Answered

Köpråd Sonos Play 1 eller One

• 5 June 2019
  • 3 replies
  • 450 views

Hej,

Jag väljer mellan en Play 1 och Play One. Vad är skillnaden mellan dessa?
Om jag vill ha rösstyrning via Google home, vilken har stöd för det?
Om det inte finns stöd för det nu i Sverige, planeras det till framtiden?

Antar att båda har ungefär likadant ljud och att båda går att koppla ihop med 1 Sonos Playbar.

Tack
icon

Best answer by Henrik B 5 June 2019, 12:58

Hej Md7dani1,

Välkommen till forumet!

Play:1 sakar mikrofoner så valet blir lätt om du vill ha stöd för rösstyrning, Sonso One, den stöttar både Alexa och Google Assistant.
Du kan gruppera alla produkter med varandra, vill du ha surround behöver du två av samma modell dock.

Varken Amazon Alexa eller Google Assistant är lanserat i Sverige ännu, det är på gång men inget spikat datum än är jag rädd.
View original

3 replies

Userlevel 3
Badge +14
Hej Md7dani1,

Välkommen till forumet!

Play:1 sakar mikrofoner så valet blir lätt om du vill ha stöd för rösstyrning, Sonso One, den stöttar både Alexa och Google Assistant.
Du kan gruppera alla produkter med varandra, vill du ha surround behöver du två av samma modell dock.

Varken Amazon Alexa eller Google Assistant är lanserat i Sverige ännu, det är på gång men inget spikat datum än är jag rädd.
Tack för svar.

Jag läste att google assistant var på gång i mitten av maj, men har inte följt utvecklingen.

Planen är att skaffa 2 högtalare av en modell.

Är det så att Google Assistant funktionalitet styrs av mjukvaran i högtalaren och inte vilken modell man köper. Antar att det är Gen 2 som har stöd för Google assistant men tex inte Gen 1?
Så har den stöd så räcker det att göra en uppdatering av högtalaren för att få röststyrning när det väl släpps.
Userlevel 3
Badge +14
Tack för svar.

Jag läste att google assistant var på gång i mitten av maj, men har inte följt utvecklingen.

Planen är att skaffa 2 högtalare av en modell.

Är det så att Google Assistant funktionalitet styrs av mjukvaran i högtalaren och inte vilken modell man köper. Antar att det är Gen 2 som har stöd för Google assistant men tex inte Gen 1?
Så har den stöd så räcker det att göra en uppdatering av högtalaren för att få röststyrning när det väl släpps.

Precis, hårdvaran är förberedd, så det är samma hårdvara som säljs i tex. USA där det nu fungerar, det är mjukvaran som styr regionlåsningen.
Som du kanske sett här på forumet går det komma runt denna spärr redan i dag, men det är inget vi rekommenderar från Sonos sida då det kan vara så att det inte funkar som det skall, samt att vi inte ger någon support för det förren det är officiellt lanserat.

Sonos One Gen1 och Sonos One Gen2 har samma funktioner, det är processor, minne och en del annat som är skillnaden, men inget som påverkasrt funktionerna, de är detsamma oavsett modell.

Reply