Question

När släpps röststyrning i Sverige för Sonos One?

• 26 October 2017
  • 23 replies
  • 14577 views

Sol rubriken lyder, när får vi röststyrning? Jag köpte en One igår, och är riktigt sugen på att komma igång med röst. Går det vidare att VPNa till USA för att testa deras variant?

Tack på förhand
Mvh
Viktor

23 replies

Userlevel 2
Badge +1
Hej Viktor,

Välkommen till forumet.
Vi kan tyvärr inte bistå med hjälp eller workarounds för att få röststyrning igång i länder som Amazon inte stöder.
Hoppas ändå att officiella varianten kommer att fungera i Sverige snart.

Trevlig helg till dig!
Tjena Viktor,

Har du kommit vidare med röststyrningen på din Sonos one? Lyckats finta förbi den på något sätt?
Tjena Viktor,

Har du kommit vidare med röststyrningen på din Sonos one? Lyckats finta förbi den på något sätt?

Tjena Laba!

Ledsen för sent svar här. Jo, jag hittade en workaround. Du byter bara land till USA i webbgränssnittet för Sonos. Sen måste du (om du kör iOS) byta marknad på App Store till USA så att du kan ladda ner Alexa appen. Alexa appen och Sonos appen synkar. Då kan du använda Spotify, TuneIn radio och lite andra nyttiga appar.

Lycka till och hojta om du behöver hjälp!
Mvh
Viktor
Hej victor,
Skulle du kunna dela med dig hur du gjorde? Har laddat ner alexa nu och kommer att försöka koppla ihop min existerande sonos system med echo och echo dot.

Tack!
Tjena Viktor,

Tjena Laba!

Ledsen för sent svar här. Jo, jag hittade en workaround. Du byter bara land till USA i webbgränssnittet för Sonos. Sen måste du (om du kör iOS) byta marknad på App Store till USA så att du kan ladda ner Alexa appen. Alexa appen och Sonos appen synkar. Då kan du använda Spotify, TuneIn radio och lite andra nyttiga appar.

Lycka till och hojta om du behöver hjälp!
Mvh
Viktor

Hej,

Har du ett amerikanskt kreditkort för att kunna aktivera USA som region på iOS då? Eller kom du runt det på nått sätt?

Mvh
/T
Riktigt tråkigt att det fortfarande inte finns något stöd i Sverige för röststyrningen. Köpte en Sonos One i julas 2017 i tron om att det redan fanns tillgängligt som en funktion. Vet inte om Sonos har svårt att välja väg här med , Alexa , Siri etc... eller om man helt enkelt inte har skrivit avtal med amzon etc innan lanseringen av denna högtalare med inbyggd röststyrnings funktion.
Badge
Amazon har inte släppt Alexa tillgängligt i Sverige, så det beror inte på Sonos. Under året kommer Sonos implementera stöd gör Google Assistant, vilka sagts ska släppas på Svenska under året. Så 2018 är året det händer.
Hur ser det ut för Alexa, har ni något datum? Köpte en Sonos One häromdagen pga röststyrningen (Och det grymma ljudet såklart). Tråkigt att inte kunna utnyttja det.
Har vi någon ny uppdatering kring detta ämnet?
Userlevel 2
Badge +1
Har vi någon ny uppdatering kring detta ämnet?

Hej Jespaah,

Ingen uppdatering gällande detta tyvärr.
Något nytt på fronten gällande detta?
Userlevel 3
Badge +14
Något nytt på fronten gällande detta?

Tyvärr inte, men misstänker det är på gång då Amazon just öppnat datacenter i Sverige.
Samt senaste informationen om Google Assistant hitter du HÄR
Alexa fungerar utmärkt med Sonos (på engelska). Ingen VPN eller kreditkort som föreslaget i tråden behövs.
Hur ser det ut egentligen med röststyrning? Jag köpte min sonos one för snart ett år sedan och ingenting har hänt, förutom att konkurrenter har släppt nyare modeller med fungerande röststyrning. Känner mig lite lurad!
Userlevel 3
Badge +14
Hur ser det ut egentligen med röststyrning? Jag köpte min sonos one för snart ett år sedan och ingenting har hänt, förutom att konkurrenter har släppt nyare modeller med fungerande röststyrning. Känner mig lite lurad!

