Ny play:1 tappar kontakt

• 15 October 2019
  • 9 replies
  • 76 views

Har haft en Sonos One i ungefär ett år, står i samma rum som min router och jag kör trådlöst. Har funkat bra, alltid kontakt. Köpte nyligen en Play:1 som jag ställt i badrummet. Den funkar hyfsat om jag samtidigt kör min gamla One, men om jag bara aktiverar badrummet eller om jag kör båda och stänger badrumsdörren så tappar badrummet kontakt. Vad bör jag göra? Flytta routern närmare eller skaffa en Boost? Något annat tips?

9 replies

Userlevel 3
Badge +10

Hej JennyU, 

Välkommen till vårt Svenska forum! 

Hmm kan vara ett problem på grund av avstånd.

Vi kan kolla upp det, skicka in en diagnostik och svara med numret du får så kollar jag.

Absolut! Åh vad bra. Vad måste jag göra?

Userlevel 3
Badge +10

Börja med att skicka in en diagnostik, du kan klicka på texten “skicka in en diagnostik” i mitt första meddelande för instruktioner.

Kan skriva ut det här med. 

Du måste vara ansluten till ditt wifi där du har Sonos, öppna sedan appen och gå till: inställningar - hjälp och tips - skicka diagnostik. Välj skicka och då du får diagnostiknumret så kan du svara med det här tack.

Japp, då har jag skickat. Koden är 1361021402

Userlevel 3
Badge +10

Tackar!

Som jag misstänkte från ditt meddelande så har Badrum en svag anslutning till ditt nätverk, precis på gränsen att den kan upprätta en anslutning. Ser att den tappar kontakt med ditt wifi rätt ofta. 

Den skulle ha behövt flyttas närmare din router. 

Alternativt så kan du även testa att kabelansluta  din Sonos One i kök temporärt direkt till routern med en ethernet kabel så kan vi kolla om SonosNet kan vara ett alternativ här.

Om du gör detta så skicka in en till diagnostik och svara med numret här.

Okej. Då har jag anslutit kök med kabel. Diagnoskod 1827814326

Userlevel 3
Badge +10

Det ser mycket bättre ut nu för Badrum då den ansluter via Kök som är kablad till routern. 

Hur fungerar det med uppspelningen medan du har det kopplat såhär? 

Jo nu tror jag det funkar bättre! Stort tack för hjälpen, och extra plus till Sonos för att jag inte behövde köpa nåt extra. Kanonbra ju 👍

Userlevel 3
Badge +10

Härligt! 

Ingen fara, är bara glad att det fungerar bättre för dig. 

Skulle du  undra över något mer så är det bara att höra av sig igen. 

Reply