Question

kan inte ansluta till Spotify

• 1 December 2018
  • 14 replies
  • 510 views

Får konstant felmeddelande om att ”sonos inte kan spela upp för att anslutningen till Spotify saknas”.
Spotify fungerar utmärkt enskilt, men kan inte heller koppla till Sonos. Har uppdaterat Sonos samt startat om modemet (fiber med WLAN).
Sååå himla trött på att det här händer emellanåt och väntar på en beställning av en SUB till vilken jag är oerhört nära att boka av just nu!!

This topic has been closed for further comments. You can use the search bar to find a similar topic, or create a new one by clicking Create Topic at the top of the page.

14 replies

Userlevel 3
Badge +14
Hej HenrikSWE,

Välkomment ill forumet!

Kan du skicka en diagnostik från ditt system precis efter du har problem, och svara med det nummer som du får?

Detta kommer att ge oss en detaljerad rapport över ditt system inklusive information kring trådlösa nätverk, anslutningsfel, lokal nätverksinformation och annan information som hjälper oss att fastställa orsaken till problemet. Instruktioner om hur du skickar en diagnostik kan du se i länken: LÄNK

Tack på förhand!
Badge +1
Har fått exakt samma problem. Finns det någon standardlösning?
Userlevel 3
Badge +14
Har fått exakt samma problem. Finns det någon standardlösning?

Nej, det kan bero på många olika saker, därav vår förfrågan om diagnostiker.
Badge +1
Ok. Så skall jag också skicka in diagnostiken från mitt system?
Userlevel 3
Badge +14
Ok. Så skall jag också skicka in diagnostiken från mitt system?

Japp, posta numret här så kan jag ta en titt.
Badge +1
Mitt bekräftelsenummer: 686816997
Har samma problem. Kan inte spela spotify efter senaste uppdsteringen.

1306153774

Spotify finns inte bland mina musiktjänster och inte heller bland tillgängliga tjänster att ladda in heller.
Userlevel 3
Badge +14
Mitt bekräftelsenummer: 686816997

Tackar, sitter din BEAM direkt kablad till router eller via vägguttag, switch eller liknande?
Det ser även ut som det finns flera Spotifykonton tlllagda, är det samma problem från de olika?

Gör även följande:

Gå till Inställningar, Avancerat, Trådlösa inställningar.
Klicka fortsätt, och sedan Återställ, knappa inte in lösenordet.

Har samma problem. Kan inte spela spotify efter senaste uppdsteringen.

1306153774

Spotify finns inte bland mina musiktjänster och inte heller bland tillgängliga tjänster att ladda in heller.

Tackar, det ser ut som du försöker spela via Alexa?
Jag ser även massor med DNS-problem, möjligen pga att du använder VPN eller liknande för att köra Alexa?
Om inte, testa ändra DNS i din router:

Primär server: 208.67.222.222
Sekundär server: 208.67.220.220
Badge +1
BEAM är kabelansluten till routern via 2 switchar. Har varit ansluten så hela tiden och har funkat fint förut. Kan inte se i någon av våra installerade Sonos appar att vi använder mer än ett spotify-konto. Men vi använder spotify appen ibland också och då använder vi olika konton. Men inget av sätten funkar nu. Det går inte ens att ansluta till någon av sonos spelarna från spotify appen trots att de dyker upp i listan. Inget felmeddelande ges. Testade ditt förslag med inställningarna. Utan att knappa lösenord blev det felmeddelande att den inte kunde ansluta till nätverket. Knappade in lösenordet men spotify hoppade inte igång.
Userlevel 3
Badge +14
BEAM är kabelansluten till routern via 2 switchar. Har varit ansluten så hela tiden och har funkat fint förut. Kan inte se i någon av våra installerade Sonos appar att vi använder mer än ett spotify-konto. Men vi använder spotify appen ibland också och då använder vi olika konton. Men inget av sätten funkar nu. Det går inte ens att ansluta till någon av sonos spelarna från spotify appen trots att de dyker upp i listan. Inget felmeddelande ges. Testade ditt förslag med inställningarna. Utan att knappa lösenord blev det felmeddelande att den inte kunde ansluta till nätverket. Knappade in lösenordet men spotify hoppade inte igång.

Det jag ville var att inte knappa in lösenordet, som det är nu har du både WIFI-installation och SonosNet-installation.
Men eftersom du gjort det nu, dra ut nätverkskablen till BEAM så allt är trådlöst och testa.

Tack på förhand!
Badge +1
Kopplade ur kabeln. Gjorde ingen skillnad men har inte anslutit kabeln igen. Tog sedan bort Spotify från Mina musiktjänster i sonos appen. Försökte sedan lägga tillbaka Spotify som musiktjänst. Appen säger då : "Kontrollera din nätverksanslutning. Ett problem uppstod när vi skulle börja. " etc.
Userlevel 3
Badge +14
Kopplade ur kabeln. Gjorde ingen skillnad men har inte anslutit kabeln igen. Tog sedan bort Spotify från Mina musiktjänster i sonos appen. Försökte sedan lägga tillbaka Spotify som musiktjänst. Appen säger då : "Kontrollera din nätverksanslutning. Ett problem uppstod när vi skulle börja. " etc.

Testa ändra DNS i din router:

Primär server: 208.67.222.222
Sekundär server: 208.67.220.220
Badge +1
Ok. Nu funkar det igen, tack för det. Men jag antar att det lägger av om jag återställer mina standard DNS:er? Och om det är så, varför måste jag plötsligt använda OpenDNS för att Sonos skall funka? Och en fråga till: Du skrev i ett tidigare svar att jag körde på Sonosnet och wifi pga BEAM var kabelansluten. Varför blir det så? Jag har ju stängt av i appen att sonos skall använda sonosnet.
Userlevel 3
Badge +14
Ok. Nu funkar det igen, tack för det. Men jag antar att det lägger av om jag återställer mina standard DNS:er? Och om det är så, varför måste jag plötsligt använda OpenDNS för att Sonos skall funka? Och en fråga till: Du skrev i ett tidigare svar att jag körde på Sonosnet och wifi pga BEAM var kabelansluten. Varför blir det så? Jag har ju stängt av i appen att sonos skall använda sonosnet.

Det kan vara din Internetleverantörs DNS som inte uppdateras nog snabbt, jag pesonligen brukar använda OpenDNS, Google DNS eller CloudFlares oavsett vilken leverantör.
Du har ditt WIFI konfigurerat i Sonos, för att ta bort den informationen (om BEAM sitter permanent med kabel) går till Avancerade Inställnignar, Trådlösa Inställningar, Fortsätt, och Återställ, knappa inte in lösenordet.