Question

Play 5 som ej fungerar med wi-fi

Hej!

Jag har en play 5 som har fungerat utmärkt. Helt plötsligt dog den och försvann från appen.

Min andra enhet som är inkopplad via connect amp fungerar.

Play 5:an fungerar om jag kopplar in en sladd men ej via wi-fi. Jag har skickat en diagnostik med kod 7470942 och hoppas att ni kan hjälpa mig.

Tack på förhand

//Niklas

16 replies

Userlevel 2
Badge +1
Hej Nickoholmberg,

Välkommen till vårt svenska forum.
Pröva att återställa enheten:
https://sonos.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3239/~/fabriks%C3%A5terst%C3%A4llning-av-en-sonos-produkt
Efter återställningen måste man lägga till enheten via "inställningar" och "lägg till spelare eller sub" i appen.
Använder du PC/ Mac så gäller "Hantera" och "Lägg till spelare eller sub".
Fungerar din Play 5 trådlöst efter detta?
Hej igen, Jag får det fortfarande inte att fungera tyvärr. Har fabriksåterställt play 5 men sedan går den ej att lägga till. Finns det något nummer jag kan ringa för att få hjälp?
Hej, jag har sedan 20170621 exakt samma problem, 2x play 5or (Gen 1) finns inte. Efter total återställning går det heller ej att ansluta mina 3xplay 3 ( Gen 1)! Skickat support fråga, ingen återkoppling.???????
Fungerar din också om du lägger till den med nätverkssladd från router till play5? Direkt när jag drar ur sladden slutar den fungera så det känns som att det är anslutningen till wi-fi som är mitt problem.
Det har jag inte prövat. Funkar det inte trådlöst så funkar det inte. Måste vara något med en uppdatering som gjorts. Det startade idag. Har aldrig haft problem under 4 år fram till idag. Hoppas någon på Sonos support återkopplar!!
Userlevel 2
Badge +1
Hej Jens och Nicko,

Kan ni ringa in till supporten så hjälper vi till?
Här är vårt nummer:
020 120 3020 (gratissamtal)
Mån-Fre: 10.00-18.00

Tack på förhand!
Hej

Har också problem med wifi anslutning. Hade routern strömlös en period när jag var bortrest. När jag sedan slår på strömen hittar inte sonos nätverket. Sonos har fungerat klockrent fram tills nu. Har prövat alla tips som appen rekommenderar och även anslutning med kabel men får det inte att fungera. Tacksam för hjälp.

//jesper
Userlevel 2
Badge +1
Hej Jesper83,

Välkommen till forumet.
Om enheten inte ens fungerar kablad skulle jag rekommendera att ringa till oss.
Här är vårt nummer:
020 120 3020 (gratissamtal)

Tack på förhand!
Hej! Fick ni någon lösning på problemet med Play 5. Jag verkar ha samma problem, efter fabriksåterställningen så gick den inte att lägga till? Innan jag återställde så såg den ut som att den spelade upp låten, men det lät ingenting. Det låter inte heller när man försöker lägga till, dvs det här lätet som blir när man trycker på play/+. Jag provade även med att stoppa i hörlurar...?? Tacksam för hjälp!
Userlevel 2
Badge +1
Hej Mikaelablk,

Välkommen till vårt svenska forum!
Låter tyvärr som att din högtalare är trasig.
Kan du ringa in till oss på 020 120 3020 (gratissamtal)?

Tack på förhand!
Jeg har også omtrent samme problem, først spilte den bra . så har den begynt og stoppe. Jeg har 2 play 1 og 1 play 5 1.gen som jeg har koblet på en Sonos Bridge. Jeg kan spille begge play 1 uten problem, men så fort jeg kobler inn play 5 i samme gruppe så stopper play 5 for alle. Spiller jeg bare play 5 så kan den spille 1 min eller 10 min. forskjellig hver gang før den stopper. Noen som har en løsning på dette? Har prøvd resette og factory resette play 5, resat brigde og nullstilt alt. Men play 5 fortsetter og stoppe etter noen min spilletid. 😞
Userlevel 2
Badge +1
Hej Rinohb,

Ring till Norska supporten så får du hjälp:
800 62460
Måndag-Fredag 10.00-18.00

Tack på förhand!
Har en Play 5 gen 1, som helt plötsligt slutade spela o synas i appen, kollade o den står bara on blinkar rött. Provat att starta om och att återställa men det går inte, den blinkar rött direkt när den får spänning och tar inte emot några kommandon varken trådlöst eller trådbundet.
Vad göra, play 5 fungerade klanderfritt fram tills förra veckan, tror att systemet gjorde en uppdatering då.
Userlevel 1
Badge +6
Hej Michael,

Så den blinkar inte ens vitt då du kopplar in strömmen? Utan den går direkt till blinkande rött?
Vi skulle ha behövt göra lite tester över telefon för att avgöra vad som är fel här så det vore perfekt om du kunde slå oss en signal istället på nummer: 020 120 3020 (gratissamtal)

Du kan även skicka ett E-mail till support@sonos.com om du inte är hemma under våra öppettider.
Har även väldigt liknande problem. :@

Uppdaterade precis min router (airport) och därefter Sonos på en av mina datorer (OSx) på hemmanätverket, därefter försvann min Play 5 (Gen1). Dock fungerar fortfarande min Play 1. Har därefter uppdaterat min iOS app och fabriksåterställt Play 5:an.

När jag fabriksåterställer Play 5 så börjar den blinka grönt, och när jag då går in i Sonos på OSx och väljer "lägg till spelare" och väljer Play 5 i menyn, så ändrar den till att blinka orange för att sedan lysa fast orange. Efter ett tag meddelar Sonos på OSx att man inte kunde hitta högtalaren, och Play övergår då till att blinka vitt igen. Jag kan då klicka "försök igen" varpå Play5 blinkar grönt igen. Det blir ett ljud när jag trycker på Play+volymknapp. Därefter återgår Play5 till att blinka orange för att något senare ha ett fast sken orange.

Jag har även försökt med "alternativ anslutning" med ethernet kabel, men ändar här upp med att Play5 blinkar vitt i vyn där Sonos OSx appen säger att jag ska vänta på att den ska blinka grönt. Försöker då fabriksåterställa, varpå jag kommer tillbaka till föregående stycke. Kommer.inte.vidare.

Ni behöver inte som svar skriva att jag ska ringa in till supporten (det står redan 5 gånger ovan), utan skriv gärna in istället vad lösningen tidigare varit - ingen av ovan frågor har nämligen återkopplats på från er med en lösning (som förhoppningsvis hittades när ni hjälpt kunder på telefon).

Jag kan därefter fundera på om jag behöver sätta mig och ringa er.

Hoppas på svar.
Userlevel 2
Badge +1
Hej JoFo,

Du kan pröva att fabriksåterställa den och installera i ett helt annat nätverk.
Här är instruktioner till återställning:
https://sonos.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3239/~/fabriks%C3%A5terst%C3%A4llning-av-en-sonos-produkt

Fungerar den inte med en annan router efter återställning är högtalaren trasig!

Reply