Question

Mina högtalare tappar kontakten med min iPhone, dator och padda och Apple Music och Spotify

Badge +1

Hej

Detta är ett problem som är återkommande!

Jag bor i en ganska stor våning, en 6:a, men har bara Sonos One Generation 2 i fyra rum… Har IKEA Symfonisk i två rum. Fastigheten är byggd 1904 med tjocka tegelväggar. Jag har en Apple Extreme router och en Apple Express kopplad till Extreme för att förlänga signalerna.

Helt plötsligt slutar musiken spela, eller några högtalare dör eller två spelar och resten är tysta och på displayerna står det “kan inte ansluta till Appel Music” eller “Hittar inte källan” eller “Musiken är felkodad”… detta är inte första gången, det är ett väldigt stort problem och ett återkommande problem. Jag har varit i kontakt med supporten tidigare och ni har gjort diagnos och jag har gjort åtgärder efter förslag från er. Men problemet kommer tillbaka hela tiden… jag drar ut sladdarna till högtalarna jag drar ut sladden till min router… men inget hjälper… det är fruktansvärt irriterande när man lagt ner nästan 15.000:- på det bästa systemet… som inte är det bästa systemet enligt mig… NU!

Vad fan gör jag?

Undrar | Per-magnus

10 replies

Userlevel 4
Badge +12

Hej adman, 

Välkommen hit. 

Då kan du ta och skicka in en diagnostik nästa gång du får problem och svara med bekräftelsenumret här. 

Badge +1

Hej igen

Nu så förlorar min iPhone kontakten med Spotify via Sonos eller så står det att låten är felkodad… Jag blir så otroligt trött på detta eftersom detta är ett problem som finns hela tiden. Jag drog ut kontakten till den ena IKEA Symfoni igår (lampan) har bara den lilla fyrkantiga kvar i systemet… Ska jag dra ut den också, fungerar inte IKEA / Sonos ihop med de andra Sonos ONE-högtalarna? Eller ska jag köpa en Sonos-puck och förstärka mina signaler?

Diagnostiknummer / Bekräftelsenummer: 1721317454

Snälla jag måste få hjälp med detta, detta håller på att gå mig på nerverna!!!

Hälsar | Per-Magnus

Userlevel 4
Badge +12

Går det att få t ex rummet ‘Gång’ kabelansluten till din andra apple router, den som ingen Sonos produkt är kabelansluten till? 

Jag tvivlar på att en Sonos Boost kommer att hjälpa här eftersom din nu kablade Sonos One får samma funktion som en Boost. 

Och då du spelar till alla högtalare, skapa gruppen från din kabelanslutna Sonos One istället för en som är trådlös. 

Så separera gruppen du har nu och skapa den igen från Tv-rum istället. 

Badge +1

Hej Anton

Ja det går att få “Gång” kabelansluten, den står sidan om.

OK då köper jag ingen sådan. Men har bestämt mig för att skrota IKEA Symfonisk och nu köpa två Sonos One, Gen 2… lite billigare just nu såg jag. Då har jag alla likadana, alla är Sonos och alla är One, Gen 2. Sedan får vi se hur det blir, om problemen kvarstår så vet jag inte vad jag gör :-(

Men en fråga till dig är hur jag skapar min grupp från den kabelanslutna? Drar jag ut sladdarna till alla “One” och sätter först i sladden till den kabelanslutna?

Tack för hjälpen

Hils | pm

Userlevel 4
Badge +12

Okej, jag förstår. Kolla gärna med Ikea ifall du kanske kan lämna tillbaka dem där. 

Förhoppningsvis kommer det att fungera bättre med Sonos One.

Nej du behöver dra strömmen på någon högtalare. Utan vill du ha din kabelanslutna ‘Tv-rum’ som gruppledare som jag rekommenderat dig att ha nu så är det bara att du i Sonos appen väljer ‘Rum’ längst ner i mitten - tryck sedan Tv-rum och välj ‘grupp’ och bocka i de du vill ha med i gruppen. 

Så i och med att du trycker på valet ‘grupp’ då du har Tv-rum markerad så blir det det rummet du skapar gruppen från och i och med det så blir den gruppledare för gruppen.

Jag hoppas det gick att förstå min förklaring.

Badge +1

Hej

Nu har jag varit och köpt två nya Sonos One och bytt ut mina IKEA Sonos :-)

Vill du kolla så att TV-rum är gruppledare.

Diagnos nummer: 1632037838

Tack på förhand

/pm

Userlevel 4
Badge +12

Härligt.

Ja nu har du Tv-rum som gruppledare! 

Badge +1

Hej Anton

Tack för all hjälp. Nu funkar allt som det ska och Symfoni-grejorna är sålda via Blocket.

OCH jag kan spela Sotify via Sonos :-D

Ha det bra och tack än en gång

Userlevel 4
Badge +12

Perfekt, härligt att höra.

Ingen fara. Njut av musiken!

Userlevel 4
Badge +12

Perfekt, härligt att höra.

Ingen fara. Njut av musiken!

Reply