Answered

Löst: Storytel har slutat fungera

• 22 November 2017
  • 71 replies
  • 3556 views

Badge
I have the same issue, Storytel use to work perfectly fine until some recent update. I raised a ticket with Storytel but they point me back at Sonos.
icon

Best answer by Henrik B 12 February 2018, 10:31

Nu har Storytel bekräftat att problemet skall vara löst igen sedan i Fredags eftermiddag.

Om någon har fortsatta problem, vänligen skicka en diagnostik från Sonosappen och svara med numret du får.

Tack på förhand och ursäkta besväret!
View original

This topic has been closed for further comments. You can use the search bar to find a similar topic, or create a new one by clicking Create Topic at the top of the page.

71 replies

Userlevel 2
Badge
Har samma problem. Tog därför bort tjänsten o tänkte lägga till den igen men då klagar den på felaktig email eller lösen. Jag har dubbelkollat min inloggning genom att logga in på storytels konto o då funkar det. Men som sagt inte via Sonos. Segt...

Igår fick jag igång en saga till barn nummer ett men inte till nummer 2..... ikväll funkar det inte alls... klagar på felaktig lösen.

Blir mer och mer besviken på mitt Sonosinköp, de verkar lägga fokus på helt andra saker än vad jag efterlyser och använder.
Userlevel 1
Samma problem här. Påstår att inget aktivt konto finns. Vansinnig irriterande! Det har ju funkat så bra förut?!? För att vara en dyr premium-produkt har Sonos börjat strula alldeles för mycket på sistone. Gillas inte!
Så fort vi försöker spela upp en ljudbok nu sen 2 dagar tillbaka så säger den att vi behöver ett aktivt konto hos storytel vilket vi redan har och som har fungerat tidigare. Försökt tagit bort och lagt till tjänsten i sonos men samma fel. Tips någon?
Userlevel 2
Badge
Hej Erik och Christer,

Välkommen till forumet.
Tyvärr är detta ett fel vi för tillfället undersöker och försöker lösa.
Beklagar detta och vi kommer att posta ett svar på denna kedja genast då problemet är löst.

Inget nytt angående Storytel? Här fungerar det typ varannan kväll, ibland efter ett antal försök och ibland inte alls så det är lite slumpen som avgör om barnen får godnattsaga...
Dags att lösa detta nu?
Kom igen Sonos! Sam a problem här! Åtkomst till storytel kommer och går, ibland flera dagar eller även veckor utan storytel på Sonos, en huvud anledningar vi ens köpte dessa Sonos högtalarna.
När jag eller min fru försöker använda Storytel genom Sonos app (oavsett vilken device, oavsett vems konto) får man samma felmeddelande om att ”login is invalid” (ska försöka bifoga screenshot), stör tyvärr hela lägningsrutin för dottern. Inget problem att loggs på storytel på deras egen app.

Userlevel 2
Badge +1
Hej alla,

Vi har tyvärr inte löst vad som orsakar problemet med Storytel ännu, men det finns ett sätt ni kan lösa detta hemma:

1. Ta ut strömmen till alla Sonos enheter.

2. Ta bort Sonos programmet och appen från alla enheter (OSX/Win och iOS/Android)

3. Koppla in strömmen till alla Sonos enheter.

4. Ladda ner programvaran igen.

Hoppas detta hjälper er få Storytel igång igen.
Userlevel 1
Funkat fint några dagar och nu är det plötsligt kass igen. Inget aktivt konto...

Vad tänker ni erbjuda era kunder för kompensation? Står ni för Storytel-kostnaden så länge man inte kan använda Storytel i sin anläggning?

Det är INTE hållbart att man ska behöva starta om och installera om varenda gång man vill lyssna på Storytel.
Userlevel 2
Badge
För mig fungerade det att lägga till Storytel genom appen på datorn. Då var inloggningsuppgifterna inte fel längre, och Storytel funkar nu även genom iOS-appen.
Tror dessvärre att det var en slump att det fungerade just då men kan givetvis ha fel... :D
Har själv testad alla möjliga varianter och det fungerar ibland och ibland inte.
Userlevel 2
Badge +1
Hej Community Användaren,

Vi arbetar ännu med Storytel för att lösa detta problem. Vi har tyvärr inga testfixar eller sätt att jobba runt detta problem för tillfället.
Vi skriver ut ett svar/lösning genast då vi får en uppdatering av Storytel
Userlevel 3
Badge +14
Ursäkta för sent svar här!

Storytel skall ha löst kontoproblemen och tjänsten bör fungera som den skall igen.

Om det fortfarande inte går spela, testa ta bort och lägg till kontot i Sonos och testa igen.
Är det fortfarande problem, skicka en diagnostik från Sonosappen precis efter det felar.
Userlevel 2
Badge
Av någon anledning har tråden om problemen med Storytel försvunnit?

