Question

Ljud kommer och går, ibland fungerar det inte alls. Symfonisk Lampa och Symfonisk Bokhylle

• 28 September 2019
  • 16 replies
  • 209 views

Badge
Hejsan.

Jag(egentligen frugan) har köpt två st Symfonisk Lamphögtalare och en Symfonisk Bokhyllehögtalare.
Lamphögtalarna står i sovrummet resp. vardagsrummet och bokhyllehögtalaren står i köket.

Nu till problemet. Har fruktansvärda problem med att spela musik i t.ex båda lamphögt, spelar musik i ena men inte andra. När jag ska spela i alla högt så spelas det i köket och sovrummet men inte vardagsrummet. Oftast är det en högtalare som inte spelar musik, har hänt att bara köket spelar men dom andra två är tysta.

Har en unifi UAC-AP-LR som wifi accesspunkt. Alla högtalare har bra anslutning till wifi.
Sovrum -46 dBm, vardagsrum -38 dBm och köket -39 dBm.
Testat bytt wifi kanaler mellan 1, 6 och 11, ingen förbättring.

Sonos diagnostik: 309536800

16 replies

Userlevel 3
Badge +10
Hej Pertan,

Välkommen till vårt svenska forum!

Ja jag kan se att signalstyrkan ser bra ut men signalen i sig från varje högtalare har en del störningar på sig vilket antagligen påverkar uppspelningen här.
Försök gärna att byta trådlös kanal för ditt wifi till kanal 6 istället 11.
Skicka diagnostik igen efter detta och hör av dig med numret.
Badge
Med wifi inställt på kanal 6 så droppade vardagsrum bort trots att den och köket står max två meter från varandra.

Kanal 6: 2075905262
Badge
Nej, det är inte löst, det var bara jag som tryckte fel.
Userlevel 3
Badge +10
Ah nej, det ser inte bättre ut.
Du skulle behövt temporärt först och främst kabelansluta en av dem direkt till routern med en ethernet kabel.

Så gör det och skicka en till diagnostik tack.
Badge
Ah nej, det ser inte bättre ut.
Du skulle behövt temporärt först och främst kabelansluta en av dem direkt till routern med en ethernet kabel.

Så gör det och skicka en till diagnostik tack.

Så dära, kör nu nätverkskabel till Vardagsrum, kör på SonosNet kanal 6.

SonosNet kanal 6/Wifi kanal 6: 994625635.
SonosNet kanal 11/Wifi kanal 11: 787623132

Men nu hoppade sovrum bort och den har jag ingen möjlighet att köra med nätverkskabel.
Däremot så är kök och vardagsrum riktigt responsiva.
Badge
Du får ursäkta mig. Hade inte startat om högtalaren som jag använde nätverkskabel till.

Denna diagnostik borde vara den rätta.
Ditt bekräftelsenummer är: 2017573980
Userlevel 3
Badge +10
Perfekt.
Det ser mycket bättre ut i senaste diagnostiken.
Hur verkar det fungera nu då en är kabelansluten ?
Badge
Perfekt.

Har inte hunnit testa då jag varit upptagen i annat, men ska testa mer idag så återkommer jag om det är bättre eller sämre.
Badge
Perfekt.

Hej.

Nja, sovrum spelar inge musik när alla högtalare är invalda.

Ditt bekräftelsenummer är: 1614121652.
Userlevel 3
Badge +10
Och om du sätter den som heter "Symfonisk" som gruppledare istället? Är det samma då?
Så du avgrupperar och skapar sedan gruppen igen men du väljer "grupp" från "Symfonisk"
Badge
Och om du sätter den som heter "Symfonisk" som gruppledare istället? Är det samma då?
Så du avgrupperar och skapar sedan gruppen igen men du väljer "grupp" från "Symfonisk"

Den som heter Symfonisk är den som står i vardagsrummet, den tappar rumstilldelning titt som tätt.

Sovrum spelar fortfarande inte musik när jag startar grupp från Vardagsrum/Symfonisk.

Grupp startad från Vardagsrum: 96732215
Userlevel 3
Badge +10
Nej okej. Sätt SonosNet på kanal 1 är du snäll.
Testa spela upp och skicka en till diagnostik.
Badge
Nej okej. Sätt SonosNet på kanal 1 är du snäll.
Testa spela upp och skicka en till diagnostik.

Det fungerar men är segt att reagera på låt ändringar osv.
Ditt bekräftelsenummer är: 347536144.
Userlevel 3
Badge +10
Och om du sätter "Symfonisk" som gruppledare istället för kök, är det samma då med? I detta fall då du har en kopplad med kabel så är det alltid bäst att skapa gruppen från den.
Så gör det och skicka en diagnostik är du snäll.

Det ser dock svårt ut vad vi än gör här, går det att flytta "Sovrum" närmare den som står i vardagsrummet? Kanske en annan plats i sovrummet som är närmare t ex.
Badge
Och om du sätter "Symfonisk" som gruppledare istället för kök, är det samma då med? I detta fall då du har en kopplad med kabel så är det alltid bäst att skapa gruppen från den.
Så gör det och skicka en diagnostik är du snäll.

Det ser dock svårt ut vad vi än gör här, går det att flytta "Sovrum" närmare den som står i vardagsrummet? Kanske en annan plats i sovrummet som är närmare t ex.

Helt ärligt fattar jag inte vad som är felet? Alla högtalare har bra anslutning till wifi, ställer jag mig bredvid ”Sovrum” med min gamla iPhone 4S så har jag inga problem att surfa eller streama. Men en Symfonisk som förmodligen har kraftigare antenn än telefonen fungerar inte.

T.om Symfonisk/vardagsrum tappar ibland anslutning trots att den har fri sikt till unifi ap.

Är det så att när man skapar en grupp så skippas wifit helt och hållet och högtalarna pratar med varandra.
Userlevel 3
Badge +10
Då du skapar en grupp så är det den du skapar gruppen från som först spelar musiken och sedan skickar den signalen vidare till resten av högtalarna i gruppen, så därför är det bäst att skapa gruppen från den högtalare med bäst anslutningen vilket i ditt fall är den med ethernet kabeln i sig.
Då du har minst en kopplad med kabel så ansluter de trådlösa högtalarna först och främst mot den som är kablad till nätverket, är de för långt ifrån så kan de även ta anslutning till en annan trådlös högtalare som har en bättre anslutning till den kablade Sonos produkten.

Problemet här är störningar på signalerna mellan dina högtalare, det är höga störningar och alla ändringar vi gör verkar inte få det bättre.
För visst fungerar det bra om du endast spelar till den som är kablad?
Antar att om det fungerar bra och du grupperar in kök med Symfonisk som redan spelar så fungerar det helt okej med? Eller börjar det redan där bli problem med musiken?

Reply