Question

Kan inte koppla ihop Sonos med google assistant.

• 25 September 2019
  • 35 replies
  • 2026 views

Efter timmar av att försöka få Sonos One (2gen) att hitta Google Assistant och en timmes samtal med support (inkl. telefonkö på 55 min) har jag inte lyckats får detta att fungera. Fastnar i en loop hela tiden. Har re-bootat både router som högtalare. Bytt konto på Google. Uppdaterat samtliga appar. Ja, vad finns det mer att göra? Snälla ... tips mottages å det varmaste.

35 replies

Userlevel 3
Badge +4

Jag aktiverat GA på Sonos och gjort inställningar, alla högtalare syns i appen, jag kan starta alla högtalare genom GA Sonos 3, Vardagsrum med följande produkter (Playbar  2st Sonos Play 1 och Sub) 2 st Sonos One i sovrummet. 

jag har två stycken Play 5 ( 2 : generationen ) en i köket och en i annat rum, GA svarar att ” The thing går inte att nu, behöver eventuellt konfigureras om) När jag ger kommande att starta musik. Jag har gått igenom alla inställningar och hittar inte vad som kan vara fel. Märkligt att just femmorna inte fungerar 

Något tips att gå vidare med? Jag har skickat in diagnostik 1624836983

Hur säger du kommandot då? Jag har kopplat Spotify till Sonos och säger t.ex. Ok Google, spela upp In Flames på Badrum. 

Men jag har märkt att GA kan va lite känslig när det gäller vad man döpt rummen till. Dessa kommandon fungerade mycket bättre när jag körde med Alexa och döpte rummen till engelska namn. Men det fungerar bättre och bättre med GA tycker jag. Du kan behöva uttala rummen väldigt tydligt.

Hej,

Tack för svaret. 

Jag säger tex  ” Hej Google spela ABBA i köket” rösten svarar ” ok spelar this is abba spellista Spotify i köket” sen kommer felmeddelandet uppläst. ” the thing går inte att nå..,,”

När jag spelar musik i köket som jag startat från Sonos appen  och frågor GA ” hej Google vad spelas i köket” du svarar rösten med låt och artist om jag spelar musik från Spotify

Det vekar som att påbörja uppspelning av musik på femmorna som inte fungerar via GA. 
Med dom andra högtalarna i de andra rummen fungerar det klockrent.

/Per

Userlevel 3
Badge +4

Hej,

Tack för svaret. 

Jag säger tex  ” Hej Google spela ABBA i köket” rösten svarar ” ok spelar this is abba spellista Spotify i köket” sen kommer felmeddelandet uppläst. ” the thing går inte att nå..,,”

När jag spelar musik i köket som jag startat från Sonos appen  och frågor GA ” hej Google vad spelas i köket” du svarar rösten med låt och artist om jag spelar musik från Spotify

Det vekar som att påbörja uppspelning av musik på femmorna som inte fungerar via GA. 
Med dom andra högtalarna i de andra rummen fungerar det klockrent.

/Per

Ok. För hos mig blir det; “Ok, spelar this is xx spellista” och så börjar de spela. Då verkar det ju som att processen fungerar som den ska för dig också fram till dess du får ett felmeddelande. Intressant att du får svaret “the thing går inte att nå...” för ibland kan jag få som svar att GA inte kan hjälpa mig med det. Men det är oftast då det är krångliga engelska titlar på låtar eller artister. Då får man uttala artisten/titeln på svengelska så brukar det fungera. Men den responsen du får känns skum.

Blir ju bra om någon på Sonos kan kolla på diagnostiken. 

Userlevel 4
Badge +12

Jag aktiverat GA på Sonos och gjort inställningar, alla högtalare syns i appen, jag kan starta alla högtalare genom GA Sonos 3, Vardagsrum med följande produkter (Playbar  2st Sonos Play 1 och Sub) 2 st Sonos One i sovrummet. 

jag har två stycken Play 5 ( 2 : generationen ) en i köket och en i annat rum, GA svarar att ” The thing går inte att nu, behöver eventuellt konfigureras om) När jag ger kommande att starta musik. Jag har gått igenom alla inställningar och hittar inte vad som kan vara fel. Märkligt att just femmorna inte fungerar 

Något tips att gå vidare med? Jag har skickat in diagnostik 1624836983

Hej PelleHansson, 

Välkommen hit! 

Problemet du beskriver här, hade det precis hänt då du skickade in diagnostiken? 

För senaste aktivitet jag kan se för dina Play:5 är ca 12-13 timmar. Så återskapa problemet och ta sedan en diagnostik så kan jag förhoppningsvis se mer där. 

Hej,

Har nu skickat ny diagnostik. Bifogar även skärmklipp från GA som finns under valet mina aktiviteter 

Diagnos
443155152

skärmklipp från GA

Här är exempel på när det fungerar på andra modeller än play 5

Userlevel 4
Badge +12

Okej. 

Har du testat att återställa en av högtalarna? Precis som du blev ombedd över E-post från vår support? 

Hej Anton,

Har precis gjort ominstallationen och nu fungerar det.

Jag har svarat Daniel via mail.

Tack för hjälpen.

Hälsningar

Pelle 

Userlevel 4
Badge +12

Härligt Pelle! 

Ingen fara och ha det så bra. 

Efter timmar av att försöka få Sonos One (2gen) att hitta Google Assistant och en timmes samtal med support (inkl. telefonkö på 55 min) har jag inte lyckats får detta att fungera. Fastnar i en loop hela tiden. Har re-bootat både router som högtalare. Bytt konto på Google. Uppdaterat samtliga appar. Ja, vad finns det mer att göra? Snälla ... tips mottages å det varmaste.

Halloj! Har samma problem.. fick du någon ordning på det hela?

Reply