Question

placering av surround högtalare

• 3 January 2020
  • 3 replies
  • 133 views

Hej,

Har idag beam, sub och 2 one och kommer strax flytta till ny bostad och har lite fundering kring placering av dom bakre högtalarna. Kan man ha dom högt placerade nära taket enligt bilden nedan eller vad rekommenderar ni?

Det kommer vara ca 2,5-3 meter från soffan till bakre högtalarna.

3 replies

Philip,

Du kan naturligtvis sätta surroundhögtalarna högt om du vill, men jag tror personligen att de skulle låta mycket bättre på huvudhöjden när du sitter.  Du kanske vill överväga att placera dem båda på golvställningar i huvudhöjd istället ... och med förbehåll för tillgängliga eluttag kan du till och med prova dem i andra områden i rummet beroende på vilken TV-position du har valt.  det är också användbart för att tillfälligt prova våra högtalare för musikändamål i andra delar av hemmet, innan du köper ytterligare Sonos-högtalare för att kanske lägga till din installation.  😁

Philip,

Du kan naturligtvis sätta surroundhögtalarna högt om du vill, men jag tror personligen att de skulle låta mycket bättre på huvudhöjden när du sitter.  Du kanske vill överväga att placera dem båda på golvställningar i huvudhöjd istället ... och med förbehåll för tillgängliga eluttag kan du till och med prova dem i andra områden i rummet beroende på vilken TV-position du har valt.  det är också användbart för att tillfälligt prova våra högtalare för musikändamål i andra delar av hemmet, innan du köper ytterligare Sonos-högtalare för att kanske lägga till din installation.  😁

Kan tyvärr inte ha dom på stativ då jag har småbarn och vad jag förstår så finns det inget sätt man fäster högtalaren i stativet utan dom bara står bara på dom, så högtalaren skulle falla rätt enkelt om ett barn rör stativet. Om jag skulle sätta dom på vägen enligt ritningen, blir avståndet från soffan till högtalaren på 2,5-3 m ett problem när det gäller kvalitet på ljudet?

Userlevel 3
Badge +12

Hej Philip_Löfgren, 

Välkommen hit! 

Det ska inte vara något problem att ha dem på det avståndet från soffan, då du konfigurerar dem som surround så får man alternativet att välja hur långt ifrån de bakre högtalarna kommer stå.

Reply