Kan meddela att problemen efter senaste uppdateringen är lika stora som tidigare där det ibland fungerar och ibland inte. Ibland kommer man hela vägen till att man valt bok och det ser ut som den startar innan felmeddelandet kommer och ibland blir det stopp direkt.
Det som ändrats senaste tiden är att jag numera får meddelande "kan ej bläddra musik" och i bland "tappat anslutning till Storytel" istället för som tidigare då man fick meddelande om att konto saknades eller felaktiga inloggningsuppgifter.
Fick detta problem nu. För premiumprodukter förväntar jag mig snabb åtgärdning av fel som dessa.
Vad händer med detta? Kan ni vänligen återkoppla med status samt hur lång tid vi det förväntas ta att lösa problemet!
Exakt ni säger att det var problem för 20 dagar sedan och att ni skulle komma tillbaka med ett svar. Jag har idag samma fel.
Userlevel 2
Badge
Ta hand om befintliga kunder verkar inte vara Sonos melodi, man fokuserar mer på att presentera nya tjänster och produkter för att sälja men sen om funktionerna fungerar och är användarvänliga är inte så noga...
Tråkigt, barnen lyssnar alltid på ljudbok när de skall sova och fick varsin sonos 1 i somras för att kunna göra det. Nu får vi köra i mobilerna istället. Synd när man lägger pengar på vad man trodde var bra produkter!
SÅ väldig tråkigt att det här problemet kvarstår! Storytel funkade utan problem de första månader efter jag köpte Sonos systemet, känns som problemen började med en av Sono uppdateringarna. Storytel funkar annars precis som den borde på allt annat, bara inte genom Sonos. Jag följde Alex L instruktioner och det funkade en dag, men nästa kväll var det samma problem igen! Att gå runt hela lägenhet, rum till rum och koppla bort alla Sonos devices, sedan komma ihåg vilka mobil devices har Sonos installerat, ta bort och installera om på allihopa är precis motsatsen till den smidiga user experience Sonos annars verkar jobba hårt att skapa.

En av mina Sonos högtallarna används nästan exklusivt med Storytel i min dotters rum, inte bara en integrerad del av min 7 åriga dotters läggningsrutin som nu har blivit mer irriterande och invecklad varje kväll Sonos/Storytel inte funkar. Också var så supersmidigt om hon vaknade mitt på natten, istället för att ligga rädd i mörkret, gråtande medans hon blev alldeles för klarvaken av pga rädsla och ropandet till mamma & pappa. Hade hon kunnat bara trycka på en knapp, försvinna in i en bok värld och hitta snabbt vägen tillbaks till sömnen. Bra för barnet, bra för föräldrarna. Men nu, har vi bara en 2000:- låda som sitter helt oanvänt bredvid hennes säng som alstrar inget mer än ett svagt vit ljus.

Snälla snälla hjälp!
Detta är inte en hållbar lösning, speciellt inte om man har 9+ enheter. Nu har dessa problem pågått i en månad eller mer. Hur länge till måste kunderna vänta?
Userlevel 2
Badge +1
Hej Community användaren,

Vi skickar några privatmeddelanden där vi ber om mera information gällande Storytel och problemet ni har.
Vi samlar sedan all information och går igenom infon med Storytel!
Tack på förhand!
Hej,

Jag började uppleva detta problem ikväll. Lyssnade på en ljudbok i Storytel på en Play:1 och pausade för att göra lite andra saker.. Efter kanske 15 minuter trycker jag på Playknappen på högtalaren för att fortsätta spela. Inget händer. Jag kollar via iPhone-appen och då säger den att jag inte har något aktivt konto el dylikt. Provar via Sonos-appen i Mac och där får jag att det är fel användarnamn eller lösen.

I Storytels egen iPhone-app och fungerar det och kontot fungerar att logga in med på storytel.se.

Nu har jag provat ta bort Storytel-tjänsten från Sonos och när jag försöker lägga in den igen så får jag fel anv el lösenord. Jag har ändrat mitt lösenord på Storytel och försökt igen, men får samma sak.

Behöver lösning på detta.

Med vänlig hälsning,
Robert
Sonos please! Vad händer? Har gett er allt ni behövde för felsökning.
För oss har det börjat fungera igen, utan att vi egentligen gjort något. Tog förvisso bort storytel från kontot och la dit det igen för någon dag sedan, men just då löste det inte problemet. Får hoppas att det håller i sig.

Och nu funkar det inte igen. Det här duger f-n inte.

Och ikväll har det funkat igen...

Som många innan har varit inne på, det är det tillsynes helt slumpmässiga i om det funkar eller inte som inte håller. Kom gärna med lite feedback här i tråden. Inte helt lätt att lägga upp för en femåring att det kanske går att lyssna på saga idag, och om det gör det kan det sluta fungera när som helst.
Felet kvarstår, vad händer?? Dags att leverera, hur kan detta ens vara ett problem?
Ibland kommer man in, som ikväll, men när man ska starta en bok kommer texten upp att ett aktivt abonnemang saknas.

För mig fungerade det att lägga till Storytel genom appen på datorn. Då var inloggningsuppgifterna inte fel längre, och Storytel funkar nu även genom iOS-appen.