Question

Kan inte koppla ihop Sonos med google assistant.

• 25 September 2019
  • 35 replies
  • 2051 views

Efter timmar av att försöka få Sonos One (2gen) att hitta Google Assistant och en timmes samtal med support (inkl. telefonkö på 55 min) har jag inte lyckats får detta att fungera. Fastnar i en loop hela tiden. Har re-bootat både router som högtalare. Bytt konto på Google. Uppdaterat samtliga appar. Ja, vad finns det mer att göra? Snälla ... tips mottages å det varmaste.

35 replies

Userlevel 4
Badge +12
Hej pappabrun,

Välkommen hit!

Aj då.
Börja då med att skicka in en diagnostik så tar jag mig en titt om jag kan se vad det är som ställer till det här.
Hej. Jag fick tag i supporten idag och de löste det hela. Det handlade om att inte använda Google assistent appen utan Google Home istället och därigenom använda assisten. Det funkade. Men tack för ditt svar.
Userlevel 4
Badge +12
Strålande.
Ingen fara, bra att det fungerar!

Hej jag har också problem att lägga till rösttjänsten Google assistant via sonos appen. Har konfigurerat sonos både i Google Home och Google assistant men det verkar inte fungera tillbaka till sonos appen den bara loopar och efter ett tag får jag ett felmeddelande. Vad ska jag göra för att kunna lägga till rösttjänsten Google assistant? Jag har en sonos one

Userlevel 4
Badge +12

Hej MikaK

Välkommen hit!

Du kan börja med att skicka in en diagnostik så kanske jag kan se direkt vad som pågår. 

Hej MikaK

Välkommen hit!

Du kan börja med att skicka in en diagnostik så kanske jag kan se direkt vad som pågår. 

Hej Anton

nu har jag skickat diagnostik

/Mika

Userlevel 4
Badge +12

Tackar.

Vad är det för felmeddelande du får när du försöker lägga till Google Assistant? 

Jag tror jag får samma fel som ovan. Har försökt minst 50ggr under 3 dagar nu att försöka länka Sonos med Google assistent. 
efter några minuter står det i sonos-appen att det misslyckades. Jag kan se mina sonos One och en playbar som dyker upp i Google. Men sonos appen verkar inte förstå kopplingen. 

Userlevel 4
Badge +12

Hej tobbe.78, 

Välkommen hit!

Återskapa felet igen och skicka in en diagnostik och svara här med numret tack.

Får exakt samma fel, provat hur många ggr som helst.

Userlevel 4
Badge +12

Hej dannydoe, 

Välkommen hit! 

Okej.

Kan du återskapa felet och skicka in en diagnostik?

Instruktioner hittar du om du klickar HÄR.

Hej!

Lyckas inte lägga till/koppla Google Assitenten till min Sonos. 

Verkar vara samma fel som övriga ovan här har haft. 

Gör en diagnos och skickar in nu i förebyggande syfte.

Med vänlig hälsning, Carl 

Hej

Jag misslyckas också med länkningen till Google Assistent. Har provat med både Assistent och Google Home.

Samma problem som övriga.

Skickar diagnostik.

/ Inge

Google assistent appen vägrar lixom lägga till/visa Sonos enheten i listan under Assistent-enheter. 

Går man in på “lägg till en enhet” så visar den dock Sonosen som länkad...

Hej 

Samma problem här.

Problemet löst.

Installerade om Google assistant appen och gjorde om installationsprocessen (startade i Sonos appen från Inställningar, tjänster.)

Exakt samma problem här. Ominstallation av assistent-appen hjälper ej. Verkar vara nåt knas i länkningen från sonos-appen till assistent-appen. Länkningen tar en till app store, men ej vidare med detaljerna i URL:en till själva appen

Hej! Samma problem här.. denna bugg borde vara löst nu

+1 på samma fel som ovan. Har försökt under två veckors tid nu. Någon lösning på problemet?

Userlevel 4
Badge +12

Hej allihopa,

För er som har problem att lägga till Google Assistant i Sonos:

Först:
1. Öppna en webbläsare och gå till google.com 
2. tryck på ditt konto uppe i högra hörnet, välj sedan "hantera ditt google konto"
3. Välj sedan "Säkerhet" i spalten till vänster
4. Gå ner till "Appar från Google med kontoåtkomst" och välj "Hantera åtkomst" 
5. Tryck på "Sonos Google Assistant Built-In Speakers" kan vara att den är översatt till svenska. 
6. Ta bort åtkomsten här .
7. Försök nu igen att lägga till Google Assistant via Sonos appen.

Om ni aldrig fått Sonos som en app med åtkomst till ert google konto så kan ni även testa att logga in med ett annat google konto och kolla om det går att lägga till det via Sonos istället. 

Och även de grundläggande supportsidorna vi har:

Se https://support.sonos.com/s/article/3467?language=sv för hur du installerar Google Assistant på Sonos.
Se även https://support.sonos.com/s/article/3490?language=sv
Allmänna riktlinjer: https://support.sonos.com/s/article/3494?language=sv

Hej, jag lyckas bara få igång Google Assistant

på en av mina högtalare, I Google Assistant appen står det att jag har 6 enheter men den kopplar bara upp mot en, vad kan felet vara?

Någon mer som varit med om det?

/Anders

Userlevel 3
Badge +4

Hej, jag lyckas bara få igång Google Assistant

på en av mina högtalare, I Google Assistant appen står det att jag har 6 enheter men den kopplar bara upp mot en, vad kan felet vara?

Någon mer som varit med om det?

/Anders

Hej!

Du måste lägga till den tjänsten till respektive högtalare i sonosappen.

Tack, har provat det men det funkar inte, enheterna syns i Google Assistant och jag kan välja högtalare jag vill ansluta i Sonosappen men det funkar inte, bifogar lite bilder på hur det ser ut

Userlevel 3
Badge +4

Ok, det va intressant. Jag la till google assistant på en högtalare rätt nyligen och det fungerade utan problem. Kanske är något generellt strul. 

Det verkar så om man läser andra inlägg. 

Jag aktiverat GA på Sonos och gjort inställningar, alla högtalare syns i appen, jag kan starta alla högtalare genom GA Sonos 3, Vardagsrum med följande produkter (Playbar  2st Sonos Play 1 och Sub) 2 st Sonos One i sovrummet. 

jag har två stycken Play 5 ( 2 : generationen ) en i köket och en i annat rum, GA svarar att ” The thing går inte att nu, behöver eventuellt konfigureras om) När jag ger kommande att starta musik. Jag har gått igenom alla inställningar och hittar inte vad som kan vara fel. Märkligt att just femmorna inte fungerar 

Något tips att gå vidare med? Jag har skickat in diagnostik 1624836983

Reply