Tyvärr har vi inget datum på när det kommer från Amazon i dagsläget.

Jag hoppas och tror det kommer snart då de nyss öppnat datacenter i Sverige, samt att de smyglanserat det på Engelska.
Tjena alla - får inte igång det sista med Alexa rösthyrning... Har ändrar reggat en adress i USA i mitt Amazonkonto, laddat ner o fått igång Alexa-appen, ändrat till engelska i profilen på Sonos men i min Sonos-app som fortf är på svenska kan jag inte lägga till Alexa. Jag kan välja den men sen kommer jag till meddelandet "Inte tillgängligt i ditt land" vilket antagligen beror på att appen är på svenska eller? Hur loggar jag ur appen för att logga in igen? Måste jag överföra kontot till mig mig själv eller hur har ni gjort? Alla appar är omstartade med samma resultat.
Ingen mer status på lanseringsdatum?
Har nu slutat vara irriterad på att ni aldrig lanserar röstfunktionen i Sverige. Jag köpte Sonos one när ni släppte den i Sverige, med känslan av att det skulle fungera. Detta var nu några år sedan, så galet lurad man blev... vet inte hur många gånger jag letat på forum men ingen tycks veta. Man får väl köpa någon annan tillverkares lösning.
Badge +2
Hej Henril!

Det är väl inte Sonos fel att Amazon inte släpper svenskt röststyrning? Jag kör på engelska och det fungerar hur bra som helst.

Jag har kört Siri på svenska (dock inte till sonos) och Alexa fungerar mycket bättre på engelska. Nu är jag ingen expert på detta men det känns spontant som företagen (apple, amazon etc) lägger mer krut på röststyrning på engelska än på svenska. Vilket kanske inte är så konstigt med tanke på antalet människor som har engelska vs svenska som språk.
Hej Henril!

Det är väl inte Sonos fel att Amazon inte släpper svenskt röststyrning? Jag kör på engelska och det fungerar hur bra som helst.

Jag har kört Siri på svenska (dock inte till sonos) och Alexa fungerar mycket bättre på engelska. Nu är jag ingen expert på detta men det känns spontant som företagen (apple, amazon etc) lägger mer krut på röststyrning på engelska än på svenska. Vilket kanske inte är så konstigt med tanke på antalet människor som har engelska vs svenska som språk.

Fast...Google har ju släppt sina högtalare på svenska och ska finnas som stöd i Sonos ONE väl? Men det fungerar inte.
Hej Henril!

Fast jo det är väll Sonos fel. Dom släppte ju google med men inte svenska där heller fast det finns på googles egna. Men det verkar inte vara tillräckligt stor marknad för sverige så det ska vara intressant.
Har vi tur kanske ikea kan ställa lite mer krav om de ska va sonos i deras saker.

Hur gör du när du ska spela svenska låtar eller band? Min vill inte gå med på det i alla fall i de flesta fallen.
Badge +2
Jag kör inte google men såvitt jag vet så kör mina vänner google med svenskt tal på sina sonos.

Jag lyssnar inte på någon svensk musik så jag har inte testat, så för mig är det ett icke-problem. Fungerar bra med de grupper jag lyssnar på iaf.
Userlevel 3
Badge +14
Hej,

Google Assistant kan nu aktiveras i Sverige, se https://en.community.sonos.com/sonos-svenska-forum-229098/google-assistant-kommer-till-sverige-och-danmark-paa-sonos-6830049 för mer information.
Ännu inget datum spikat när det gäller Alexa dock.

//Henrik B

Reply