Question

Lågt ljud med TV

Nyligen köpt en sonos beam, jag är vädligt nöjd med ljudet när jag lyssnar på musik via spotify. Problemet är att när jag ska när jag kollar film på TVn blir ljudet mycket lägre och jag behöver höja volymen till väldigt mycket för att ens höra något.

Är det någon inställning som är fel eller vad ska jag göra åt det?

This topic has been closed for further comments. You can use the search bar to find a similar topic, or create a new one by clicking Create Topic at the top of the page.

10 replies

Userlevel 2
Badge +7
Hej hammen,

Äsch då, och bara TV ljudet är lägre?
Vad är det för källa då spelar från då du kollar på film? Netflix, apple tv etc.
Ljudet är lägre när jag tittar på en källa där ljudet går genom tvn. Jag kollar tv via teliabox och netflix via apple tv.
Userlevel 2
Badge +1
Ljudet är lägre när jag tittar på en källa där ljudet går genom tvn. Jag kollar tv via teliabox och netflix via apple tv.

Hej Hammen,

Kan du kabla in din Beam till din TV box eller Apple TV som ett test?
Undrar om det är TV:n som skickar ut en svag signal!
Hej
Jag har kopplat min Beam direkt till apple tvn för att testa men får då inget ljud alls?
Userlevel 2
Badge +7
Nej det är sant, tror inte apple TV har en HDMI ARC port va?
Koppla tillbaka den till din TV är du snäll och välj TV som källa i Sonos och skicka sedan en diagnostik om volymen fortfarande är lägre och glöm inte att inkludera numret här med.
För instruktioner:
https://support.sonos.com/s/article/141?language=sv
Ingen förändring, har skickat diagnostik med nr 326789685.
Userlevel 2
Badge +7
Kan se att den sänder ut ljud i stereo format nu. Kolla gärna din Tv's inställningar under ljud om du kan ändra ljudformatet till Dolby Digital t ex.
Vad är det för Tv du har? Märke och modell.
Jag har en Samsung ue55h6475. Jag har ändrat så teliaboxen skickar ut Dolby Digital. Det finns PCM, Dolby Digital, DTS och DTS Neo 2:5 som alternativ som ljudformat på TVn men jag har bara möjlighet att välja mellan PCM och DTS Neo 2:5.
Userlevel 2
Badge +7
Det kan vara just det att volymnivåerna är annorlunda beroende på källa av ljud.
Så om du lyssnar på musik från Spotify t ex på en bra volym och sedan byter till TV, t ex en nyhetskanal så kommer antagligen ljudet att vara lägre då det är på TV.
För din BEAM håller sig på samma volym om du kollar i appen och byter mellan källorna va ?
Userlevel 2
Badge +7
Hej igen hammen,

Kolla gärna så volymen i din teliabox inte står på väldigt låg volym med är du snäll, en annan användare i en annan tråd här hade liknande problem och löste det genom att höja volymen där.

https://sonos-en.insided.com/sonos-svenska-forum-229098/beam-laagt-ljud-vid-film-6810627