Question

Pipande ljud från Playbar

• 20 August 2019
  • 12 replies
  • 189 views

Hej,

Min playbar ger ifrån sig ett pipande högfrekvent ljud när den är aktiv. Ljuden tystnar när den går i vila. Ljudet verkar öka i intensitet när man spelar musik.

Vad kan detta vara och hur kan jag åtgärda det?

/Niclas

12 replies

Userlevel 3
Badge +12
Hej Niclas711,

Välkommen till vårt svenska forum!

Aj då okej.
Som en början, ta och fabrikåterställ din Playbar och installera om den.
Svara här med om ljudet är kvar eller ej.
Hej Anton,

Tack för snabbt svar. Testade att göra en fabriksåterställning nu, men det gjorde tyvärr ingen skillnad för ljudet. Det är kvar.

Jag vet inte om det hjälper, men jag skickade en supportdiagnostik: 1957725557 (vardagsrum)
Userlevel 3
Badge +12
Nej okej. Då är det ett hårdvarufel.
Jag har skickat ett E-mail till dig, svara där är du snäll.

Hej!

Tack för snabb och bra hjälp med förra felet.

Utbytesprodukten har dock ett nytt intressant fel. Efter en stund (ibland 10 min, ibland 2 timmar) ändras playbarens ljud från bra (som vanligt) till riktigt dåligt (dovt, dålig diskant, som om man lagt en tjock filt över högtalaren).

Felet inträffar oavsett om man spelar radio från TuneIn, Spotify eller tittar på TV. Ibland hoppar ljudet mellan ”bra” och ”dåligt” ett par gånger innan det till slut bara är dåligt.

Bryter man strömmen till playbaren och återansluter är allt som vanligt (dvs bra) igen, tills det blir dåligt igen efter en stund.

Jag har försökt med alla möjliga medel för att få tillbaka det bra ljudet (ändrat EQ, stängt av truetone osv) men inget hjälper. Fabriksåterställning gjorde inte heller någon skillnad, dvs ljudet är fortsatt bra till en början men växlar sedan över till dåligt.

Diagnos med ”dåligt ljud”: 1372028280

diagnos efter omstart med ”bra ljud” (samma tv program som ovan): 78551616

Går det att se om det är något galet mjukvarumässigt?

tack /Niclas

Nu börjar det kännas som ett hårdvarufel på denna också, ljudet dog nu helt och hållet. Trots omstart och återställning är den nu helt tyst. Playbaren finns synlig i sonos-appen, den reagerar på att exempelvis tända/släcka statuslampan från appen och om man justerar volymen på knapparna ändras volymen i appen. Men av musiken som spelas eller tv-ljudet hörs dessvärre ingenting.

diagnos: 351378785

/Niclas

Userlevel 3
Badge +12

Hej igen Niclas711, 

Okej.

Så du gjorde en fabriksåtersällning men det är fortfarande tyst, inget ljud alls från den? 

Varken Tv ljud eller musik/radio? 

Hej Anton,

Efter ytterligare en återställning är ljudet tillbaka.

Dock återstår problemet jag beskrev innan med att diskanten försvinner efter en stund och ljudet blir väldigt dovt, så pass att det är svårt att höra ex en dialog i ett tv-program. Den enda lösningen jag har på det just nu är att ha sladden utdragen från högtalaren och koppla en den när jag ska använda den, sedan får man dra ut sladden igen efter en stund och återansluta för att få ljudet tillbaka till det normala en stund igen (och sedan upprepa). 

Userlevel 3
Badge +12

Okej bra att det kommer ljud nu i alla fall. 

Om du grupperar Kök med din Playbar och spelar TV ljud, låter ljudet bra och som det ska från din Play:1 i Kök? 

Ja, play 1 låter alltid bra helt oberoende av hur playbar låter (grupperad, Spotify, tv osv). 

Userlevel 3
Badge +12

Ah okej,

Nästa gång du får det här felet med din Playbar, låt det spela på och skicka in en till diagnostik och svara med numret här tack. 

Absolut, här kommer det!

2110262058

Tv-ljudet spelas och Playbar är grupperad med Play 1. Play 1 låter utmärkt medan playbar låter dåligt.

Userlevel 3
Badge +12

Som du såg så skickade jag ett E-mail till dig angående ett hårdvarufel. 

Fick dina uppgifter och har skickat det vidare till vår returavdelning. 

Så följ stegen där bara så är det igång. 

Reply