Question

Kan ej ansluta play 1

• 22 December 2018
  • 21 replies
  • 537 views

Badge
Anslutningsproblem med play 1. Jag har en playbase inkopplad (tv) och kan nå densamma i Sonos appen. När jag skall ansluta två nyinköpta play 1 så är det ej möjligt att hitta dessa!!! Jag har försökt alla alternativ såsom att ansluta direkt till router med ethernet samt olika avstånd till router. Programvaran i sonosapp är uppdaterad men det hjälpte föga. Inget fungerar och jag är oerhört irriterad på att ingen av högtalarna går att hitta. Obs även försökt med inställningar för att skriva in lösenord, men inget sådant alternativ dyker upp då play 1 vägrar hitta något. Kan någon ge en ledtråd????

This topic has been closed for further comments. You can use the search bar to find a similar topic, or create a new one by clicking Create Topic at the top of the page.

21 replies

Badge
Hej
Play 1 anslutna, efter följande manöver återstart av samtliga högtalare och router, aktivera och avaktivera air time fairness.
Tack för all support
Userlevel 3
Badge +14
Hej Torbjörn,

Välkomment ill forumet!

Kan du skicka en diagnostik från ditt system precis efter du har problem, och svara med det nummer som du får?

Detta kommer att ge oss en detaljerad rapport över ditt system inklusive information kring trådlösa nätverk, anslutningsfel, lokal nätverksinformation och annan information som hjälper oss att fastställa orsaken till problemet. Instruktioner om hur du skickar en diagnostik kan du se i länken: LÄNK

Tack på förhand!
Badge
tack, nummer 38629591
Userlevel 3
Badge +14
tack, nummer 38629591

Tack!

Testa att slå av din förstärkare som förlänger WIFI och lägg till igen.

Tack på förhand!
Badge
Hej
Tack för svaret, Jag har endast en router och ingen förstärkare. Den enda "förstärkare" som möjligen finns är Sonos Playbase, som redan är ansluten.
Userlevel 3
Badge +14
Hmm, OK, namnet "Nocco_58_2G_5G" indikerar att det skulle möjligtvis finnas, då 2G och 5G är oftas skilda.
Har du bytt till detta namn själv i Asusen?

Vad är det för Asusrouter du har?
Testa starta om den om du inte gjort det.

Försöker du ansluta dem som surround direkt eller nytt rum?
Om du inte testat som nytt rum, vänligen testa det.

Tack på förhand!
Badge
Hej, det är en router med två band 2g och 5g. Enligt nytt tips fungerar ej play 1 på 5ghz och jag bör ansluta allt till 2ghz. Är detta rätt väg? Då detta är en tidskrävande manöver så önskar jag få det bekräftat innan jag placerar app, playbase, play 1 och mina Apple produkter på 2 ghz.
Userlevel 3
Badge +14
Sonos kan bara ansluta till 2.4Ghz, men telefoner, surfplattor etc kan vara på båda.
Badge
Tack, måste jag återställa playbase då den antagligen legat på 5 ghz? För övrigt så är det fortfarande omöjligt att få kontakt med play 1 via ethernet eller wi-fi.
Userlevel 3
Badge +14
Nej, du kan inte installera Sonos på 5Ghz, det går inte.

Vad är det för Asusrouter du har, modell?

Tack på förhand!
Badge
Hej, asus Rt-ac 88u. Om jag kan installera på 5 ghz så förstår jag inte varför playbase utan problem ansluter till mitt wi-fi men inte play1.
Badge
Jag menar om jag inte kan ansluta till 5 ghz så måste playbase ligga på,2,4 men det är ej möjligt att ansluta play 1 hur jag än försöker
Userlevel 3
Badge +14
Tackar!

Asus RT-AC88U har en inställning du måste avaktivera.
Logga in på routern, på vänster sida klicka Wireless/Trådlöst under Avancerat.
Sedan fliken Professionell, nästan längst ned har du en inställning som heter Airtime Fairness, Inaktivera denna och testa igen.
Badge
Hej Henrik,
Airtime fairness avaktiverat men dessvärre kvarstår problemet,dvs ingen av play 1 paret hittas vid sökning. Har testat att lägga till som sorround respektive enskild högtalare.
Userlevel 3
Badge +14
Hej Henrik,
Airtime fairness avaktiverat men dessvärre kvarstår problemet,dvs ingen av play 1 paret hittas vid sökning. Har testat att lägga till som sorround respektive enskild högtalare.

