Answered

Hur skapa ett nytt Sonosnät med UniFi AP AC enheter??

• 17 September 2018
  • 13 replies
  • 308 views

Jag har en äldre Telia Gateway (ADSL) med inbyggt WiFi Router. I detta WiFi-nät kan jag skapa ett Sonos-nät. Play:1 och Play:5.
När jag nu vill koppla in 2 UniFi-enheter så kan Sonoscontrollern upptäcka nätet men vill inte koppla in wireless. Jag kan bara skapa ett nät då datorn och en Sonosenhet är ansluten med kabel.
Men detta nät syns bara på den datorn, det kan inte upptäckas av andra enheter. Det fungerar då jag kopplar in den gamla routern igen.
Då jag i Sonos-controllern anger Wifinät och lösen så ser Play:1 enheten ut som den är ansluten, den lyser vitt (ej blinkande) Då kan jag se i UniFi-controllern att Sonosenheten är ansluten MEN Sonoscontrollern säger att det är nåt fel på Wifi-nätet.

Har Unifi nån brandvägg eller liknande eller hur får jag Sonos fungera med Unifi?
/Lennart
icon

Best answer by Henrik B 26 September 2018, 10:46

Hej,

Ville bara uppdatera med lösningen.
Dels var det två WIFI, ett från ISProuter och ett från Unify med samma namn, efter vi avaktiverade WIFI i ISPrrouter fick vi Sonos konfigurerat, men fortfarande ingen kontakt.
Detta visade sig vara "Guest Policy" som var aktiverat i Unify kontrollern, efter vi avaktiverat detta funkar allt som det skall.

Hoppas det hjälper om ni har liknande problem.
View original

This topic has been closed for further comments. You can use the search bar to find a similar topic, or create a new one by clicking Create Topic at the top of the page.

13 replies

Userlevel 2
Badge +1
Hej Lennartoman,

Hittar du följande inställning i din Ubiquity kontroller?

"Make controller discoverable on L2 network"
ifall du gör det. kruxa för denna ruta och spara. Fungerar det då?

Låt oss veta!
Hej och tack för svar.

Nej tyvärr. Ingen ändring med den rutan ikryssad. Vilken Controller avses i Ubiquiti-controllern med den rutan?
Återigen kan jag se att sonos-enheterna ansluts till Unifi men ingen controller (mobel/PC etc) kan se enheterna.

Jag har provat nu att skapa sonosnätet på den gamla wifi-routern (det fungerar !) och sedan koppla på spänningen på en Unifi-enhet och alla har samma SSID. Då tappar controllern kontakten. När jag kopplar bort Unifi-burken så hittar controllern sonos-nätet igen.

Uppenbart är det nya Wifinätet inte kompatibelt med Sonos, eller?
Userlevel 2
Badge +7
Det låter lite så just nu i alla fall.
Hur har du Sonos anslutet, är det helt trådlöst eller har du något kabelanslutet till ditt nätverl? Var isåfall, Unifi eller telia routern?
De är anslutna med tråd till Telia-Routern.
Jag antar sonos-burkarna "pratar" med varandra via nåt interface/kanal eller port.
Då Unifi ser att Sonosburkarna är anslutna så är det nåt med det protokollet som inte fungerar, eller?
Userlevel 2
Badge +7
Okejokej.
Ta och skicka in en diagnostik och svara med numret här är du snäll så kan vi kolla närmare på det.
Klicka här för instruktioner.
Tittar ikväll när jag kommer hem.
Kommer jag åt diagnostiken om det INTE finns ett sonos-nätverk, dvs om enheterna är "inloggade" på Unfi-burkarna ?
Diagnostiknummer med Sonos inkopplat på Telia-WiFi: 330681956
Egenskaper Wifi-nät i Telia-enheten:
Security Mode: WPA2PSK
Frequency band: 2.4GHz
MAC address 30:91:8f:96:81:53
Speed 54Mbps
Channels : Auto
Region EU
Current channel 1
Channel Width 20 MHz
Short Guard Interval: OFF
Cyclic-Delay Diversity: OFF
Space Time Block Code:OFF
Access Point : Enabled
SSID name WiFiFiNet
WPS : On
WPS PBC : Trigger

Med 1 st Unifi-enhet ansluten (modell Ubiquiti Unifi AP-AC Lite) samtidigt tappar Sonos-Controllern Sonosnätet - INGEN diagnostik kan göras i detta läge.

Egenskaper i Windows visar att datorn använder Unifi. De har samma SSID så datorn ser bara ett nät.
SSID: WiFiFiNet
Protokoll: 802.11n
Säkerhetstyp: WPA2-Personal
Nätverksband: 2,4 GHz
Nätverkskanal: 11
IPv4-adress: 192.168.1.96
IPv4 DNS-servrar: 192.168.1.1
Tillverkare: Intel Corporation
Beskrivning: Intel(R) Dual Band Wireless-AC 8260
Drivrutinsversion: 20.50.1.1
Fysisk adress (MAC): F0-D5-BF-BC-02-B4
Userlevel 2
Badge +1
Hej Lennartoman,

För tillfället sitter det inte någon nätverkskabel i Sonos som leder till routern.
Kan du koppla en Sonos enhet till routern me kabel?

Mvh,
Alex
Sonos support
Hej Alex.
Fixat nu. Nytt diagnostiknummer 2021128734.
Funderar på om det finns nåt protokoll eller liknande som jag ska stänga av på Ubiquiti som stör själva Sonos-burkarna att kommunicera med varandra?
Userlevel 2
Badge +1
Hej Lennartoman,

Den viktigaste inställningen var den vi nämnde tidigare med "Make controller discoverable on L2 network". Hur fungerar det nu med Sonos anslutet med nätverkskabel?
Låt oss veta och ha en trevlig helg!
Tyvärr ingen skillnad, fungerar inte.
Userlevel 2
Badge +1
Hej Lennartoman,

Okej, ta i detta fall och ring in då du är hemma nån dag så kan vi ta en titt med fjärranslutning till en dator.
Vårt nummer: 020 120 3020 Öppettider 10.00-18.00 Mån-Fre 10.00-18.00
Userlevel 3
Badge +14
Hej,

Ville bara uppdatera med lösningen.
Dels var det två WIFI, ett från ISProuter och ett från Unify med samma namn, efter vi avaktiverade WIFI i ISPrrouter fick vi Sonos konfigurerat, men fortfarande ingen kontakt.
Detta visade sig vara "Guest Policy" som var aktiverat i Unify kontrollern, efter vi avaktiverat detta funkar allt som det skall.

Hoppas det hjälper om ni har liknande problem.