upp för några dagar sedan. Har kört m nuvarande router/ internetleverantör sedan i mars - inga som helst problem.
Har startat om router och mitt Google Mesh (3 enheter).
Har testat dessa inga som helst problem där

Kan du skicka en diagnostik från ditt system precis efter du har problem, och svara med det nummer som du får?

Detta kommer att ge oss en detaljerad rapport över ditt system inklusive information kring trådlösa nätverk, anslutningsfel, lokal nätverksinformation och annan information som hjälper oss att fastställa orsaken till problemet. Instruktioner om hur du skickar en diagnostik kan du se i länken: https://support.sonos.com/s/article/141?language=sv

Tack på förhand!
Hej!
Tack för snabb respons
Idag funkar det faktiskt. Var bara tvungen att trycka igång ena Sonos One i mitt surroundsystem, den hade grön lampa). Återkommer m statistik om det händer igen
Mvh
Lars
Userlevel 3
Badge +14
Hej!
Tack för snabb respons
Idag funkar det faktiskt. Var bara tvungen att trycka igång ena Sonos One i mitt surroundsystem, den hade grön lampa). Återkommer m statistik om det händer igen
Mvh
Lars

Fast grönt sken indikerar att volymen är i botten/mute.
Ja men den funkar och visar vitt nu
En av våra Player 5 har blivit tyst. Det ser ut som den är med och spelar precis som vanligt men inget ljud kommer. Det inträffade mest troligt efter senaste uppdateringen, som krånglade med just den högtalaren. Provat att starta om allt och kört fabriksåterställning på den högtalaren men blir samma ändå.
Diagnos 2004176219
Rummet Kök är det som är helt tyst
Userlevel 3
Badge +10
Hej joacimredlund,

Välkommen hit!

Aj då okej.
Gör en fabriksåterställning och installera om den, kolla om det kommer något ljud.
Du kan märka detta redan vid ominstallationen då den blinkar grönt, då du trycker på play&pause/mute knappen och + volym knappen så ska det komma en ton från högtalaren om allt fungerar som det ska.
Gjorde precis det och kom inget ljud när jag installerade den igen.
Diagnos 1990178875 efter ominstallationen. Rum Kök som är tyst men i övrigt ser ut att fungera som den ska.
Userlevel 3
Badge +10
Då har jag skickat ett E-mail till dig, svara där så fortsätter vi.

Reply