Vänligen skicka en färsk diagnostik precis efter det felat.
Badge
hej
number 502234386
Userlevel 3
Badge +14
Tack för svar!

På grund utav naturen av ditt ärende så skulle det vara mest fördelaktigt om du kan kontakta vårt support team via telefon.
Så jag har skickat dig ett email med Ref# och kontaktuppgifter.

När du ringer till oss behöver du vara vid ditt Sonos system.
Våra öppettider samt kontaktinformation finner du på : http://www.sonos.com/sv-se/contact

Vänligen ha ditt referensnummer som du har på mailen redo när du ringer oss.
Badge
Hej

Jag har upprepade gånger talat med er support men får ingen riktig hjälp. En playbase installerades felfritt i sep/okrober 2018 och i december 2018 försökte jag ansluta två play 1. Inga förändringar har gjorts i mitt nätverk under den perioden Det är helt omöjligt att dektera sonos play 1 med ethernet eller wi-fi, någon förklaring från sonos kan ej ges och mest svammel om att asus borde hjälpa mig! Undvik sonos om ni inte önskar att uppdatera er wi-fi miljö till den eventuella router som sonos klarar av vid den tidpunkten.
Userlevel 3
Badge +14
Hej

Jag har upprepade gånger talat med er support men får ingen riktig hjälp. En playbase installerades felfritt i sep/okrober 2018 och i december 2018 försökte jag ansluta två play 1. Inga förändringar har gjorts i mitt nätverk under den perioden Det är helt omöjligt att dektera sonos play 1 med ethernet eller wi-fi, någon förklaring från sonos kan ej ges och mest svammel om att asus borde hjälpa mig! Undvik sonos om ni inte önskar att uppdatera er wi-fi miljö till den eventuella router som sonos klarar av vid den tidpunkten.

Jag kollade precis ärendet.

Först och främst rekommenderade vi att uppdatera din router då du har en äldre mjukvara.

Jag ser även att ni testade att installera PLAYBASE, och de två PLAY:1 på en hotspot och det fungerade?
Logga in i din router, uppdatera programvaran till senaste version.
Kolla även under Advanced och WIFI, sedan Professional så inte Airtime Fairness är aktiverat oim det fortfarande är problem.

Om det fortfarande är problem efter detta, skicka mig ett privat meddelande med ditt telefonnummer så ringer jag upp, men jag kommer, precis som mina kollegor att vilja ansluta via fjärrskrivbord för att kolla din router.
Om du inte accepterar detta måste jag hänvisa till Asus då allt verkar fungera på en hotspot, alltså annan router.

Tack på förhand!
Badge
Tack för svaret

Att det skulle fungera på hotspot är er uppgift, inte från mig. När jag tittat på sonos community så noterar jag flera adus 88 med min nuvarande programvara som avaktiverat airtime fairness och det fungerar . Det ännu ingen förklaring varför playbase ansluter men inte play 1.
Min farhåga är att sonos inte alls passar för asus routers.
Userlevel 3
Badge +14
Tack för svaret

Att det skulle fungera på hotspot är er uppgift, inte från mig. När jag tittat på sonos community så noterar jag flera adus 88 med min nuvarande programvara som avaktiverat airtime fairness och det fungerar . Det ännu ingen förklaring varför playbase ansluter men inte play 1.
Min farhåga är att sonos inte alls passar för asus routers.

Ok, då vill jag att du testar hostpot om noteringarna i ärendet inte stämmer.

Asus funkar utmärkt, men problemet vi har med 88-modellen är Airtime Fairness.

Får jag fråga varför du inte vill uppdatera mjukvaran i routern alls?
Detta är uppdateringar Asus släpper som fixar buggar och förbättringar i mjukvaran, inget relatert till Sonos speficikt.

Jag kan ringa dig på Måndag, men som sagt jag kommer vilja se över din router.

Skicka mig ett privat meddelande i så fall.

Tack på förhand och trevlig helg!